|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۷
کد خبر: ۳۱۹۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
بر اساس این گزارش، خروج از بن بست در مذاکرات چند جانبه به یک برنامه جامع اقدام برمی گردد که هدف آن پیشبرد همزمان لغو تحریم های ایران علیه ایالات متحده و همچنین پیروی کامل تهران از توافق هسته ای ۲۰۱۵ از طریق توالی پیش بینی شده مراحل است.

ایرنا: خبرگزاری کیودو ژاپن که اخبار مربوط به نشست وین در مورد برجام را پوشش داده است در گزارشی نوشت که ایران "طرح پایان بازی" را برای احیای برجام پیشنهاد کرده است.

خبرگزاری ژاپنی کیودو روز شنبه نوشت: طرح توافقی مبتنی بر رفع همزمان کل تحریم ها و بازگشت همزمان ایران به کل تعهدات در برجام است.

کیودو می افزاید: در مورد این چارچوب، در ملاقات فرانکفورت قبل از وین توافق شده و مشکل فقط پیچیدگی های فنی و عملیاتی اجرای این پیشنهاد است.

گزارش می افزاید: اساس طرح مورد بحث این است که اعلامیه الغای کل تحریم های هسته ای ایران در روزی معین و اعلامیه بازگشت ایران به کل تعهدات، روز بعد از آن صادر گردد.

بر اساس این گزارش، خروج از بن بست در مذاکرات چند جانبه به یک برنامه جامع اقدام برمی گردد که هدف آن پیشبرد همزمان لغو تحریم های ایران علیه ایالات متحده و همچنین پیروی کامل تهران از توافق هسته ای ۲۰۱۵ از طریق توالی پیش بینی شده مراحل است.

یک مقام ارشد ایرانی که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری کیودو گفت: بر اساس طرح پایان بازی که در ابتدا توسط ایران در یک نشست رسمی در ۲۹ مارس در فرانکفورت پیشنهاد شده بود و سپس توسط طرفین در یک جلسه کمیسیون مشترک مجازی در تاریخ ۲ آوریل پذیرفته شد، ایالات متحده باید تمامی تحریم های اعمال شده که در زمان دولت ترامپ در یک مرحله دوباره اعمال و یا برچسب گذاری شد را لغو کند.

این مقام گفت: اگرچه ایالات متحده ایده ایران را درک کرده است، اما توالی لازم اقدامات برای لغو تحریم ها هنوز در دست بحث است طرح پایان بازی پیشنهادی ایران فراتر از هر طرح دیگری است که قبلاً مورد بحث قرار گرفت، از جمله برنامه های گام به گام یا نقشه راه، اما برای حل "موانع فنی" به مذاکرات بیشتری احتیاج دارد.

گزارش می افزاید: با وجود پیچیدگی چنین مذاکراتی، تهران بر این باور است که اگر واشنگتن اراده سیاسی کافی نشان دهد، ممکن است در آینده نزدیک اعلامیه لغو تحریم های ایالات متحده و به دنبال آن اعلامیه ای از سوی ایران مبنی بر بازگشت به انطباق با توافق هسته ای در آینده انجام شود.

این مقام مسئول گفت: مقاومت در واشنگتن در برابر لغو تحریم های غیر هسته ای مانع اصلی حرکت در مذاکرات است.

وی افزود: اگر ایالات متحده نتواند قبل از خاتمه توافق موقت ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای در کمتر از دو ماه با ایران توافق کند، تضمینی برای حصول هرگونه توافقی با تهران وجود نخواهد داشت.

این مقام گفت: دریچه کوچک فرصت در حال بسته شدن است و اگر ایالات متحده این فرصت را از دست بدهد، همه طرفها باید هفت ماه دیگر منتظر بمانند تا دولت جدید ایران برای گفتگو آماده شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین