|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۳۱۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷
در این مراسم که شماری از هنرمندان تئاتر، سینما و تلویزیون حضور داشتند پیکر ارجمند برای وداع مشایعت کنندگان روی سن تالار وحدت قرار گرفت.

پیکر انوشیروان ارجمند بازیگر سینما و تلویزیون صبح امروز (سه شنبه) از مقابل تئاتر شهر به سمت تالار وحدت تشییع شد.

در این مراسم که شماری از هنرمندان تئاتر، سینما و تلویزیون حضور داشتند پیکر ارجمند برای وداع مشایعت کنندگان روی سن تالار وحدت قرار گرفت.

پیکر انوشیروان ارجمند پس از پایان مراسم سخنرانی در تالار وحدت به سمت بهشت زهرا (س) حرکت داده می شود. پیکر این هنرمند پیشکسوت در قطعه هنرمندان به خاک سپرده می شود.





** تسلیت مسجد جامعی

در ادامه این مراسم احمد مسجد جامعی به نمایندگی از شورای شهر تهران ضایعه درگذشت این هنرمند را به جامعه هنری تسلیت گفت.

وی همچنین با ابراز همدردی با خانواده هنرمند ارجمند گفت: انوشیروان ارجمند به حق هنرمندی متواضع و دوست داشتنی بود که جایش همیشه در ذهن ما خالی خواهند ماند.

حسین پاکدل کارگردان تئاتر نیز در ادامه به مرگ هنرمندان اشاره کرد و گفت: هنرمندان جاودانگی را با خودشان می آورند و جاودانه می میرند.

وی افزود: من همیشه انوشیروان ارجمند را با 'زوربا یونانی' مقایسه می کردم شاید تعبیر درستی نباشد اما من به خودش هم گفته بودم. زوربا می گوید؛ 'من چنان زندگی می کنم که وقتی مرگ سراغ من آمد جز آواری از تنم چیزی برای او یافت نخواهد شد.'

پاکدل ادامه داد: ارجمند عزیر در نقش های چنان بازی می کرد که کسی او را نمی دید.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: من دوست دارم انوشیروان ارجمند را با همان هیبت همیشگی در ذهنم نگاه دارم. و ما امروز آمده ایم که جاودانگی را بدرقه کنیم.

در ادامه مراسم نیز رضا پورحسین به نمایندگی از صدا و سیما به سخنرانی پرداخت و در ابتدا با ابلاغ پیام تسلیت رئیس و معاون سیمای سازمان صدا و سیما به خانواده این هنرمند، گفت: آنچه در ذهن من از این هنرمند ارجمند نقش بسته است اینکه او مردی متواضع بود و هیچ گاه برای هنرش به مردم فخر نفروخت.

وی افزود: او هنرمندی سخت کوش و به عبارت دیگر مرد روز ها و نقش های سخت بود و هرجا که حضور داشت به این معنی بود که نقشی سخت باید ایفا شود.

پورحسین در ادامه با اشاره به اینکه از دوستان می خواهم طوری سخن نگویند که گویی مرگ پایان همه چیز است، ادامه داد: در آموزه های دینی ما مرگ حرکت از نشئه ای به نشئه دیگر است و از خداوند می خواهیم روح این مرد بزرگ را با اولیاء الله قرین کند.

ادامه این مراسم به نماینده ای از تئاتر داده شد تا ایرج راد به روی سن بیاید و درباره فراغ هنرمندی دوست داشتنی در تئاتر ایران سخن بگوید.

راد با اشاره به اینکه هنرمندان تئاتر در صحنه حضور پیدا می کنند تا آنچه حقیقت و راستی است را عیان کنند، گفت: انوشیروان همراه با آرامش همیشه روی صحنه به ما درس می داد که برای عیان کردن راستی ها هیاهو نکنید.

وی افزود: خنده های همراه با خس خس گلویش را به خاطر دارم اما او همیشه آرامش بخش بود و با مهربانی انسانیت زندگی کرد.



** خانواده ارجمند فراموش نشدنی هستند

نماینده سینماگران برای سخنرانی در مراسم وداع انوشیروان ارجمند عالیترین مقام این حوزه یعنی رئیس سازمان سینمایی بود که گفت: به جامعه هنری کشور و خانواده ارجمند تسلیت می گویم. خانواده ارجمند فراموش نشدنی هستند و خاطراتشان سال ها در فرهنگ ما خواهد ماند.

حجت الله ایوبی افزود: برای همه ما و کسانی که با فرهنگ و هنر سر و کار دارند امروز روز تلخ و دردناکی است. امروز مسافری از دیار ما دنیای باقی خواهد رفت که نام و خاطراتش هرگز از خاطرات فراموش نخواهد شد.

وی ادامه داد: انوشیروان ارجمند در کنار ما نیست اما یاد و خاطراتش هرگز فراموش نخواهد شد و من اجازه می خواهم برای بازماندگان این مرحوم از زبان مولانا تسلیت بگویم.

ایوبی در ادامه غزلی از مولانا با مطلع 'به روز مرگ چو تابوت من روان باشد/ گمان مبر که مرا در این جهان باشد ....' خواند.

ادامه این مراسم به گفته سید محمود یحیوی مجری مراسم تشییع، متعلق به خانواده ارجمند بود که ابتدا داریوش ارجمند برادر کوچکتر مرحوم انوشیروان به روی سن آمد و گفت: من در حال حاضر که در این جایگاه ایستاده ام به عنوان یک رفیق، همراه و شاگرد راجع به برادرم حرف می زنم.

از چند روز قبل که برادرم انوشیروان در بیمارستان بستری بود، به برنامه ' بعضی ها' دعوت شدم تا اینکه روزی که برادرم درگذشت همان شب باید در یک برنامه زنده حضور پیدا می کردم.

وی ادامه داد: این برایم خیلی سخت بود اما به دلیل اینکه برنامه نمی توانست فرد دیگری را جایگزین من کند و هماهنگ شده بود، در برنامه حاضر شدم و از برادرم گفتم.

ارجمند گفت: علی دهکردی حرفی به من زد که خیلی برایم اهمیت داشت. او گفت؛ کم پیش می آید که هنرمندی در کمتر از پنج ساعت بعد از فوتش برادرش یک ساعت و نیم درباره او در رسانه ملی سخن بگوید. که این هم از الطاف خداوند بود.

ارجمند در ادامه شعری که برای برادرش سروده بود را قرائت کرد.

بهار ارجمند دختر مرحوم انوشیروان سخنران بعدی این مراسم که گفت: مرش من وقتی دهان برای نقل باز می کرد معرکه می کرد واگر صد بار می گفت باز هم تازه بود.

وی افزود: 34 سال فرزند 2 مرشد بودم. اولی مادرم و مرشد همه چیزم پدرم، رفیقم، استادم.

برزو ارجمند پسر این بازیگر نیز سخنران پایانی مراسم بود که گفت: پدرم همیشه می گفت زمانی که از یک نمایش بیرون می آیی با تشویق مردم می فهمی که چه کردی، از همه می خواهم برای پدرم دست بزنید.

برزو ارجمند در ادامه با اشاره به اینکه پدرم بسیار بی حاشیه زندگی کرد، ادامه داد: متاسفانه چند روزی است چیز هایی درباره کم کاری بیمارستان پارسیان شنیده ام که اصلا صحیح نیست. پزشکان بیمارستان پارسیان مثل پروانه 2 هفته دور پدرم من گشتند و من از همه آنها سپاسگزارم.

وی در ادامه رو به تابوت مرحوم ارجمند گفت: قول می دهم که مثل خودت سرم پایین و بی حاشیه باشم.

در این مراسم هنرمندانی چون آتیلا پسیانی، داریوش فرهنگ، مریم بوبانی، محمود پاک نیت، رضا کیانیان، سعید داخ، محمدرضا ورزی، هدایت هاشمی، کوروش تهامی، سیامک اطلسی، شکرالله گودرزی، فخرالدین صدیق شریف، ایرج راد، سیروس همتی، امیرحسین مدرس، سعید سهیلی، علی دهکردی، مریم بوبانی، ابراهیم ابادی، فرهاد قائمیان، آتش تقی پور محمود عزیزی و... در این مراسم حضور داشتند.

مراسم تشییع پیکر زنده یاد انوشیروان ارجمند لحظاتی پیش از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا انجام شد.

انوشیروان ارجمند یکشنبه هفته جاری پس از تحمل بیش از دو هفته بیماری در سن 73 سالگی درگذشت.

زنده یاد ارجمند از چندی پیش به دلیل سکته قلبی در بیمارستان پارسیان تهران بستری بود.

ارجمند در 27 مهرماه سال 1320 در زاهدان چشم به جهان گشود ، وی برادر بزرگتر داریوش ارجمند (بازیگر) است.

زنده یاد ارجمند در اواخر دهه 40 به عنوان بازیگر و کارگردان تئاتر در مشهد فعالیت خود را آغاز کرد.

وی در طول این سال ها در چندین اثر سینمایی و تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته است .ارجمند در دو سریال امام علی (ع ) و مختارنامه نقش های ماندگاری از خود برجای گذاشت .

دوئل، قاعده بازی، صبحانه ای برای دو نفر و محیا نیز از کارهای این بازیگر پیشکسوت در حوزه سینما است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین