|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۳۱۶۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۳
رئیس ستاد کشوری نمتا بیان کرد: بعد از شناخت و پر کردن پرسشنامه بحث همسان گزینی شروع‌شده و افراد از نظر کفویت بررسی و معرفی و سپس مشاوره‌های فردی و گروهی شکل می‌گیرد که ضرورت و نیاز فعلی جامعه ما است.
رئیس ستاد کشوری نهضت ملی تأمین و ترویج ازدواج با اشاره به بحران کاهش جمعیت در ایران، گفت: پویش شناخت جوانان مجرد خانه به خانه و محله به محله یکی از طرح‌های نمتا است؛ چرا که این مبهم بودن سطح مجردان جامعه باید به‌صورت شفاف درآید تا از ازدواج‌های دیرهنگام و عدم فرزند آوری جلوگیری شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن حسینی امامی، رئیس ستاد کشوری نمتا عصر شنبه در اولین نشست خبری نمتا «نهضت ملی تأمین و ترویج ازدواج» که در باغ رستوران باجک در قم برگزار شد، اظهار کرد: ستاد نمتا یا همان نهضت تأمین و ترویج ازدواج با محوریت موسسه خیریه الزهرا(س) در کشور فعالیت دارد، موسسه الزهرا(س) سال ۶۵ توسط مراجع بزرگوار آن زمان و جمعی از اساتید، این موسسه تأسیس شد و حول ۱۸ محور توفیق خدمت داشته است.

وی ادامه داد: در سه جایگاه مهم امور فرهنگی جوانان، امور اجتماعی و امور خیریه این ۱۸ محور توزیع می‌شود و خدمات موسسه طی این ۳۷ سال موفقیت‌آمیز بوده است.

رئیس ستاد کشوری نمتا افزود: در سال ۹۵ در سی و یکمین سال تأسیس تطبیق مجوز موسسه در وزارت کشور با امضای وزیر بود؛ پروانه موسسه را در تطبیق صادر کردند و معاون وزیر و ریاست سازمان اجتماعی وزیر جلسات متعددی در وزارت کشور با حضور فعالین برجسته کشور تشکیل شد که در این جلسه موسسه خیریه الزهرا حضور داشت و تصمیم گرفته شد این موسسه طرح نمتا (نهضت تأمین و ترویج ازدواج) را اجرا کند و به ۳۱ استان که دارای شعبه موسسه خیریه الزهرا(س) بودند، این مأموریت منتشر شد.

حسینی امامی گفت: در جمع فعالان ازدواج کشور مدعی شدیم ظرفیت مسجد از سایر مراکز و ظرفیت‌های مشابه، مؤثرتر، بابرکت‌تر و در عملیات موفق‌تر است و این برای افراد زیادی مانند نخبگان و مسئولین پذیرفته و وزین نبود اما از سال ۹۵ به بعد که طرح علنی شده و به استان‌ها ابلاغ شد هم‌اکنون در ۴ هزار مسجد طراز و جهادی قرار شده این طرح نمتا در قالب ۱۲ کارگروه فعال شود.

وی عنوان کرد: پویش جوانان خانه به خانه و محله به محله یکی از طرح‌های نمتا است چرا که این مبهم بودن سطح مجردان جامعه باید به‌صورت شفاف درآید؛ چون نتیجه این ابهام ازدواج‌های دیرهنگام و عدم فرزند آوری است.

رئیس ستاد کشوری نمتا بیان کرد: بعد از شناخت و پر کردن پرسشنامه بحث همسان گزینی شروع‌شده و افراد از نظر کفویت بررسی و معرفی و سپس مشاوره‌های فردی و گروهی شکل می‌گیرد که ضرورت و نیاز فعلی جامعه ما است.

حسینی امامی اضافه کرد: تغییر سبک زندگی موجب شده جوانان انتخاب‌گر باشند و نداشتن تجربه باعث مشکلاتی می‌شود که مراکز مشاور و همسان گزینی ضرورت حضور دارند و سپس بحث تسهیل در اجرای مراسم است.

وی تصریح کرد: تامین جهیزیه که از لوازم ازدواج است در طرح نمتا کارگروه دارد و برای نگاه مردم به مهریه‌های سنگین و جهیزیه‌های بالا کارگروه فرهنگ‌سازی تشکیل‌شده است و کارگروه مسکن و اشتغال نیز فعالیت دارد.

رئیس ستاد کشوری نمتا گفت: رشد طلاق در جامعه که کارگروهی در نمتا برای اصلاح این وضعیت نیز در نظر گرفته‌شده و کارگروهی در فضای مجازی با محوریت مسجد فعالیت دارند.

حسینی امامی با بیان اینکه نمونه تجسمی این حرکت در استان خراسان رضوی اتفاق افتاده است که آماری معادل ۸۳۵۰ ثبت‌نام جوان مجرد داریم که ۲۳۵۰ نفر با همراهی این حرکت جهادی ازدواج کردند و این‌ها از برکات این هم‌افزایی است.

وی در بخش پایانی سخنانش تصریح کرد: رسانه‌ها و صداوسیما باید به ریزش پرسرعت جمعیت به‌عنوان یک مسئولیت خطیر نگاه کنند، چرا که با معضل بزرگ روبه‌رو شدیم و اگر به‌صورت پویش ملی و حرکت جهادی به آن نگاه نشود در آینده لاعلاج خواهد بود.

رئیس ستاد کشوری نمتا گفت: در دهه ۶۰ تبلیغات و تزریقات باعث شد از هر مسیری جمعیت را کاستتند و این فاجعه بزرگ را از همان دهه ۶۰ پایه‌ریزی کردند و دشمن از بیرون کارکرده و از درون هم ما در رسانه رسمی هم این را می‌بینیم که زندگی با تشریفات بسیار همراه است و داشتن فرزندان کمتر یا بی‌فرزندی در برخی سریال‌ها ترویج می‌شود.

روند پیری در ایران به سرعت آغازشده است

آیت پیمان معاون ارتباطات و هماهنگی ستاد کشوری نما در ادامه گفت: امر حیاتی و ملی که سرنوشت و آینده نسل ما با آن گره‌خورده است ازدواج است که باید در کنار مسئولین ملی و ستادها رسانه‌ها نیز غافل نشوند چراکه تاثیر گذاری مهمی دارند و می‌توانند اهداف نمتا را تقویت و نشر دهند.

وی ادامه داد: هوشیار سازی ملی مردم در این امر مهم از رسانه‌ها توقع می‌رود و از عوامل بروز بحران کاهش جمعیت کاهش ازدواج، ازدیاد طلاق و کاهش فرزند آوری است که در آتیه کشور بسیار نگران‌کننده است.

پیمان یادآور شد: مقام معظم رهبری، مراجع عظام و علما و اندیشمندان به این مهم پرداخته و بر اساس این نگرانی گسترده رسالت‌های نهادهای حاکمیتی و دولتی، یک ستاد ملی به نام ستاد ملی ترویج و تامین ازدواج تشکیل‌شده که دبیرخانه اصلی آن در وزارت کشور است.

دبیر ستاد کشوری نمتا عنوان کرد: مسامحه‌ها، سهل‌انگاری و سیاست غلط مدیریتی این کاهش جمعیت را تشدید کرده و مجموعه‌ای از علل باعث شده گزارش‌ها حاکی از این است اگر چاره‌اندیشی نشود و مقابله صحیح هوشمندانه نکنیم و کاهش جمعیت و موالید را در کشور برطرف نکنیم جامعه با چالش مواجه شده و در آتیه نزدیک از پیرترین جوامع جهان بشویم و این نگرانی شدیدی است.

وی گفت: آمار ازدواج در دهه اخیر ۴۰ درصد کاهش پیداکرده و در کنار این کاهش آمار طلاق هم ۳۸ درصد افزایش پیداکرده است.

پیمان اضافه کرد: در سال گذشته و سال جاری یعنی ۹۸ و ۹۹ درصد کاهش ازدواج زیاد شده است، در گذشته کاهش ازدواج با میانگین ۶ درصد بود اما در دو سال اخیر به ۸ درصد رسیده است.

معاون ارتباطات و هماهنگی ستاد کشوری نمتا ابراز کرد: کنترل موالید و کاهش فرزند آوری که علل مختلفی داشته و کنترل جمعیت که در دهه ۶۰ و ۷۰ در کشور انجام شد که یکی از علل است اما علت اصلی نیست.

وی تصریح کرد: جوان‌ترین کشور دنیا تا دو دهه قبل بودیم اما الان از کشورهایی هستیم که در آن روند پیری به سرعت آغازشده و تا ۱۴۲۰ ادامه پیدا کند ما از پیرترین کشورهای دنیا می‌شویم.

پیمان با بیان اینکه متاسفانه بیش از سه میلیون زوج نابارور در کشور داریم و یکی از عوامل بسیار مهم در کاهش فرزند آوری است و آمار اسفناک سقط جنین که در سال ۲۲۰ هزار مورد در کشور داریم، گفت: ۲۵ میلیون خانوار در کشور داریم و آمار داخلی و بین‌المللی حکایت می‌کند ۱۳ میلیون جوان مجرد از سن ازدواج (۲۵ در دختران و ۲۷ در پسران) گذشته‌اند.

وی عمل نکردن دولت‌های پیشین و کنونی به تکالیف مصوب در قوانین تسریع ازدواج، سکوت و کم عملی دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط در مورد بحران به وجود آمده و عدم عزم ملی در مورد کاهش جمعیت، نابسامانی اقتصادی و بیکاری فقر معیشتی، کاهش درآمد و کاهش ارزش پول ملی، جهش قیمت مسکن و توقف مسکن‌سازی در دو دولت جدید و افزایش اجاره خانه و افزایش هزینه جهیزیه و ازدواج، ترس از طلاق و اجرای مهریه، ترس از هزینه‌های فرزند داری را از عوامل کاهش ازدواج در جامعه ایران برشمرد.

پیمان در پایان تأکید کرد: برای رفع این بحران جمعیتی به یک پویش و عزم ملی نیازمندیم و از تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی و به خصوص مردم درخواست داریم که کنار ستاد نمتا برای رفع این معضل تلاش کنند.

لازم به ذکر است که ستاد نهضت ملی تأمین و ترویج ازدواج «نمتا»  یک شکل دینی غیر دولتی و مردمی نهاد است و با الهام از رهنمودهای ولی فقیه و مراجع عظام تقلید و بزرگان دینی، با فعالیت مسجد محور در صدد کمک به حل معضلات ازدواج و مشکلات فرزند آوری و ازدیاد نسل و کاهش پدیده شوم طلاق تاسیس شده است.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین