|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۴
کد خبر: ۳۱۳۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴
وظیفه تک تک همکاران ما در دانشگاه های علوم پزشکی، ایستادگی در مقابل پروتکل شکن ها است و مطلقا نباید کوتاه بیاییم. البته ابزارِ ایستادن در مقابل پروتکل شکن، دست ما نیست. ما نه نیروی نظامی و انتظامی داریم نه ابزار بازدارنده دیگری داریم. باید مرتب تذکر بدهیم، کاستی ها را بگوییم، منعکس کنیم، پروتکل ها را ارزیابی و نظارت کنیم و به مقامات ذیربط به سرعت و به لحظه منعکس کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن توصیه به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تشدید نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی افزود: عقب نشینی از هرگونه پروتکل شکنی و عدم ایستادگی در مقابل پروتکل شکنان خیانت ملی است.

 سعید نمکی در اجلاس مجازی روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور اظهار داشت: روسای دانشگاه های علوم پزشکی اگر به هر دلیلی با هر هجمه، طوفان و جوسازی در مقابل پروتکل شکنی کوتاه بیایند، بدانند که نمی توانیم این راه را با همدیگر ادامه دهیم.

وی افزود: امروز برد ما در مدیریت کرونا، باعث آبروی جمهوری اسلامی ایران و عزت خون شهدا می شود و اگر نتوانیم خدای ناکرده کرونا را مدیریت کنیم، یک کسر شان و بی آبرویی برای کل نظام جمهوری اسلامی ایران است نه فقط برای وزارت بهداشت.

وزیر بهداشت ادامه داد: متعهد به حمایت و پاسداشت خون شهدا هستیم و برای اعتلای جمهوری اسلامی ایران، قسم خورده ایم و می دانیم هرگونه پروتکل شکنی و تجاوز به حریم دیگران در این طرح عظیم ملی و شعله ور شدن آتش بیماری و ماندن کشور در این باتلاقِ می تواند ضربه ای به جمهوری اسلامی ایران باشد بنابراین باید با تمام وجود در مقابل اندک افرادی که می خواهند پروتکل ها را بکشنند، بایستیم.

نمکی یادآور شد: وظیفه تک تک همکاران ما در دانشگاه های علوم پزشکی، ایستادگی در مقابل پروتکل شکن ها است و مطلقا نباید کوتاه بیاییم. البته ابزارِ ایستادن در مقابل پروتکل شکن، دست ما نیست. ما نه نیروی نظامی و انتظامی داریم نه ابزار بازدارنده دیگری داریم. باید مرتب تذکر بدهیم، کاستی ها را بگوییم، منعکس کنیم، پروتکل ها را ارزیابی و نظارت کنیم و به مقامات ذیربط به سرعت و به لحظه منعکس کنیم.

وی تاکید کرد: گروه اندکی که حق اکثریت را زیرپا می گذارند و مخدوش می کنند، باید حتما معرفی شوند و بنده به عنوان وزیر و سرباز کوچک نظام، خودم را مکلف می دانم که به سرعت هرگونه گزارش لحظه ای از استانها را به مقامات مسئول و مردم منعکس کنم. در مقابل آبروی این نظام، پاسداشت خون شهدا و اعتلای آبروی این سرزمین مسئولیم و هرگونه قصور در این زمینه، قابل بخشش نیست.

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم پایش مستمر بیماری کووید۱۹ در استانها گفت: در عرصه بین المللی به یک آمار دو رقمی و افتخار آمیز رسیدیم در شرایطی که در انگلیس شاهد یک هزار و ۸۲۰ مرگ، آلمان بالای یک هزار مرگ و آمریکا بالای چهار هزار مرگ اعلام کرد اما مرگ و میر بیماران در کشور به مرز ۷۰ نفر رسید گرچه این هم دردناک است اما نباید سرخوش از این پیروزی شویم. مطمئن باشید که هرگونه غفلت، این بار، آتشی دامن گیر خواهد داشت و اگر در دوره و خیز قبلی، ۱۰ تا ۱۲ روز و دو هفته طول کشید تا گرفتاری ما گسترش پیدا کرد اما امروز ممکن است در ۴۸ ساعت و با سرعت بالای انتقال ویروس، گرفتار شویم.

نمکی خاطرنشان کرد: پایش مستمر و هرگونه خیز جدید اندک بیماری باید به شدت مورد توجه روسای دانشگاه های علوم پزشکی قرار گیرد. نباید از رصد هوشمند، لحظه ای غفلت کنیم تا بتوانیم همانند مازندران، شاهد تبدیل وضعیت شهرها و جلوگیری از گرفتاری بیشتر باشیم.

وی تاکید کرد: پیوند با عزیزان و بزرگوارانی که در کنار ما بودند به عنوان هسته مرکزی این حرکت، نباید سست شود. اکنون که تعداد مرگ و میر بیماران کاهش یافته و تعداد تخت های بیمارستانی درگیر، کمتر شده نباید پیوند برادردانه و صمیمانه ما با سازمان بسیج و دیگر همراهان مان سست شود. می توانیم تعداد نیروها را کاهش دهیم اما این ساز و کار را نباید ترک کنیم چون احیای دوباره این ساز و کار ارزشمند، در شرایط سخت، کار راحتی نیست.

وزیر بهداشت افزود: تقاضای بنده، حفظ و تقویت همکاری های بین بخشی شکل گرفته در طرح شهید سلیمانی با سایر سازمانها و ارگانها است البته اگر اختلاف نظرها، نقاط ضعف و دلخوری وجود دارد یا در تقسیم کار ایرادی می بینید، باید برطرف کنیم تا این زیرساخت ارزشمند را برای روزهای سخت کشور، حفظ کنیم.

نمکی گفت: تعداد تست های تشخیصی باید به شدت افزایش پیدا کند. در حال حاضر که روزهای آرام تری را از نظر درگیری بیماران بستری داریم، باید بیماریابی را خانه به خانه پیش ببریم و هر کانون آلوده و خوشه ای را که فکر می کنیم در نقطه ای وجود دارد، باید کشف شود. امروز باید با وسواس بیشتر به پیدا کردن موارد جدید بیماران بپردازید.

وی خطاب به روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور تاکید کرد: ننشینید که دیگران با علامت به سراغ شما بیایند اکنون وقت آن است که سراغ افراد با علامت و بدون علامت و یا با علامت های خفیف غیر قابل بیان برای بیماران در تک تک منازل محله ها برویم. امروز باید ۳ تا ۵ برابر کار کنیم و بیماریابی را ۱۰ برابر افزایش دهیم و خانه به خانه به دنبال بیماری بگردید تا اگر خدای ناکرده، طوفانی در راه است بتوانید شعله های کوچک این بیماری را خاموش کرده باشید که خانه و سامانه ما را دچار گرفتاری نکند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: مراکز منتخب و سرپایی ۱۶ ساعته به هیچ عنوان نباید تعطیل شود. می دانم که نگه داشت این مراکز هزینه بر است اما تقاضای بنده این است که این مراکز را با آزمایشگاه یا نمونه گیری که آزمایش ها را بگیرد و به مراکز دیگر ارسال کند را حتما سرپا نگه دارید.

نمکی تاکید کرد: در گزارشاتی که می گیرم هنوز نسبت تست های سریع در کشور، معقول و منطقی نیست. این تست سریع را به ویژه برای بیماران در روزهای اول که لود ویروس بیشتر است به عنوان اصلی ترین کار قلمداد کنید و این شیوه نمونه گیری را برای تعیین تکلیف زودتر بیماران به کار بگیرند.

وی یادآور شد: مراقبت از بیماران در قرنطینه بسیار مهم است. یکی از مشکلاتی که امروز در اکثر استانها داریم. عدم استفاده کافی از اقامتگاه های بیماران برای ایزوله کردن آنها است. اخیرا سفری به هرمزگان داشتم که به زیبایی این بیماری را مدیریت کرده و نگران مسافرت ها به جزایر جنوبی کشور بودند. به عنوان نمونه در هرمزگان که ۸۰۰ بیمار در منزل داشتند، فقط ۱۹ نفر در فضاهای اقامتگاهی ایجاد شده، بودند و این را باید افزایش دهیم و بتوانیم از این فضاها که دکتر کولیوند در ایجاد آنها زحمت کشیده، استفاده کنیم و نباید این ابزار را بایگانی شده تلقی کنیم.

وزیر بهداشت گفت: استانهایی که مرزی هستند یا مرزهای هوایی دارند و در مرکز کشور هستند، باید به شدت کنترل شوند. در مناطقی که مرز زمینی، دریایی و هوایی وجود دارد باید به شدت مراقبت کنید. اگر خدای ناکرده این ورودی ها را کنترل نکنیم و ویروس جهش یافته ای از یک منطقه دیگر به کشور وارد شود و ما درست رصد نکرده باشیم، دچار معضلات جدی در مدیریت آینده بیماری می شویم.

نمکی افزود: تقاضای بنده این است که روسای دانشگاه هایی که در مناطق تحت پوشش آنها مرز هوایی، دریایی و زمینی وجود دارد به شدت مراقبت کنند. بعضی از گزارشاتی که دریافت می کنیم متاسفانه حاکی از آن است که در برخی از مبادی ورودی این کار به نحو احسن انجام نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: در ورودی و خروجی هواپیماها به ویژه در پروازهای داخلی باید به شدت مراقبت کنیم. گزارشی دریافت کرده ام که یکی از خطوط هوایی خارج از استاندارد، مسافر سوار می کند. باید کنترل بر خطوط هوایی و روی مسافرت ها در دانشگاه ها به شدت افزایش پیدا کند و این پایگاه های دیده بانی را بیشتر کنند.

وزیر بهداشت گفت: اگر بتوانیم با رعایت اصولی مانند هوشمندی بیشتر، پایش مستمر، رصد موارد بیماری در کشور، خاموش کردن شعله های کوچک قبل از رسیدن هرگونه طوفان و عدم پیوست شعله های کوچک به همدیگر با حفظ صمیمیت و ساختار منسجم ایجاد شده در طرح شهید سلیمانی و همچنین افزایش تست ها، فعال نگه داشتن مراکز منتخب و سرپایی و رصد موارد ورودی و خروجی به کشور و بین استانها پیش برویم می توانیم از خیز جدید احتمالی بیماری در کشور جلوگیری کنیم.

نمکی، جلوگیری از خیز جدید بیماری را مشروط به نظارت مستمر بر پروتکل ها، ایستادگی جانانه و جسارت آمیز در مقابل هرگونه پروتکل شکنی در هرکجای کشور توسط هر مقام و مسئولی و عدم کاهش رعایت پروتکل ها در سطح کشور که رابطه مستقیمی با شیوع بیماری و افزایش خیز بیماری دارد، عنوان کرد.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که در مقابل پروتکل شکنی در کشور، به هیچ عنوان کوتاه نمی آیم، گفت: وقتی در کشوری بزرگمرد فرزند حضرت فاطمه(س) یعنی مقام معظم رهبری می آیند و مراسمی برگزار می کنند که تک نفره در حسینیه می نشینند این دو پیام برای داخل و خارج دارد. یک پیام برای داخل این است که امروز شیوه منطقی عزاداری جده سادات، اینگونه است و کسی نمی تواند از ایشان جلوتر یا عقب تر حرکت کند و پیام دوم به بیرون از مرزها این است که حرکت شیعه منطبق بر منطق و استدلال است. این شیوه خردمندانه منطبق بر عقل و منطق، راهکاری است که از روز نخست از رهبر فرزانه دیده ایم و کسی حق ندارد وقتی یک پیشوای دینی و سیاسی کشور از روز نخست در رعایت پروتکل ها، اینگونه حرکت می کنند، از ایشان عقب یا جلو بیفتد.

وی تاکید کرد: تک تک ما مسئولیم که از این شیوه حمایت و پروتکل ها را رعایت و در مقابل پروتکل شکن ها، ایستادگی کنیم. بنابراین ایستادگی در مقابل هر گونه پروتکل شکنی، وظیفه اصلی است که به شما ابلاغ می شود و هرکدام از عزیزان در سطح استانها در این زمینه قصور کند، مطمئن باشند که مورد مواخذه قرار خواهند گرفت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین