|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۳۱۶۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲


  رئیس ائتلاف «دولت قانون» عراق اعلام کرد که این آمادگی را دارد که مسئولیت نخست وزیری را بر عهده بگیرد.

به گزارش نینانیوز، «نوری المالکی» نخست وزیر عراق در یک نشست خبری درباره اینکه آمریکایی‌ها تمایلی به نخست وزیری او دارند یا نه، اظهار بی اطلاعی کرد اما گفت که در دوران نخست وزیری‌اش هر هفته با جو بایدن معاون وقت باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا در تماس بود.

نوری المالکی افزود: من زمانی که نخست وزیر بودم، بایدن معاون اوباما بود و مسئولیت اوضاع عراق را در آن زمان بر عهده داشت تا جایی که ارتباط بین ما دائمی بود و هفته‌ای نبود که بین ما یک یا دو تماس برقرار نشده باشد.

نخست وزیر اسبق عراق تصریح کرد: زمانی که بایدن رئیس جمهور شد این پیروزی را به او تبریک گفتم و از او خواستم تا دولت متبوعش تاثیرات منفی دولت ترامپ روی وضعیت منطقه و جهان را مورد بررسی قرار دهد.

نوری المالکی در ادامه تصریح کرد: مسئولیت سمت نخست وزیری عراق بسیار سخت است، اما اگر مردم عراق و شرکا و احزاب سیاسی من را برای این جایگاه انتخاب کنند، مجددا آن را خواهم پذیرفت.

وی تأکید کرد که دولت عراق نیاز به یک شخصیت قوی و شجاع دارد که بتواند با چالش‌ها مقابله کند و فراکسیون پارلمانی قوی از او حمایت کند.

رئیس ائتلاف دولت قانون اظهار داشت: من به شرکای سیاسی و همه مردم عراق می‌گویم که موضوع تکنوکرات و یا غیر تکنوکرات و تقسیم عراقی‌ها بر این اساس درست نیست زیرا همه کشورهای جهان در وهله اول توسط شخصیت‌ها و وزرای سیاسی هدایت می‌شوند. بله هیچ اشکالی ندارد اگر او یک سیاستمدار باشد و تخصصی مانند پزشکی یا مهندسی داشته باشد ولی کنار گذاشتن سیاستمداران یک توطئه است برای ضربه زدن به احزاب سیاسی.

همزمان با اعلام آمادگی نوری المالکی برای پذیرش نخست وزیری عراق، یک مقام نزدیک به مقتدی صدر از احتمال عدم مشارکت جریان صدر در انتخابات به علت برخی اختلافات داخلی در خاندان صدر خبر داد.

صالح محمد العراقی به نقل از مقتدا صدر اعلام کرد که چنانچه اختلافات ادامه داشته باشد جریان صدر وارد انتخابات نخواهد شد.

دولت عراق در جلسه اواخر آذرماه خود به ریاست «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور با حضور اعضای کمیسیون عالی انتخابات عراق، با تعیین روز دهم اکتبر آینده (۱۸ مهر) به عنوان زمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور موافقت کرد.

رایزنی‌ها و گام‌های احزاب و جریان‌های سیاسی مختلف عراق و تغییر آرایش نیروهای سیاسی از بیش از چهار ماه پیش برای ورود به این انتخابات آغاز شده است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین