|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۳۱۳۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵
این مقام مسئول در مورد دلیل تغییر شاخص آلودگی هوا توضیح داد: معیار اندازه‌گیری شاخص آلاینده‌های هوا توسط وزارت بهداشت، اعلام می‌شود و این اندازه‌گیری تا سال گذشته بر اساس استانداردهای سال ۲۰۰۹ انجام می‌شد.

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران: مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: هوایی که از اگزوز خودروهای فیلتردار خارج می‌شود، پاک‌تر از هوای کنونی تهران است و به عبارتی، اگر مردم هوای اگزوز خودروی فیلتردار را استنشاق کنند، بهتر نفس می‌کشند.

حسین شهیدزاده در آغاز رویداد «یک روزه آلودگی هوا و صدا» که صبح امروز به صورت بر خط از سوی این شرکت و با همکاری اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران برگزار شد، تاکید کرد: رفع معضل آلودگی هوای تهران راه حل دارد و با مشارکت مجموعه حاکمیت و مردم این معضل حل می‌شود.

وی افزود: اصلی‌ترین اقدام حاکمیت، عمل به قانون هوای پاک، کمک به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل پاک و افزایش وسایل حمل و نقل عمومی و مهم‌ترین مسئولیت مردم، استفاده نکردن از خودروها و موتورسیکلت‌های آلاینده است.

شهیدزاده اعلام کرد: امسال هوای پایتخت آلوده‌تر از پارسال است اما این آلودگی تا کنون به کمتر از ۱۰ روز رسیده و آنچه که باعث بیشتر به نظر رسیدن روزهای آلوده شده است، سختگیرانه‌تر شدن روش اندازه‌گیری آلودگی هوا قلمداد می شود.

این مقام مسئول در مورد دلیل تغییر شاخص آلودگی هوا توضیح داد: معیار اندازه‌گیری شاخص آلاینده‌های هوا توسط وزارت بهداشت، اعلام می‌شود و این اندازه‌گیری تا سال گذشته بر اساس استانداردهای سال ۲۰۰۹ انجام می‌شد.

شهیدزارده ادامه داد: اما از سال جاری بر مبنای دستورالعمل جدید و استانداردهای سال ۲۰۱۹ انجام می گیرد و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، دخل و تصرفی در آن ندارد.

وی روش مرسوم در محاسبه شاخص آلودگی هوا که از سوی وزارت بهداشت نیز ابلاغ می‌شود را روش سازمان محیط زیست آمریکا (EPA) اعلام و خاطر نشان کرد: سازمان بهداشت جهانی در زمینه محاسبه آلودگی هوا شاخص ندارد، بلکه توصیه‌هایی ارائه می‌دهد تا کشورها با عمل به آنها، شرایط مطلوبی را ایجاد کنند که برای مثال، می‌توان به رساندن متوسط سالانه غلظت آلاینده‌های ۲.۵ میکرون به ۱۰ میکروگرم در متر مکعب اشاره کرد.

شهیدزاده اظهارداشت: بر اساس استاندارد یورو ۴، گازوئیلی که در تهران برای حمل و نقل توزیع می‌شود، محتوی گوگرد ۵۰ پی‌پی‌ام است اما گازوئیلی که در صنایع توزیع می‌شود، گوگرد سه تا هفت هزار پی‌پی‌ام دارد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: مازوت تولیدی در ایران، ۳۵ هزار پی‌پی‌ام گوگرد دارد، در صورتی که میزان گوگورد در مازوت مصرفی کشورهای پیشرفته و کشتی‌ها به ۵۰۰ پی‌پی‌ام می رسد.

وی با بیان اینکه بدون شک گازوئیلی که در کشور ما استفاده می‌شود از مازوتی که در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد آلوده‌تر است، اضافه کرد: نباید ابراز خرسندی کنیم که در صنایع به جای مازوت، گازوئیل استفاده می‌شود، چون هر ۲ آلایندگی زیادی دارند و مصرف آنها خطرناک است.

شهیدزاده در مورد جُرم انگاری اجرا نشدن قانون هوای پاک از سوی دستگاه‌های مسئول یادآورشد: نباید انتظار داشته باشیم که دستگاه های زیرمجموعه دولت از همدیگر شکایت کنند، هرچند سازمان محیط زیست ناظر اجرای قانون هوای پاک است اما بهترین ضمانت اجرایی برای این قانون که مجلس شورای اسلامی آن را وضع کرده، خود مجلس محسوب می شود که ابزار قانونی هم در اختیار دارد، اگرچه کمیسیون اصل ۹۰ به موضوع آلودگی هوا ورود کرده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: شهرداری تهران از طریق بهینه‌سازی حمل و نقل عمومی نمی‌تواند معضل آلودگی هوا را حل کند، چرا که این موضوع فقط هفت تا هشت درصد بر کاهش آلودگی هوا تاثیر دارد.

وی افزود: وقتی می‌توان آلودگی هوا را به صفر رساند که حمل و نقل عمومی، پاک و برقی باشد و تا زمانی که از سوخت فسیلی در وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌شود، نباید انتظار داشته باشیم آلودگی هوا به عدد صفر برسد.

شهیدزاده تاکید کرد: خودروهای دیزلی و گازوئیلی مانند مینی‌بوس‌ها، اتوبوس‌های شرکت واحد، اتوبوس‌های خصوصی و کامیون‌ها به طور کلی سهم ۳۳ درصدی در آلودگی هوای تهران دارند.

این مقام مسئول گفت: یکی از راهکارها این است که ناوگان حمل و نقل عمومی نوسازی شود اگرچه در عمل چنین کاری به دلیل شرایط اقتصادی، امکان‌پذیر نیست و راهکار دیگر، استفاده از فیلتر دوده در اگزوز است که ۹۹ درصد آلودگی را جذب می‌کند و به جرات می توان گفت هوایی که از اگزوز خودروهای فیلتردار خارج می‌شود، پاک‌تر از هوای کنونی تهران است و به عبارتی، اگر مردم هوای اگزوز خودروی فیلتردار را استنشاق کنند، بهتر نفس می‌کشند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در پایان اظهارات خود در «رویداد برخط آلودگی هوا و صدا» از نتایج خوب نصب آزمایشی فیلتر دوده خبر داد و خاطرنشان کرد: هرچند با استفاده از این قطعه، حجم قابل توجهی از میزان آلایندگی خودروهای دیزلی کاهش می‌یابد اما نباید توقع داشته باشیم آلایندگی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی تهران با نصب فیلتر دوده به طور کامل حل شود، چرا که ناوگان اتوبوسرانی پایتخت حتما نیاز به نوسازی و تعمیر دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین