|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۹
کد خبر: ۳۱۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰
به باور مسلمانان، نه فقط اسلام که مسیحیت و یهودیت نیز با تروریسم رابطه ای ندارند. اینکه در میان پیروان موسی(ع) قصابان و جلادانی چون موشه دایان، آریل شارون و... هم زیست کرده اند، هرگز دلیلی بر تایید تروریسم کثیف و کودک کش اسرائیل توسط آیین یهود نیست.
روزنامه «اطلاعات» در ستون یادداشت سردبیر خود ب به قلم «علیرضا خانی» نوشته است:

حضور بیش از 20 میلیون زائر از 60 کشور جهان در کربلا و برگزاری توأم با آرامش و امنیت مراسم اربعین در این شهر نسبتاً کوچک، نشان داد که تروریسم فی حد ذاته نسبتی با دین ندارد.مغالطه جهان غرب درباره تروریسم دینی در منطقه و تلاش برای جا اندازی تفکر ارتباط حرکت ها و گروه های تروریستی با ایدئولوژی به ویژه ایدئولوژی اسلامی، نشان از تلاش برای دگرگون جلوه دادن ریشه های واقعی تروریسم در این منطقه از دنیا دارد.

ادبیات مسلط سیاسی غرب، حتی تعریف تروریسم را بر مبنای ایدئولوژی استوار کرده است. طبق این تعریف «تروریسم عبارت از ایجاد وحشت، خشونت و قتل به منظور دستیابی به آرمان های ایدئولوژیکی » در حالی که تعریف درست تروریسم «ایجاد وحشت، خشونت و قتل برای دستیابی به منابع قدرت و ثروت» است.

بر این مبنا، داعش، النصره، القاعده و... فقط یک برچسب است. ریشه واقعی تروریسم در ایدئولوژی این گروه ها نیست چرا که آنچنانکه غربی ها نیز می دانند اسلام، مسیحیت و آیین یهود و همه ادیان ابراهیمی بر مبنای رحمت و رحمانیت بنا شده و ایجاد وحشت و جنایت، آن هم برای دستیابی به اهداف آرمانی، وصله ای غیر قابل اتصال و باور ناپذیر به این ادیان است. اینکه تروریست مسلمان هم داریم، هرگز و هرگز دلیلی بر تایید تروریسم در اسلام نیست، همانطور که تروریست مسیحی و یهودی و... هم بسیار داریم.

به باور مسلمانان، نه فقط اسلام که مسیحیت و یهودیت نیز با تروریسم رابطه ای ندارند. اینکه در میان پیروان موسی(ع) قصابان و جلادانی چون موشه دایان، آریل شارون و... هم زیست کرده اند، هرگز دلیلی بر تایید تروریسم کثیف و کودک کش اسرائیل توسط آیین یهود نیست. مغالطه «چون تروریست های داعش ظاهراً مسلمان هستند، پس اسلام از تروریسم حمایت می کند» مغالطه خطرناکی است که هر مجرمی را که ادعای هر مذهبی کرد، دامن آئینی را به آن می آلاید و در این شیوه، هیچ دین و آئین و ملت و فرهنگی از انگ و اتهام مصون نمی ماند.

ادوارد سعید سال ها پیش در مقاله ای با عنوان «تنبیه دقیق» نوشت: «توجه بیش از حد و غیر اخلاقی به بمب گذاران انتحاری فلسطینی در رسانه های غربی، چنان فضا را تیره و تار می کند که آنچه بدتر است یعنی شرارت رسمی اسرائیلی یا به بیان بهتر شارونی که آشکارا و به گونه ای سازمان یافته علیه فلسطینیان اعمال می شود، به حاشیه رانده می شود...»

عصاره همه مطالعاتی که بویژه در غرب درباره ریشه ها و عوامل پیدایش گروه های تروریستی و نیز انگیزه های پیوستن افراد به این گروه ها انجام شده، حکایت از آن دارد که ریشه های تروریسم در سه عامل است: «بی عدالتی» ، «بی هویتی» و «احساس تعلق نداشتن». ریز که به این عوامل نگاه کنیم، همه آنها ریشه در فساد ساختارهای حکومتی کشورها دارد. کشورهایی که نوعاً دست نشانده یا دست پرورده همان نظام های غربی هستند و غرب، باآگاهی از همه این ها تلاش می کند با کتمان کردن این واقعیات نقش خود را در تولید و گسترش این گروه ها بپوشاند.

فساد حاکم بر ساختارهای حکومتی کشورهای خاستگاه تروریسم در منطقه، بی شک مهمترین عامل «بی عدالتی» است. کشورهای نوعاً نفت خیزی که بالقوه می توانستند ثروتمندترین کشورهای جهان شوند، اما با انباشت ثروت حاصل از نفت در جیب چند خانواده و آل و شیخ بزرگ شکاف های طبقاتی وسیعی را ایجاد کردند که به ذره ای شدن بخشی از جامعه و احساس شدید «بی عدالتی»، «بی هویتی» و «عدم تعلق به جامعه» نزد افرادی از جامعه انجامید. اتفاقاً پیوستن برخی از شهروندان جوامع غربی از اروپا و آمریکا و کانادا به داعش، کاملاً نشانه ذره ای شدن و عدم تعلق به جامعه ـ برمبنای نظریه انتحار دورکیسم ـ در بخشی از آدم های آن سرزمین هاست.

به هرحال، این اقشار در نتیجه فساد عمومی حاکم بر ساختارهای سیاسی حاکم برکشورهای منطقه، چنان دچار بی هویتی و بی تعلقی شده اند که آماده اند دست به قمار «همه» یا «هیچ» بزنند. بدیهی است، هدف اصلی آنها دستیبابی به قدرت، ثروت و هویت است که احساس می کنند توسط حاکمان، به طور همیشگی و بی پایان مصادره شده است. بنابر همین دیدگاه ـ که اتفاقاً ریشه تحلیلی غربی دارد ـ این رخداد ریشه های عمیق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارد و مذهب، در این میان، صرفاً یک ابزار است. کما اینکه اگر مذهب مردمان این منطقه، به جای اسلام، هر دین دیگری بود، با شرایط موجود، هم اکنون همین گروه های تروریستی فعال بودند. در یک کلام، تروریسم در منطقه ما ریشه در اتفاقات سیاسی دارد که توسط یا زیر نظر غربی ها طی دهه های گذشته رخ داده است و غربی ها بیشتر از همگان از ریشه های واقعی آن مطلعند.

برگزاری مراسم اربعین امسال که از آن به عنوان بزرگترین تجمع بشری یاد شد، در کمال امنیت و آرامش، با نقش برجسته ایرانیان در تأمین امنیت آن، نشان داد که ادیان و از همین رو، اسلام، فی حد ذاته با تروریسم نسبتی ندارند همچنین، حضور سران عشایر اهل سنت عراق در بزرگترین مراسم شیعیان توأم با متانت و احترام و اعتقاد، نشان داد که با مدیریت درست و اتکا به آموزه های ذاتی دین، می توان در بلاخیزترین نقطه دنیا و در میانه و میدان عمل مخوف ترین گروه های تروریستی عالم، بزرگترین اجتماع دینی را تشکیل داد و اداره کرد و بر تروریسم و وحشت آفرینی تفوق یافت.

رخداد دیروز عراق، تجسم عینی شعار «تأمین امنیت منطقه توسط ملت های منطقه» بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین