|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۳۱۳۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
نخست‌وزیر سابق پرتقال و و رئیس سابق پناهندگان سازمان ملل، که دوره ۵ ساله او در سکان‌داری سازمان ملل ۳۱ دسامبر به پایان می‌رسد، روز دوشنبه در نامه‌هایی به بوزکر و لادب گفت به دنبال دوره دوم است.

انتظار می‌رود مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل در این ماه نخستین گام در راستای انتخاب رئیس بعدی این سازمان بین‌المللی را بردارند.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، "ولکان بوزکر"، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل گفته است که او و "تارک لادب"، سفیر تونس در سازمان ملل و رئیس فعلی شورای امنیت این سازمان، امیدوار به ارسال نامه‌ای قبل از ۳۱ ژانویه و درخواست از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل برای ارائه نامزدها به منظور به چالش کشیدن "آنتونیو گوترش"، دبیرکل سازمان ملل هستند.

نخست‌وزیر سابق پرتقال و و رئیس سابق پناهندگان سازمان ملل، که دوره ۵ ساله او در سکان‌داری سازمان ملل ۳۱ دسامبر به پایان می‌رسد، روز دوشنبه در نامه‌هایی به بوزکر و لادب گفت به دنبال دوره دوم است.

مجمع عمومی، دبیرکل را بنا بر پیشنهاد شورای ۱۵ عضوی انتخاب می‌کند که در آن ۵ عضو دائم دارای قدرت وتو هستند، بنابراین حمایت آن‌ها حیاتی است. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا فوراً حمایت خود از گوترش را اعلام کرد، اما آمریکا، روسیه، چین و فرانسه هنوز هیچ اظهارنظری نکرده‌اند.

قطعنامه سازمان ملل که در سپتامبر ۲۰۱۵ تصویب شد از رؤسای مجمع و شورای امنیت می‌خواهد "روند درخواست نامزدها برای سمت دبیرکل را از طریق نامه مشترکی خطاب به همه کشورهای عضو" آغاز کنند.

بوزکر گفت روز سه‌شنبه با لادب دیدار کرده و پیش‌نویس نامه‌ای را با او به اشتراک گذاشته که بعداً سفیر تونس بین اعضای شورا پخش کرده است. وی اظهار کرد: امیدوار هستیم با همدیگر بتوانیم این نامه را قبل از پایان ماه امضا کنیم.

بوزکر در یک کنفرانس خبری گفت که وی در آن زمان تضمین خواهد داد که هر نامزدی در مجمع عمومی حاضر شود تا دیدگاه خود را به اشتراک گذاشته و توضیح دهد طی دوره ۵ ساله قرار است چه کارهایی انجام دهد؛ بخش پرسش و پاسخ هم وجود خواهد داشت.

وی گفت: از لحاظ قانونی برای کشورها مهلت زمانی در ارائه نامزدها وجود ندارد، اما انتظار دارد "موج اول"- با یک یا تعداد بیشتری کاندیدا- در ماه آوریل یا اوایل مه، در مجمع عمومی حاضر شود.

گوترش توسط مجمع ۱۹۳ عضوی و پس از رقابتی مورد مناقشه و شفاف در اکتبر ۲۰۱۶ که در ابتدا شامل ۱۳ کاندیدا-۷ زن و ۶ مرد- بود، برای جانشینی "بان کی-مون" انتخاب شد. وی در ۱ ژانویه ۲۰۱۷ فعالیت خود را آغاز کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین