|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۳۱۳۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه دو روز پیش در یک سفر رسمی برای دیدار با مقامات عراقی وارد بغداد شدند و پس از دیدار با نخست‌وزیر عراق و برخی دیگر از مقامات سیاسی و نظامی این کشور، دیروز به منطقه کردستان عراق سفر کردند.

«نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق، که سه‌شنبه شب (دیشب - 19 ژانویه) میزبان «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه بود، با اشاره به اهمیت حمایت از امنیت و ثبات در منطقه با هماهنگی میان بغداد، اربیل و آنکارا تاکید کرد که اراضی اقلیم کردستان و عراق مبدأ تهدید برای کشورهای همسایه نخواهند بود.

بر اساس بیانیه ریاست منطقه کردستان عراق که نسخه‌ای از آن در وبگاه «شفق نیوز» منتشر شد، آمده است که حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه و هیأت همراهش، شب گذشته با نیچروان بارزانی دیدار و گفت‌وگو کردند و در این دیدار معاون رئیس منطقه کردستان، وزیر پیشمرگه و رئیس ستاد اقلیم نیز حضور داشتند و دو طرف در خصوص دیدارهای وزیر دفاع ترکیه در بغداد رایزنی کردند.

بنا بر این گزارش، طرفین بر ضرورت حمایت از امنیت و ثبات منطقه و اهمیت هماهنگی میان عراق و اقلیم کردستان با ترکیه برای برقراری ثبات در منطقه تاکید کردند.

بارزانی در این دیدار ضمن تشکر از ترکیه و همکاری آن با عراق و اقلیم کردستان در جنگ با داعش، بار دیگر بر عدم اجازه به استفاده از خاک عراق و اقلیم برای تهدید علیه ترکیه و کشورهای همسایه تاکید کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که عراق به وظیفه خود در این خصوص عمل کند و به هیأت ترکی اطمینان داد که منطقه کردستان مثل همیشه عامل امنیت و ثبات منطقه خواهد بود.

رایزنی درباره شیوه‌های توسعه روابط میان عراق و منطقه کردستان با طرف ترکی در تمامی زمینه‌ها، مناقشه روابط میان اربیل و بغداد و مشکلات و موانع موجود در پروسه سیاسی، جنگ با داعش، زمینه‌های همکاری و هماهنگی میان دو طرف و اوضاع منطقه به طور کلی از دیگر محورهای این دیدار بود.

در پایان این بیانیه آمده‌است که طرفین بر اهمیت توافق سنجار، ضرورت اجرای آن و حفاظت از مرزها نیز تاکید کردند.

وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه دو روز پیش در یک سفر رسمی برای دیدار با مقامات عراقی وارد بغداد شدند و پس از دیدار با نخست‌وزیر عراق و برخی دیگر از مقامات سیاسی و نظامی این کشور، دیروز به منطقه کردستان عراق سفر کردند.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در استقبال از وزیر دفاع ترکیه، گفت که بغداد مخالف هرگونه تهدید یا فعالیت ترویستی است که از خاک عراق علیه ترکیه صورت گیرد.

منبع: فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین