|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۳۱۵۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
بیانیه مذکور در ادامه می‌افزاید: مکالمه تلفنی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و جو بایدن همتای آمریکایی وی در ۲۶ ژانویه سال جاری میلادی نقش محوری در تمدید این پیمان را ایفا کرد.


رئیس جمهور روسیه با استقبال از تصمیم آمریکا در تمدید پیمان «استارت نو»، خواستار اقدام واشنگتن برای جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه امروز پنجشنبه از تصمیم دولت آمریکا برای تمدید معاهده «استارت نو» استقبال کرد و خواستار اقدامات جدید برای جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی شد.

رییس جمهور روسیه در دیدار امروز خود با اعضای دایم شورای امنیت کشورش در این خصوص گفت: ما مدت ها بود که تمدید این پیمان را به شرکای امریکایی خود پیشنهاد کرده بودیم. از اینکه دولت جدید آمریکا به وعده های انتخاباتی‌اش در این باره عمل کرد، خوشحالیم.

وی در ادامه اظهارات خود از ارایه «پیشنهاد گام های دیگری با هدف محدود کردن مسابقه تسلیحاتی و افزایش کنترل تسلیحات» نیز به طرف امریکایی خبر داد.

وزارت خارجه روسیه چندی پیش در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: وزارت خارجه روسیه و سفارت آمریکا در مسکو یادداشت‌های دیپلماتیکی را مبادله کردند که بر اساس آن «استارت نو» تمدید شده و تا ۵ فوریه سال ۲۰۲۶ ادامه خواهد یافت.

بیانیه مذکور در ادامه می‌افزاید: مکالمه تلفنی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و جو بایدن همتای آمریکایی وی در ۲۶ ژانویه سال جاری میلادی نقش محوری در تمدید این پیمان را ایفا کرد.

در همین رابطه، مجلس سفلای روسیه هشتم بهمن ماه تمدید ۵ ساله پیمان «استارت نو» میان مسکو و واشنگتن را تصویب کرد. در فاصله زمانی کوتاهی، مجلس اعیان روسیه هم این پیمان را مورد تصویب قرار داد.

بر اساس اعلام خبرگزاری آسوشیتدپرس، مصوبه مذکور در هر دو مجلس روسیه یک روز پس از تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «جو بایدن» همتای آمریکایی وی روی داد.

به گزارش مهر، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی آمریکا قصد تمدید پیمان استارت نو که مهلت انقضای آن ماه فوریه امسال بود را نداشت. در واقع، ترامپ مدعی بود که باید با پیوستن چین به میز مذاکرات هسته‌ای، این پیمان شکلی سه جانبه به خود بگیرد.

دولت روسیه از مدت‌ها پیش بر تمدید این پیمان بدون هیچ قید و شرط و تغییر تاکید کرده بود ولی دولت دونالد ترامپ مذاکره در این مورد را تا سال گذشته به تأخیر انداخت و در نهایت نیز چند دور گفتگو بین مسکو و واشنگتن به نتیجه نرسید.

طبق این پیمان که در سال ۲۰۱۰ توسط باراک اوباما و دیمیتری مدودف، رؤسای جمهور وقت آمریکا و روسیه امضا شد، تعداد سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک دو کشور به هزار و ۵۵۰ مورد محدود می‌شود
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین