|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۳۱۴۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۲
«می خواهم در مورد رویکرد روسیه در مورد برجام بگویم. در زمان حاضر پیشرفت قابل توجه در مورد بازگشت برجام به حالت اولیه امضا شده رخ نداد. امیدهای زیادی در این رابطه به دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا وجود دارد».

ماریا زاخارووا امروز (پنجشنبه) در نشست خبری هفتگی اظهار داشت: ما برای همکاری نزدیک با همه شرکت کنندگان در برجام برای دستیابی به این هدف و همکاری سازنده با دولت آمریکا آمادگی داریم.

زاخارووا گفت: برجام و سرنوشت و آینده آن بطور فعالانه در رسانه ها و ازسوی سیاستمداران و نمایندگان دولت ها مورد بحث قرار می گیرد.

وی افزود: «می خواهم در مورد رویکرد روسیه در مورد برجام بگویم. در زمان حاضر پیشرفت قابل توجه در مورد بازگشت برجام به حالت اولیه امضا شده رخ نداد. امیدهای زیادی در این رابطه به دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا وجود دارد».

وی ادامه داد: واشنگتن پیام هایی مبنی بر آمادگی اصولی برای بازگشت به برجام می فرستد اما در زمان حاضر آنچه که می بینیم مبادله ادعاها میان ایران و آمریکا است که چه کسی باید گام اول را بردارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: تهران بارها اعلام کرده است که آماده است همین که موازنه منافع از دست رفته در برجام برقرار شود، به اجرای کامل مفاد این توافق بپردازد.

وی افزود:در زمان حاضر طرف ایرانی به گسترش فعالیت های هسته ای می پردازد ازجمله به تولید اورانیوم در سایت هسته ای در فردو و نطنز و اصفهان می پردازد و آخرین گزارش مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی حاکی از آن است.

وی ادامه داد: اما باید به این نکته توجه داشت که تمام اقدامات ایران در این مراکز تحت کنترل کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت می گیرد و تهران از تعهدات خود در چاذرچوب معاهده عدم انتشار سلاح هسته ای خارج نمی شود.

زاخارووا گفت: ما معتقدیم که شرط لازم برای نجات برجام اجرای کامل و مستمر همه بندهای آن از سوی کشورهای تنظیم کننده و امضا کننده توافق هسته ای ازجمله امریکا و ایران است.

توافق هسته‌ای ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) سال ۲۰۱۵ میان ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد. اما دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق، آمریکا از توافق نامه هسته ای برجام با ایران خارج شده و تحریم ها علیه جمهوری اسلامی را مجدداً اعمال کرد.

 تهران نیز  متقابلا از کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه از جمله  کنار گذاشتن محدودیتها در رابطه با در تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم خبر داد.

تمایل ایران برای همکاری با اتحادیه اوراسیا را عالی ارزیابی می کنیم

زاخارووا در بخش دیگری از نشست خبری گفت: موضوع دیگری که مربوط به ایران می شود برگزاری نشست دیپلماسی اقتصادی ایران و اوراسیا در روز ۲۷ ماه ژانویه ( 8 بهمن 99) است.

وی افزود: این کنفرانس با حمایت  اتاق بازرگانی تهران برگزار شد و در آن نمایندگان عالیرتبه سازمان های ذیربط و کارشناسان چند کشور و سفرای کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا شرکت کردند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: نتایج این کنفرانس که توسط دوستان ایرانی برگزار شد را عالی ارزیابی می کنیم و در این تمایل ایران برای همکاری با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و دورنمای خوب برای انتقال همکاری در چارچوب توافقنامه موقت بین ایران با اتحادیه اوراسیا به تعامل کامل با این اتحادیه می بینیم.

وی ادامه داد: کشورهای ما (ایران و روسیه) دارای ظرفیت های گسترده اقتصادی-بازرگانی، سرمایه گذاری و علمی و تکنولوژیکی  برای همکاریهای سودمند متقابل هستند و امیدواریم که تسهیل کامل در همکاریهای بازرگانی موجب گسترش مبادلات اقتصادی بین دو کشور شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین