|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۳۱۹۱۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
از چندین سال قبل کارشناسان اقتصادی دنیا هشدار داده اند که تبدیل شدن به «بانک دیجیتال» برای موفقیت آینده بانک های ضرورتی اجتناب ناپذیر است. در حالی که روند دیجیتال شدن بانک ها ککج دار و مریز پیش می رفت، شیوع ویروس کرونا نیاز به استقرار فناوری پیشرفته را به نیازی ضروری و حتی ضربتی تبدیل کرد. بر اساس داده های بین المللی، میزان مراجعه به بانک ها به صورت حضوری در ماه های اول شیوع کرونا ناگهان ۳۰ درصد کاهش یافت و این روند کاهشی حتی با رشد بیشتری ادامه یافت.

در این میان، بانک های معتبر دنیا با استفاده از زیرساخت های خود بلافاصله به ارائه خدمات دیجیتالی روی آوردند. اما اکثر بانک های دنیا  به دلایل مختلف مانند بودجه، فرهنگ، نبود مهارت و غیره فقط به صورت آزمایشی به این سمت رفتند.  با این حال، سرعت تغییر در اجرای فناوری خدمات مالی دیگر آهسته نبود. تا جایی که بانکها بیشتر شبیه یک شرکت فناوری می شدند تا یک موسسه مالی سنتی.

در واقع، بحران کرونا به نقطه عطفی برای صنعت بانکداری تبدیل شد. زیرا مشتری‌ها خواهان دریافت خدماتی گسترده‌تر به شکل آنلاین هستند و به حضور در شعبه اشتیاقی ندارند.

در ایران نیز این مسیر با سرعت بالایی در حال طی شدن است اما قطعا میزان توفیق بانک ها در این راه با یکدیگر تفاوت های فاحشی دارد. در بین بانک های ایرانی، بانک ملی ایران جلوتر از سایرین در مسیر دیجیتالی شدن گام برداشته. دلیل این موضوع را شاید بتوان در زیرساخت های این بانک یافت. بانک ملی ایران در سال های اخیر چهار نمایشگاه موسوم به ملی شو برگزار کرده بود که در هر یک از آنها محصولات نوینی از بانکداری دیجیتال را معرفی می کرد؛ محصولاتی که غالبا برای اولین بار در ایران مورد استفاده قرار می گرفتند.

بام، بله، نشان بانک، نشان پرداخت، شصت، زرنشان ،ایوا ،بانک آفیسر، سککوک، ملی فاند، باجه آنلاین، دستگاه های خودگردان، BTM، VTM، Cashless و ... و نیز شعب ملی پلاس بخشی از محصولات بانک ملی ایران در حوزه بانکداری دیجیتال به شمار می روند.

اخیرا توفیق بانک ملی ایران در مسیر دیجیتالی شدن مورد تایید وزارت اقتصاد نیز قرار گرفته و این بانک رتبه برتر درارزیابی تحول و استقرار بانکداری دیجیتال را به خود اختصاص داده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز به همین دلیل با اهدای لوحی به مدیرعامل بانک ملی ایران، اعلام کرد که این بانک طی سال 1399 در همگامی با تحول دیجیتال و تهیه نقشه راه استقرار بانکداری دیجیتال، توانسته است با استفاده از قابلیت های نیروی انسانی و ظرفیت های فناورانه، رتبه برتر را در ارزیابی های این وزارتخانه میان بانک های دولتی و خصوصی شده کسب کند.

در این لوح که طی جلسه شورای مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان های تابعه توسط فرهاد دژپسند به محمد رضا حسین زاده اعطا شد، آمده است: بانک ها در اقتصاد هوشمند نقش موثر و ویژه ای در هموارسازی مسیر رشد و توسعه اقتصادی دارند، به گونه ای که با گذار از دیدگاه «محصول گرا» به «مشتری گرا و خدمت محور» و ایجاد تحول و نوآوری در لایه های مختلف کسب و کار می توانند تامین کننده نیازها و انتظارات فعالان اقتصادی و مشتریان از طریق بهبود تجربه مشتری باشند.

وزیر اقتصاد تاکید کرده است که این فرایند مستلزم تطبیق باور، رفتار، منابع و ساختارها با نیازهای متغیر و متفاوت کسب و کارها و مشتریان از یک طرف و بهبود مستمر در فرایندها با بهره گیری از سایر بازیگران اکوسیستم جدید است که خود منجر به ایجاد بانک چابک تر با بهره وری بالاتر و هزینه عملیاتی کمتر خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین