|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۳۱۹۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۷

مدیر کل پیشین بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه گفت: اسراییل نگران است تا وضعیت منطقه خاورمیانه عادی و مناسبات بهبود یابد لذا از هر موقعیتی استفاده می کند تا ایران را وادار به عکس العمل کرده و اوضاع را به هم بریزد اما ایران باید هوشیار باشد تا در دام آن نیفتد.

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حمله به تاسیسات هسته ای نطنز گفت: به نظر می رسد اسراییل بیشترین طرفی است که از احیای برجام ، کاهش تحریم ها و کاهش منازعات بین ایران آمریکا و اروپا ضرر می‌کند. در واقع اسراییل نگران است که مبادا وضعیت منطقه خاورمیانه عادی و مناسبات بهبود یابد.

وی تصریح کرد: روندی که اسراییل در منطقه خاورمیانه دنبال می کرد تا روابطش را عادی سازی کند و به یک قدرت تعیین کننده در خاورمیانه تبدیل شود به نظر می رسد متوقف شده و اکنون از هر اقدامی برای این که بتواند جلو این روند را بگیرد،استفاده می‌کند. لذا اتفاقی هم که در نطنز افتاده طبیعتا انگشت اتهام به سمت دولت نتانیاهو و اسراییل است.

این کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد:  اسراییل تلاش می کند موقعیت های ایران را تضعیف و آن را وادار به عکس العمل کند تا اوضاع به هم بریزد اما خوشبختانه ایران تاکنون هوشیارانه عمل کرده و در دام اسراییل نیفتاده است.

مدیر کل پیشین بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه درباره ابعاد حقوقی که ایران می تواند در اثر حمله به تاسیسات هسته ای نطنز دنبال کند بیان کرد: هرگونه حمله بر اساس قوانین بین المللی به مراکز هسته ای و مواد شکاف پذیر که آلودگی محیط زیستی و خطرات انسانی به دنبال دارد ممنوع است اما اسراییل از این قوانین تمکین نمی کند. لذا ایران باید تلاش کرده و از این امر استفاده کند و در نهادهای بین المللی این مساله را مورد پیگیری قرار دهد.

محبعلی خاطر نشان کرد: اما می دانیم که اسراییل به خاطر مصونیت هایی  که احساس می کند از طریق قدرتهای بین المللی دارد نگران فشارهای بین المللی و رعایت قوانین نیست و خود را ملزم به آنها نمی داند.

وی افزود: اسراییل باید احساس کند که اقدامات او بدون پاسخ نمی ماند و زمان ، مکان و چگونگی این پاسخ را ایران باید به خوبی تعیین کند و در عین حال هوشیار باشد که در دام اسراییل نیفتد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین