|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۳۱۵۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹

ایرنا: سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه تصریح کرد که آمریکا باید گام نخست را در اجرای برجام بردارد.

به گزارش روزنامه «راسیسکایا گازتا» ارگان دولت روسیه، ریابکوف گفت: در رابطه با اینکه چه طرفی باید گام نخست را بردارد، بدیهی است که آمریکا باید این گام را بردارد زیرا این کشور در دوره ترامپ رئیس جمهوری سابق این کشور از برجام خارج شد.

وی افزود: طبیعی است که انتظار می رود طرف آمریکایی گام اول را بردارد و سپس بر اساس موازنه منافع، ممکن است روند احیای برجام بطور کامل آغاز شود.

معاون وزیر امور خارجه روسیه یادآوری کرد که روسیه طرح گام به گام را چند سال پیش برای توافق درباره برنامه هسته ای ایران ارائه کرد و این طرح پیش از عقد برجام در سال ۲۰۱۵ بکار گرفته شد. وی گفت: در مورد تدریجی بودن گام ها به سوی دیگر، یادآوری می کنم که این طرحی است که در دوره مذاکرات پیش از برجام در فرمت چندجانبه مطرح کردیم. این پیشنهاد اولیه روسیه بوده است. در زمان حاضر در دوره بحران جدی، که معامله هسته ای در آن قرار دارد، آن شیوه (گام به گام) می تواند استفاده شود.

آمریکا با رد ادعای پیشین دونالد ترامپ درباره اعمال تحریم‌های ضدایرانی شورای امنیت و اعلام آمادگی برای شرکت در نشست گروه ۱+۵ و ایران درباره برجام سرانجام اولین سیگنال برجامی را به ایران مخابره کرد.

پیشتر دیمیتری پسکوف سخنگوی رییس جمهوری روسیه از انصراف آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در شورای امنیت استقبال کرد.

پسکوف جمعه هفته گذشته به خبرنگاران گفت: تصمیم آمریکا برای انصراف از اعمال تحریم ها در مورد ایران، اقدام خوبی است و فشار تحریمی مانع اجرای برجام شد.

وی افزود: روسیه طرفدار و حامی برجام است و از خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ای متاسف است و به احیای این توافق بین‌المللی امید بسته است.

ریابکوف در ادامه خاطرنشان کرد که در هفته های آینده تماس ها بین طرف های (مربوط به برجام) فشرده خواهد بود و روسیه برای رویکرد سازنده و توام با خلاقیت در این زمینه آمادگی دارد.

وی با بیان اینکه ما هیچگاه از تماس ها خودداری نکرده ایم، اظهار داشت: در مسائل مربوط به حفظ برجام در هفته های اخیر رایزنی های فشرده ای در فرمت وبیناری و دوجانبه و غیره برگزار شد.

مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه گفت: از قرار معلوم مذاکرات در وهله نخست تلفنی خواهد بود. تماس های تلفنی ساده ترین و موثرترین شیوه است و در زمان حاضر در این فرمت گفت و گو می کنیم و بعدا خواهیم دید چگونه باید تماس بگیریم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین