|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۳۱۹۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱

جمهوری اسلامی ایران در نامه ای خطاب به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اقدام خرابکارانه در تاسیسات نطنز را تروریسم هسته ای توصیف کرد و خواستار مجازات عاملان این حادثه شد.

به گزارش ایسنا، کاظم غریب آبادی در نامه ای به رافائل گروسی مدیرکل ژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به خرابکاری اخیر در تاسیسات غنی سازی نطنز تصریح کرد: روز یک شنبه یک اقدام تروریستی در توزیع برق مرکز غنی سازی احمدی روشن انجام گرفت که موجب بروز اختلال در این سایت هسته ای حساس شد که تحت نظر آژانس نیز قرار دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه چنین اقدامی در یک سایت هسته ای خطر نشت مواد رادیواکتیو را به همراه دارد، تاکید کرد که این، مصداق تروریسم هسته ای است.

غریب آبادی همچنین اقدام به موقع و حرفه ای کارکنان تاسیسات نطنز و سازمان انرژی اتمی ایران در کنترل مشکل به وجود آمده اشاره کرد و نوشت: در غیر این صورت، اتفاق رخ داده می توانست به یک فاجعه زیست محیطی و انسانی تبدیل شود. بنابراین، عاملان چنین اقداماتی باید مجازات شوند و هر کسی که چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم در این حادثه دست داشته است، باید به عنوان یک شریک جرم در یک اقدام تروریستی مسئول دانسته شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان در نامه خود با اشاره به گزارش‌های رسانه‌های صهیونیستی و غربی مبنی بر این‌که صهیونیست ها پشت این خرابکاری بوده اند، افزود: باعث تعجب نیست که نخست وزیر رژیم اسرائیل یک روز پس  از این حادثه تروریستی، به آن اشاره کرده است. لازم به ذکر است که فرمانده ستاد مشترک ارتش این رژیم نیز روز 26 ژانویه تهدید کرد که نیروهایش را برای یک سری برنامه های عملیاتی و اجرای آنها در سال (میلادی) پیش رو آماده کرده است زیرا چنین طرح هایی می بایست برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران روی میز باشد.

غریب‌آبادی در این نامه به حملات رژیم صهیونیستی به تاسیاست هسته ای عراق و سوریه در سال های 1981 و 2007 اشاره کرده و نوشت: متاسفانه خاورمیانه بارها شاهد این گونه اقدامات تروریستی بوده است اما به دلیل عدم پایبندی این رژیم به قوانین بین‌المللی، به ویژه مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی و به علاوه عدم واکنش مناسب از سوی سازمان‌های بین‌المللی مربوطه و سکوت کشورهایی که نسبت به ایمنی و امنیت هسته‌ای ابراز نگرانی می‌کنند، به عادت آنها تبدیل شده است.

وی در ادامه با اشاره به  قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل در ارتباط با تهدید یا حمله به تاسیسات هسته ای خاطرنشان کرد: در این مقررات به صراحت مشخص شده است که این گونه اقدامات نقض منشور سازمان ملل است. همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه ها و مقرراتی دارد که تاکید می کند حمله به تاسیسات هسته ای نقض حقوق بین الملل است.

نماینده ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی با تاکید بر اینکه برنامه هسته‌ای غیرصلح‌آمیز رژیم صهیونیستی تنها و اصلی‌ترین تهدید و مانع برای برقراری صلح و ثبات در منطقه حساس خاورمیانه است، به اقدامات صهیونیست ها علیه دانشمندان هسته ای کشورمان طی سال های گذشته و همچنین دیگر حملات سایبری علیه تاسیسات هسته ای ایران پرداخت و تاکید کرد که جامعه بین‌الملل باید به طور جدی این اقدامات تروریسم هسته‌ای را محکوم کند و عاملان آن را مسئول بداند.

کاظم غریب آبادی نوشت: جمهوری اسلامی ایران طبق قوانین بین‌المللی تمام اقدامات ضروری را برای حفاظت و دفاع از شهروندان، منافع و تأسیساتش در مقابل هرگونه اقدام تروریستی یا خرابکاری انجام خواهد داد و نسبت به ماجراجویی های رژیم اسرائیل قویا هشدار می دهد و به هرگونه تهدید یا اقدام اشتباهی از سوی این رژیم قاطعانه پاسخ خواهد داد.

وی در پایان از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست تا طبق وظیفه خود هرچه فوری در این زمینه دست به اقدام بزند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین