|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۳۱۹۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷
این مرد قبل از تسهیل در تشکیل دولت، نیازمند تضمین‌های داخلی و رضایت منطقه‌ای و عربی و بین‌المللی است. در نهایت، حریری خواهان تشکیل دولتی است که بتواند به تسهیلات مالی دست یابد که این تسهیلات تضمینی برای حل بحران اقتصادی کشور باشد. اگر ما در شرایط طبیعی بودیم، یقیناً او دولت را از روز نخست تشکیل داده بود.
کسی که سخن دیپلمات‌ها و فرستادگان عرب را در کاخ ریاست جمهوری لبنان می‌شنود، باور نمی‌کند که کشورهای آنها خواهان تعیین سعد حریری به عنوان نخست وزیر لبنان هستند، سفیر یکی از کشورهای مهم در منطقه به صراحت در مقابل یک منبع رسمی لبنانی اعلام کرد که کشور وی حریری را تایید نمی‌کند، اما در حال حاضر جایگزینی برای وی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، تناقض موجود این است که این سخن خلاصه موضع گیری‌های کلی عربی در قبال سعد حریری را نشان می‌دهد. همچنین این پارادوکس وجود دارد که در داخل لبنان، مشخصاً حزب‌الله و جنبش أمل با حریری همدردی بیشتری نسبت به دوستان فرضی وی دارند.

منابع رهبری در حزب‌الله و جنبش أمل می‌گویند: ما با واقعیت همانطور که است، برخورد می‌کنیم. سعد حریری، نخست وزیر مامور تشکیل دولت است و ما اوضاع دشوار وی را با وجود سنگ‌اندازی‌های آشکارش در مسیر تشکیل دولت و ناکام گذاشتن تمامی ابتکارعمل‌ها درک می‌کنیم. این مرد قبل از تسهیل در تشکیل دولت، نیازمند تضمین‌های داخلی و رضایت منطقه‌ای و عربی و بین‌المللی است. در نهایت، حریری خواهان تشکیل دولتی است که بتواند به تسهیلات مالی دست یابد که این تسهیلات تضمینی برای حل بحران اقتصادی کشور باشد. اگر ما در شرایط طبیعی بودیم، یقیناً او دولت را از روز نخست تشکیل داده بود.

بر این اساس، کاملاً آشکارا به نظر می‌رسد که از نظر حزب‌الله و أمل، حریری مجبور به تعلل در تشکیل دولت است و حزب‌الله و أمل برای وی، پشتیبانی سیاسی داخلی را فراهم می‌کنند تا وی به ماموریت تشکیل دولت ادامه دهد بدون آنکه گزینه جای گزینی برای وی مطرح کنند؛ در حالی که محافل عربی در دیدارهایشان با مسؤولان لبنانی از جهت اطلاع از نظر حزب‌الله و جنبش أمل، مساله تعیین جایگزینی برای حریری را عنوان کردند؛ به ویژه که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان و نبیه بری، رئیس پارلمان در تایید مکلف کردن حریری برای تشکیل دولت و تسهیل در تشکیل دولت به ریاست وی، کاملاً آشکارا سخن گفته‌اند.

علاوه بر آن، حزب‌الله و أمل همچنان امید ولو اندکی را نسبت به امکان تشکیل دولت قائل هستند، اما در مقابل، منابع دیپلمات عربی عالی رتبه با قاطعیت می‌گویند: دولتی در لبنان وجود ندارد، ما دیگر تاییدکننده ماندن حریری به عنوان نخست وزیر نیستیم؛ در عین حال مخالف این امر هم نیستیم اما ما هیچ جایگزینی در حال حاضر نداریم.

منابع در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اسامی جایگزینی در دست بررسی است یا خیر، گفتند: ما در حال حاضر از پاسخ معذور هستیم.

ممکن است که بسیار عجیب به نظر برسد که این سخن مهم از سمت دوستان فرضی حریری مطرح شود که یکی از آنها قاهره است که همچنان حامی حریری است، همچنین کشور فرانسه که به صورت آشکارا، جانبداری خود را از حریری علیه تمامی گروه‌های دیگر اعلام کرده بود. اما فرانسه نیز در رده طرف‌هایی قرار گرفته است که با ادامه ماموریت حریری برای تشکیل دولت موافق است، اما نه به این خاطر که او را دوست دارد یا تاییدش می‌کند، بلکه به این خاطر که فقط جایگزینی برای وی وجود ندارد.

صراحتاً باید گفت که مسیر تشکیل دولت لبنان با موانع داخلی بسته شده است که جز با توافق منطقه‌ای، بین‌المللی و عربی باز نخواهد شد. این توافق ممکن است که در آینده‌ای نزدیک حاصل شود یا نشود. از این رو، حزب‌الله و جنبش أمل تمایلی ندارند که روی تحرکات عربی حساب باز کنند چراکه معتقدند که پند گرفتن از تجربه فرانسه کافی است؛ تجربه‌ای که تا به الان در حل مشکل تشکیل دولت لبنان شکست خورده است. همانطور که برای گروه‌های شیعه در لبنان صحبت از تحریم‌ها و فشارهای فرانسه و اروپا و تهدیدهای مصر خوشایند نیست.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین