|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۳
کد خبر: ۳۱۳۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۹
حتی زمانی که معاون گردشگری و مدیر امور پایگاه‌های وزارتخانه در جلسه‌ای در عراق با آن‌ها شرکت داشتند این بحث مطرح شد ولی گاهی طرف عراقی و گاهی نهادهای متولی در کشور با دلایلی مانند امنیت، کرونا یا موارد دیگر سفر را به مصلحت ندانستند و کار به آینده موکول شد.

«اگر بخواهند مرمت تاق کسری به صورت قطعی انجام شود، باید شرایط مهیا شده و آن‌ها رسما از ما دعوت کنند تا بلافاصله یک تفاهم‌نامه رسمی امضا شده و پژوهشگران و مرمت گران برای کار به آن منطقه بروند،‌ وگرنه متاسفانه وزارتخانه میراث فرهنگی نمی‌تواند کاری برای مرمت و ساماندهی تاق کسری انجام دهد.»

به گزارش ایسنا، داستان این بار جدی‌تر شده، قصه‌ی ریزش‌های پی در پی تاقِ کسری؛ بنایی تاریخی که از زمان آغاز تخریب‌هایش هشدارها نسبت به وضعیتِ آن، نه فقط از سوی عراقی‌ها که از سوی فعالان میراثی و برخی از متولیان و کارشناسان میراث فرهنگی هم بلندتر شد.

حدود ۲۰ روز قبل و برای دومین‌بار بخش‌هایی از تاق کسری فرو ریخت، اتفاقی که نه تنها مسوولان میراث فرهنگی کشور عراق در طول کمتر از ۱۰ سال گذشته دو بار از متولیان میراث فرهنگی ایران خواسته بودند تا برای مرمت، ساماندهی و در واقع نجاتِ این بنای تاریخی به آن‌ها کمک کنند، بلکه ۱۶ سال قبل نیز با مشاهده نخستین ترک‌ها روی این بنای تاریخی کارشناسان ایرانی آمادگی خود برای مرمت این بنا را اعلام کرده بودند.

آخرین ضربه به این بنای عظیمِ ساسانی که حتی بزرگ‌ترین تاق ضربی شناخته‌شده‌ جهان نیز نامیده می‌شود، در طول یک هفته گذشته به آن وارد شد. خبر و تصاویر این اتفاق یکشنبه، ۱۴ دی‌ماه از طریق برخی افراد فعال در شبکه‌های اجتماعیِ عراق در بغداد منتشر شد و درباره‌اش نوشتند «همزمان با آغاز سال ۲۰۲۱ بخشی از سقف این بنای تاریخی فرو ریخت.» به دنبال بروز دوباره‌ی این اتفاق، نخست درخواست‌هایی که از چند سال قبل تا امروز برای توجه و رسیدگی به این بنای تاریخی مطرح شده بودند، یادآوری شد و بعد از راه افتادن کارزاری مردمی که هنوز در حال جمع‌آوری امضا برای ارسال به دفتر وزیر میراث فرهنگی هستند و تا کنون بیش از ۹۰۰۰ نفر آن را امضا کرده‌اند، از سوی دیگر نیز تعدادی از هنرمندان و فعالان فرهنگی هم در نامه‌ای سرگشاده از دو دولت ایران و عراق درخواست کردند تا با مرمت و ایجاد پایگاه حفاظت و پژوهش تاق کسری و ثبت منظر فرهنگی این بنای تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو «تاق کسری را نجات دهند.»

پس از آن نیز مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی - فرهنگی کشور در نامه‌ای با مونسان، وزیر میراث فرهنگی اعلام آمادگی این صندوق را برای مرمت تاق کسری اعلام کرد و چندی بعد نیز انجمن علمی باستان‌شناسی ایران علاوه بر درخواست برای مرمتِ ایوان کسری، از مونسان خواست تا زمینه‌ی حضور باستان‌شناسانِ ایرانی در تیسفون فراهم و رایزنی شود تا این اثر ایرانی در اولویت عراق برای ثبت در یونسکو قرار گیرد.

این که بگویند مشتاق هستیم تیم مرمتی بیاید تا دعوت رسمی از میراث شود، دو چیز متفاوت‌اند

و حالا محمد حسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – در گفت‌وگو با ایسنا حرف‌های متفاوتی از نوع دعوت متولیان میراث فرهنگی عراق برای مرمت تاق می‌زند.

او با بیان این‌که تا زمانی که هماهنگی‌های کامل از سوی وزارت فرهنگی عراق انجام نشود، وزارتخانه میراث فرهنگی نمی‌تواند تیم پژوهشگران و مرمت‌گران خود را برای بررسی میدانی و مذاکره در مورد مرمت تاق کسری به این کشور مامور کنند، می‌گوید: متولیان میراث فرهنگی عراق از حدود سه سال قبل تا کنون چند بار این تمایل را ابراز کرده‌اند، اما هیچ کاری را به صورت رسمی برای حضور تیم ایرانی در تاق کسری انجام نداده‌اند، و همیشه اصرار از طرف ایرانی و سفارت ما در عراق بوده است.

او ادامه می‌دهد: حتی زمانی که معاون گردشگری و مدیر امور پایگاه‌های وزارتخانه در جلسه‌ای در عراق با آن‌ها شرکت داشتند این بحث مطرح شد ولی گاهی طرف عراقی و گاهی نهادهای متولی در کشور با دلایلی مانند امنیت، کرونا یا موارد دیگر سفر را به مصلحت ندانستند و کار به آینده موکول شد.

وی با اشاره به این‌که اگر متولیان میراث فرهنگی در عراق رسما بپذیرند و یک تفاهم‌نامه با ایران امضا کنند که اقداماتی که آن‌ها باید انجام دهند چه خواهد بود و امنیت کارشناسان میراث فرهنگی ایران تامین شود، این اتفاق رخ می‌دهد، می‌افزاید: در این شرایط پژوهشگران و مرمت‌گران ایرانی برای مطالعه‌ی وضعیت ایوان مدائن و مرمت تاق کسری به این منطقه مامور می‌شوند.

او با بیان یک مثال که وقتی قرار بر حضور یک تیم ایتالیایی در کشور برای انجام اقدامات مرمتی یا کاوش باشد، من به عنوان معاون میراث فرهنگی وزارتخانه باید از دولت اجازه بگیرم و از آن کارشناسان دعوت رسمی کنم، ادامه می‌دهد: در ادامه نیز با برنامه‌ریزی و امضای تفاهم‌نامه‌ی دو جانبه کارها طبق روال انجام می‌شود، آن تیم کارشناس بدون دعوت رسمی نمی‌تواند وارد شود، قضیه برای مرمت‌گران و پژوهشگرانِ تاق کسری نیز به همین شکل است، باید رسما اعلام کنند.

طالبیان تاکید می‌کند: این که بگویند مشتاق هستیم تیم مرمتی بیاید تا انجام دعوت رسمی از میراث فرهنگی؛ دو چیز متفاوت است. واقعیت این است که باید به نحوی موضوع مدیریت شود که احساس مداخله در امور داخلی یک کشور تلقی نشود.

وی با بیان این‌که متولیان میراث فرهنگی کشورمان در برنامه‌ریزی اولیه‌ای که انجام داده‌اند یک تیم پژوهشگر، گروه مستندساز، طراح و مرمت‌گر باید برای تجهیز کارگاه به آن منطقه بروند تا عملیات اضطراری انجام شود، ادامه می‌دهد: اگر بخواهند مرمت تاق کسری به صورت قطعی انجام شود، ما (وزارتخانه میراث فرهنگی) آماده‌ایم، نامه‌نگاری‌ها نیز انجام شده‌اند و تقریبا هر هفته پیگیرِ کار هستیم، تا زمانی که شرایط مهیا شود و آن‌ها رسما دعوت کنند و بلافاصله یک تفاهم‌نامه رسمی امضا شود تا پژوهشگران و مرمت گران ما برای کار به آن منطقه بروند.

طالبیان با تاکید بر این‌که در صورتی که این اقدامات انجام نشود، متاسفانه وزارتخانه میراث فرهنگی نمی‌تواند کاری برای مرمت و ساماندهی تاق کسری انجام دهد، می‌گوید: این اقدام را در اولویت گذاشته‌ایم و مترصد هستیم تا به محض رفع موانع حتما انجام شود. حتی طیف وسیعی از همکاران و کارشناسان خارج از وزارتخانه نیز برای بررسی و مرمت  این بنای تاریخی اظهار تمایل کرده‌اند که به محض تایید ماموریت توسط وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ عراق نخستین گروه برای بازدید و مذاکره به عراق اعزام می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین