|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۳۱۳۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
هرکاری که بتوان برای فعالان اقتصادی انجام داد که تولید را تسهیل کند باید انجام داد. قوانین برای رفع موانع تولید وضع شده است؛ آنجاییکه به قوه قضاییه مرتبط می‌شود باید دستگاه قضایی پشتیبان و حامی تولیدکننده باشد.

رئیس قوه قضاییه گفت: آن‌ها که فکر می‌کنند با مذاکره مشکلات کشور حل می‌شود اشتباه می‌کنند.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای اداری استان سمنان اظهار کرد:عدالت مبنا و اساس نظام دینی و محور ارتباطات در قانون اساسی است. خواست مردم و جامعه اسلامی از دولمتردان و دست اندرکاران نظام، عدالت است.

وی افزود: همه بخش‌های نظام باید خود را برای اجرای عدالت موظف بدانند. در جامعه اسلامی ما، نظام اداری عادلانه را باید باید به دنبالش باشیم؛ در نظام اداری و ارتباطات اداری عادلانه باید به قانون و قانونمداری اصل باشد و هیچکس نباید به خود اجازه دهد حقوق عامه و خاصه مردم را زیرپا بگذارد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه شناخت حق، گرایش به حق و ایستادگی پای حق سه اصل مهم هستند، گفت: فساد نقطه مقابل عدالت است؛ خارج از شدن از اعتدال را فساد می‌گویند. امروز ملاک در اجرای عدالت قانونمداری است. مجلس قانونی وضع می کند و دستگاه های اجرایی و قضایی خود را باید موظف به اجرای قانون بدانند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم در نگاه مردم اعتماد آفرینی کنیم، اجرای عدالت تضمین کننده است. نیروی انسانی کارآمد بسیار و هم ذخایر ارزشمندی وجود دارد؛ در استان سمنان معدن، زمین‌های کشاورزی و دیگر ذخایر ارزشمند بسیاری وجود دارد و فضای کسب و کار سالم در این استان وجود دارد.

رئیسی افزود: باید از کارآفرین و سرمایه گذار پرسید که مشکلات کجاست و این موانع حل شود. قاچاق یکی از اصلی‌ترین موانع تولید است و باید موانع تولید را برطرف کرد.

وی ادامه داد: هرکاری که بتوان برای فعالان اقتصادی انجام داد که تولید را تسهیل کند باید انجام داد. قوانین برای رفع موانع تولید وضع شده است؛ آنجاییکه به قوه قضاییه مرتبط می‌شود باید دستگاه قضایی پشتیبان و حامی تولیدکننده باشد.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: فعال کردن دادگاه‌های تخصصی در استان‌ها موردتاکید ماست. فعال کردن نظام داوری یکی دیگر از اموری است که ما روی آن تاکید داریم. هرچه داوری فعالتر باشند مسائل کمتر به دستگاه قضایی کشیده می‌شود خصوصا در حوزه فعالان اقتصادی.

وی خاطرنشان کرد: ‌می‌توان سازوکارهایی ایجاد کرد که با دریافت تسهیلات و تقسیط بدهی، فعال اقتصادی با تملک مواجه نشود. تملک به‌معنای متوقف کردن تولید نیست؛ بانک، چون امکانات مالی بیشتری دارد باید واحد تولیدی را فعال‌تر هم کند نه اینکه تولید را متوقف کند و حتی اگر کسی را تحت تعقیب قرار دهیم به هیچ عنوان نباید به کندشدن واحد تولیدی بیانجامد.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: رزمایش‌های ارتش و سپاه تمام کارشناسان دفاعی را به تحسین واداشت امروز در منطقه حرف اول را می‌زنیم و این کار در میدان انجام شده است.

وی ادامه داد: ایران قوی می‌تواند تحریم‌ها را خنثی کند؛ آن‌ها که فکر می‌کنند با مذاکره مشکلات کشور حل می‌شود اشتباه می‌کنند. به هیچ وجه مذاکره معضلات کشور را حل نخواهد کرد؛ هرجا ما پا پیش گذاشتیم دشمن عقب کشید و همه لایه‌های مختلف در همه نظام در قوی‌شدن نقش دارند.

رئیسی خاطرنشان کرد: امروز باید همه تلاش‌ها در راستای ایجاد امید در بین مردم باشد. نا امید کردن مردم از گناه‌های نابخشودنی استو مردم باید احساس کنند در میدان عمل یک اتفاق متفاوت درحال رخ دادن است و وقتی مردم می‌بینند در حوزه دفاعی این حرکت ارزشمند اتفاق می‌افتد امیدوار می‌شوند.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: استان سمنان از استان‌های امن کشور است و هماهنگی پیش‌نیاز توسعه استان است. همکاری و هماهنگی در استان سمنان را باید قدردان بود.

روحانی گفت: در این پروژه بزرگ و عظیم سیاست خارجی، بانک‌ها، فناوری و مهندسان همه آنها هر کدام در جایگاه خود نقش بسیار مهمی دارند. اگر سیاست خارجی ما نبود و برجام در سال ۹۴ به ثمر نرسیده بود پول اینگونه پروژه های بزرگ نبود. ۲ میلیارد دلار از صندوق پول گرفتیم در حالی که صندوق پولی نداشت. پول صندوق برای سالهای ۹۴، ۹۵ و ۹۶ است که ما توانستیم نفت را بفروشیم و صندوق شرایط مناسب پیدا کند. بسیاری از قطعات مورد نیاز ما در این پالایشگاه بزرگ باید وارد می کردیم و این شرایط ۹۴، ۹۵ و ۹۶ بود که شرایط را آماده کرد و ما توانستیم طرح‌های بسیار بزرگی را به ثمر برسانیم.

وی یادآور شد: البته نمی‌خواهم توضیح بدهم می‌خواهم به آنهایی که بد زبان هستند و البته شاید مطلع نباشند، بدانند که سیاست خارجی و دیپلماسی چقدر می‌تواند در اقتصاد و تولید و جهش تولید نقش داشته باشد.  

رییس جمهوری گفت: مسئله دیگر در به ثمر رسیدن اینگونه پروژه‌های بزرگ نقش جهادگری و ایثار جوانان و مهندسین ما است. این پالایشگاه عظیم که یک شهر بزرگ است، اگر ایثار و فداکاری و فناوری نبود و اگر می‌خواستیم از نیروهای خارجی استفاده کنیم در این شرایط تحریم کسی اینجا نمی‌آمد و ما با دست فرزندان خودمان این پالایشگاه عظیم را به ثمر رساندیم که از افتخارات بسیار بزرگ ما است.

روحانی با تاکید بر اینکه امروز ایران جزو کشورهایی است که ابرپروژه‌های بزرگ را در نفت، گاز، پتروشیمی، برق، آب، کشاورزی، سد سازی و نیروگاه سازی را بدست فرزندان خود انجام می‌دهد، گفت: جلسه‌ای داشتیم برای تامین نیازمندی‌های وزارت بهداشت و درمان برای سال ۱۴۰۰ و در آن جلسه وزیر بهداشت و درمان گزارشی که دادند خیلی خوشحال کننده بود. بسیاری از تجهیزات بیمارستانی را شرکت‌های دانش بنیان خودمان درست می‌کنند. بخش اعظم داروهای مورد نیاز حدود ۹۳  درصد در داخل تولید می‌شود.

وی با اشاره به نقش بانکها در توسعه پروژه‌ها، یادآور شد: از خود صندوق گرفته که منبع بزرگی برای بانک‌ها است تا بانک‌های عامل همه تلاش کردند تا این پروژه امروز به ثمر نشسته است. بانک سپه، بانک صنعت و معدن، تجارت، ملت، پارسیان همه اینها کنسرسیوم تشکیل دادند و با این کنسرسیوم توانستند از منابع صندوق استفاده کنند و به عنوان بخش عامل وارد عمل شوند و هزینه‌های این پروژه عظیم را تامین کنند.

رییس جمهوری ادامه داد: بخش غیر دولتی هم امروز در صنعت پتروشیمی وارد شده است. تا الان همه بحث ما این بود که پتروشیمی را بخش خصوصی به عهده بگیرد تا پایین دستی‌ها را احیا کند. امروز می‌بینیم که در بخش بالادستی پتروشیمی هم بخش خصوصی می‌تواند کار را به عهده بگیرد. پالایشگاه بخش بالادستی است که محصول آن در اختیار پتروشیمی‌ها قرار می گیرد این هم کار بزرگی است که امروز انجام می شود.

رییس جمهوری با اشاره به سخنان وزیر نفت در این مراسم اظهار کرد: همانطور که وزیر نفت گفت امسال ما ۱۰ پتروشیمی را افتتاح کردیم و امروز یازدهمین پتروشیمی با ارزش سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون افتتاح شد و از افتخارات بسیار بزرگ برای ما است.

وی افزود: وزارت نفت در بخش‌های بزرگ و در فرآورده ها کار بسیار بزرگی در این چند سال انجام داده است. در آغاز این دولت تولید بنزین کشور کمتر از ۵۰ میلیون لیتر در روز بود و امروز تولید بنزین به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده است یعنی بیش از دو برابر شده است. بنزین را وارد می‌کردیم و امروز صادرکننده هستیم.

روحانی یادآور شد: سال ۹۲ فراورده‌ای که صادر می‌کردیم، امروز ۴ برابر آن را صادر می‌کنیم یعنی توان ما برای صادرات فرآورده‌ها اعم از بنزین، نفت گاز و نفت کوره یا هر چیز دیگر چهار برابر شده است. در سال ۹۲ صادرات فراورده‌ها تقریباً ۵.۹ میلیون تن بوده امروز این رقم به ۲۲۳ میلیون تن رسیده یعنی ۴ برابر شده است.

رییس جمهوری با بیان اینکه ما در زمینه صادرات گاز حرکت خوبی انجام دادیم، گفت: همه حرف من این است که گام دیگری برای صادرات گاز برداریم. مصرف داخلی را مهار کنیم و بتوانیم بیشتر صادر کنیم. این هم قدرت ملی و هم توان ملی و هم درآمد ملی ماست.

وی با اشاره به ظرفیت پروژه بیدبلند، ادامه داد: این پروژه عظیم که ۳.۴ میلیارد دلار در آن هزینه شده در عرض چهار سال و نیم پول خود را در می آورد. سالی ۷۰۰ میلیون دلار ارزش صادرات این بخش عظیم تولیدی است.


وی افزود: وقتی یک کار عظیم و بزرگ انجام می‌شود این کار ممکن است پنج یا شش سال طول بکشد و در همان مدت پولش را برمی‌گرداند. اگر ۶ سال کار شده چهار سال بعد کل پول را برمی گرداند و بعد از آن سودی است که به دست می آید.

روحانی در پایان  یادآور شد: ما امروز در شرایط و در جایگاهی هستیم که هم می‌توانیم به دست فرزندانمان ابرپروژه‌ها را نهایی کنیم و هم می‌توانیم محصولاتمان را صادر کنیم و می‌توانیم سرمایه را در مدت کوتاهی برگردانیم و این جزو افتخارات کشور است.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین