|
|
امروز: چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۹
کد خبر: ۳۱۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۲
اگر قرار باشد تولید پراید متوقف شود، با توجه به تورم سال های اخیر که هنوز هم دامنگیر قشر زیادی از مردم است، عملا تعداد زیادی از خانوارها، قدرت خرید خودرو را از دست خواهند داد.
بر اساس اعلام مسئولین، تولید پراید قرار است از سال 96 متوقف شود، با این وجود حرف و حدیث ها در خصوص درستی یا نادرستی این اقدام، همچنان ادامه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، خودروی پرتیراژ پراید، در حالی از سال ها قبل، مورد هجمه مسئولین انتظامی و برخی دیگر از تصمصم گیران، قرار گرفته است که شواهد دیگری نشان می دهد بسیاری از مردم، علاقه ای به دل کندن از این خودرو ندارند.

پراید، خودروی محبوب دانشجویان آمریکایی

پراید بر خلاف تصور بسیاری از مردم، اصلیتی کره ای ندارد. این خودرو ابتدا با نام مزدا 121 در ژاپن تولید شد و پس از مدت کوتاهی به آمریکا رفت تا با نام فورد فستیوا در این کشور تولید شود.این خودرو به دلیل  قیمت ارزان خود در آمریکا مورد استقبال قشرهای مختلفی از جمله دانشجویان قرار گرفته بود. در سال 1366، امتیاز تولید آن به کیاموتورز رسید و از این سال به بعد، پراید پس از سال ها حیات در ژاپن و آمریکا به کره جنوبی رسید.

در دهه 70، پراید وارد ایران هم شد و تا سال 79 امتیاز تولید آن، کاملا به سایپا واگذار شد.

چرا پراید مخالف دارد؟

بدون هیچ گونه تردیدی، بزرگترین ایرادی که خودروی پراید در کشورمان گرفته می شود به امنیت آن مربوط است. آمارهایی که از میزان کشته های سوانح رانندگی با پراید منتشر می شود، اغلب بدون در نظر گرفتن نسبت فراوانی این خودرو به آمار تمامی خودروهای موجود در کشور اعلام می شود.

با این وجود، تا کنون اصلاحاتی در جهت ارتقای امنیت پراید در چند مرحله، در سایپا انجام گرفته است. از جمله مهمترین این اصلاحات، این بود که داخل درب ها، کف خودرو و جلوی کابین با استفاده از گاردهایی و اضافه کردن ورقه های جدید فلزی، تقویت شد. بین کابین و کاپوت هم ورقه تقویت شده فلزی قرار گرفت که اجزایی مانند موتور دیگر به داخل  کابین پراید وارد نشوند. داخل داشبورت هم با یک سری لوله و گارد تقویت شد تا قطعات کاپوت وارد اتاق نشوند.

چرا مردم از حذف پراید، زیان می‌کنند؟

پراید فارغ از ایراد امنیتی که تلاش هایی برای رفع آن صورت گرفته، ویژگی های منحصربفردی دارد که دل کندن از آن را برای ایرانیان به شدت دشوار کرده است.
از جمله مهم ترین ویژگی های مذکور، قیمت ارزان آن است. پراید در زمره یکی از ارزان ترین خودروهای دنیا قرار دارد. قیمت این خودرو در حال حاضر رقمی حدود 4800 دلار است که کمتر خودرویی در دنیا این قیمت را دارد؟ احتمالا یکی از تنها خودروهایی که قیمتی در حدود قیمت پراید دارد، خودروی تاتانانو محصول شرکت تاتاموتورز هند است. این خودروی کوچک و سه سیلندر، از نظر امکانات قابل مقایسه با پراید نیست. در واقع پراید با وجود قیمت ارزان، نسبت به خودروهای هم قیمت خود در دنیا، امکانات مناسبی دارد.

یکی دیگر از ویژگی های پراید، کم مصرف بودن آن است.پراید کم مصرف ترین خودروی داخلی  است و از این نظر، رقیب نیرومندی در کشور ندارد.

از طرف دیگر، خودوری پراید به دلیل کم حجم بودن و سهولت رفت آمد با آن، در سفرهای کوتاه درون شهری، مورد توجه قرار دارد.

وجود لوازم یدکی فراوان این خودرو در کشور و نیز کم خرج بودن آن، از دیگر خصوصیات این خودرو است.

از سوی دیگر، به دلیل رواج خرید و فروش این خودرو در کشور، به اصطلاح معامله گران خودرو، پراید در هر زمان دلخواه تبدیل به پول خواهد شد! ویژگی های مذکور را تقریبا هیچ خودروی دیگری در کشور، به صورت همزمان ندارد.

اگر پراید تولید نشود

اگر قرار باشد تولید پراید متوقف شود، با توجه به تورم سال های اخیر که هنوز هم دامنگیر قشر زیادی از مردم است، عملا تعداد زیادی از خانوارها، قدرت خرید خودرو را از دست خواهند داد.

از سوی دیگر، در حال حاضر هیچ خودوریی وجود ندارد که در سهولت خرید و فروش ومقبولیت عام در بین مردم، همپای پراید باشد. بنابراین حذف پراید، عملا مهم ترین خودروی کشور را به بایگانی خواهد سپرد در حال که هیچ جایگزینی در حال حاضر، برای آن وجود ندارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین