|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۸
کد خبر: ۳۱۴۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۵
اسپوتنیک وی نخستین واکسن ضدکرونای روسیه است که توسط مرکز ویروس شناسی گاملیا وابسته به وزارت بهداشت این کشور در مسکو ساخته شده است و حرف وی (v) بعد از اسپوتنیک همان حرف اول کلمه انگلیسی victory (ویکتوری) به معنای پیروزی است.
وزارت بهداشت تونس شنبه شب اعلام کرد که واکسن روسی «اسپوتنیک V» ضد کرونا را به مدت یکسال برای عرضه در بازار این کشور به ثبت رسانده است.

به گزارش ایرنا از رویترز، پیش از این گینه و الجزایر نیز کشورهای آفریقایی بودند که واکسن روسی ضد کرونا را در کشورهای خود به ثبت رسانده بودند.

براساس گزارش وزارت بهداشت تونس تاکنون بیش از ۲۰۶ هزار نفر به ویروس کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند که ۶ هزار و ۵۹۹ تن از آنان جان خود را از دست داده‌اند.

صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه نیز به ثبت رسانده شدن "واکسن اسپوتنیک V" ضد کرونا در تونس را تأیید کرده است.

دولت مسکو برای صادرات این واکسن به کشورهای دیگر یا تولید در خارج از روسیه برنامه ریزی کرده و بیش از ۵۰ کشور جهان برای خرید بیش از ۱.۲ میلیارد دوز از این واکسن ابراز تمایل کرده‌اند.

اسپوتنیک وی نخستین واکسن ضدکرونای روسیه است که توسط مرکز ویروس شناسی گاملیا وابسته به وزارت بهداشت این کشور  در مسکو ساخته شده است و حرف وی (v) بعد از اسپوتنیک همان حرف اول کلمه انگلیسی victory (ویکتوری) به معنای پیروزی است.

این واکسن با مشارکت صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه (تشکیلات دولتی تامین کننده مالی طرح های سرمایه گذاری) ساخته شده و در ماه اوت سال ۲۰۲۰(مرداد) به ثبت رسید.

تاکنون سه میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی تولید شده است.

علاوه بر تونس تعدادی از کشورها مانند، بلاروس، الجزایر، آرژانتین، بولیوی، صربستان، تشکیلات خودگردان فلسطین، ونزوئلا، پاراگوئه، ترکمنستان، مجارستان، امارات و گینه این واکسن روسی را ثبت کرده‌اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین