کد خبر: ۳۱۴۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
فهرست طولانی فیلم های تولید شده و متقاضی حضور در جشنواره نشان داد اگر اصحاب بهداشت و پرسنل خدمات درمانی در تمام این سال کوشیده ‏اند در تامین سلامت شهروندان ، ایثارگرانه تلاش کنند. اهالی فرهنگ، به ویژه سینما، نیز دست از کار نکشیده ‏اند، و تلاش کرده ‏اند بهداشت روانی و امید و انسجام در جامعه زنده بماند. این مقاومت و ماندگاری، شایسته تحسین است و در تاریخ ماندگار خواهد شد.
مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی معتقد است: از جشنواره فیلم فجر باید فرصتی ساخت برای حفظ و تقویت اتحاد میان هنرمندان برای گذار از این تنگناها و نه تشدید اختلافات یا خدای نکرده تعمیق گسست های اجتماعی.

علیرضا تابش  درباره ویژگی های جشنواره امسال فیلم فجر به ایسنا گفت: امسال سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، در دشوارترین شرایط اجتماعی در حال برگزاری است. جامعه سوگوار و زخم خورده از آسیب های همه ‏گیری جهانی و مصیبت های ناگزیر برآمده از آن، چشم‏ انداز دشوار اقتصادی پیش روی کشور، و مسایل معیشتی هنرمندان، چنان در هم گره خورده ‏اند که به نظر می‏ آید این سال، تا مدت ها به عنوان سال سخت و تلخ در ذهن ها بماند و نشانه‏ ای از دشواری روزگار باشد. حالا و در این شرایط از جشنواره فجر چه کاری ساخته است و چگونه می تواند این شرایط را تلطیف کند یا تغییر دهد؟

وی خاطرنشان کرد: برگزاری این جشنواره سینمایی با رعایت پروتکل های بهداشتی در سالی چنین دشوار در یادها خواهد ماند. در تاریخ خواهند نوشت که هنرمندان، حتی در این سخت‏ ترین شرایط هم دست از کار نکشیدند و برای خلق امید، چشم ‏انداز روشن، انعکاس تیرگی ها و مشکلات، تلاش کردند. فهرست طولانی فیلم های تولید شده و متقاضی حضور در جشنواره نشان داد اگر اصحاب بهداشت و پرسنل خدمات درمانی در تمام این سال کوشیده ‏اند در تامین سلامت شهروندان ، ایثارگرانه تلاش کنند. اهالی فرهنگ، به ویژه سینما، نیز دست از کار نکشیده ‏اند، و تلاش کرده ‏اند بهداشت روانی و امید و انسجام در جامعه زنده بماند. این مقاومت و ماندگاری، شایسته تحسین است و در تاریخ ماندگار خواهد شد.

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی خاطرنشان کرد: هنوز مشخص نیست در ادامه این مسیر، چه تنگناهایی پیش رویمان قرار دارد و چه دست ‏اندازها و مخاطراتی چشم انتظارمان هستند، از جشنواره فیلم فجر باید فرصتی ساخت برای حفظ و تقویت اتحاد میان هنرمندان برای گذار از این تنگناها، و نه تشدید اختلافات یا خدای نکرده تعمیق گسست های اجتماعی. باید امیدوار بود این جشنواره و دستاوردهای آن بتواند نه تنها اتحاد میان جامعه سینماگران را افزایش دهد، بلکه یادگاری باشد از روحیه مقاومت و صبر مردم در این سال سخت کرونا و نیز نشانی از آنچه بر سر مردم آمد و تلخی‌هایی که تحمل کردند.

علیرضا تابش در بخش دیگری از اظهاراتش درباره فیلم های مورد حمایت بنیاد سینمایی فارابی سخن گفت و توضیح داد: پنج فیلم از محصولات جدید سینمای ایران که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی در سال ۹۹ به تولید رسیده‌اند، در بخش سودای سیمرغ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، نامزد دریافت جایزه شده‌اند و در رقابت با سایر آثار بلند سینمایی قرار دارند. آثاری که بخشی از آینه تولیدات امسال بنیاد سینمایی فارابی محسوب می‌شوند و در راستای یک چشم‌انداز ترسیم شده مورد حمایت قرار گرفته‌اند. بنیاد سینمایی فارابی با توجه به اولویت‌های محتوایی هم‌سو با سیاست‌های محتوایی سازمان سینمایی (افزایش امید و اعتماد عمومی، تقویت عزت‌مندی و قدرت ملی و توجه به نهاد خانواده) فعالیت‌های خود در سال ۹۹ را به انجام رسانده است و این پنج‌فیلم ضمن تلاش برای رسیدن به این اولویت‌ها، از چند ویژگی دیگر هم برخوردار بوده‌اند. «حمایت از فیلمسازان نوجو و مستعد سینمای ایران» یکی از این ویژگی‌هاست و فیلم‌های اول «ارسلان امیری» و «عادل تبریزی» و فیلم دوم «کاوه صباغ‌زاده» را شامل می‌شود. از سویی امسال چند فیلمساز زن سینمای ایران مورد حمایت بنیاد سینمایی فارابی قرار گرفته‌اند که یکی از آنها «آیدا پناهنده» است که فیلمش در سودای سیمرغ حضور دارد.
وی خاطرنشان کرد: توجه به تنوع جغرافیایی یکی دیگر از ویژگی‌های آثار امسال  فارابی است که در پنج فیلم حاضر در سودای سیمرغ فجر سی و نهم هم دیده می‌شود و از بین این پنج فیلم، «یدو» در استان خوزستان، «زالاوا» در استان کردستان و «تی‌تی» در استان گیلان فیلمبرداری شده‌اند. در بعد محتوایی نیز این پنج فیلم، هر کدام جستجوگر مفاهیمی بوده‌اند که این آثار از حیث تنوع ژانر و مضمون برای مخاطبان سینمای ایران، جذاب و کنجکاوی‌برانگیز خواهد بود.

علیرضا تابش گفت: «رمانتیسیم عماد و طوبی» به دنبال بازشناسی عشق بر بستر روزمرگی یک خانواده است و «زالاوا» عقب ماندگی جامعه و خرافه‌گرایی را آسیب‌شناسی می‌کند. «گیج‌گاه» با روایتی متفاوت و نوستالژیک به سراغ مخاطبان سینمای ایران می‌آید، «تی تی» به بازخوانی انسان با دو بال عقل و احساس می‌پردازد و «یدو» روایتی از غیرت و مردانگی در نزد کوچک مردانِ بزرگ در هنگامه دفاع از وطن را به تصویر می‌کشد.پنج فیلمی که امسال با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده‌اند و در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درمی‌آیند، گلچینی از محصولات امسال این بنیاد است که بر اساس نقشه‌ راه مشخص و حساب‌شده، و با هدف ارتقای فرهنگی مخاطب ساخته‌ شده‌اند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین