|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۳۱۳۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
مدیر واحد سنجش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: وقتی آلاینده‌ها از شهر خارج می‌شوند و یا در محیط شهری رقیق می‌شوند، در این شرایط بهتر می‌شود درباره نقش منابع حرف زد، اما اکنون جو پایداری در شهر ایجاد شده و کاملا حالت یکنواختی را در شهر می‌بینیم.

مدیر واحد سنجش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه پایداری جوی سنگینی ایجاد شده که اجازه تهویه هوا را نمی‌دهد، گفت: کاهش استفاده از خودروهای شخصی و کم کردن مصرف برق و گاز برای خروج از این شرایط موثر است.

"احمد طاهری" مدیر واحد سنجش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی درباره وضعیت آلودگی هوا در مناطق مختلف و سهم منابع آلاینده در آلودگی هوای هر یک از مناطق تهران گفت: در شرایط کنونی که شاهد پایداری جوی هستیم، راه کنترل و کاهش آلودگی هوا کم کردن انتشار آلاینده‌ها است. اما در حال حاضر انتشار همان روند قبلی را دارد و شاید در برخی مواقع حتی به علت مصرف سوخت صنایع بیشتر هم شده است.

او ادامه داد: به همین دلیل شرایطی که در تهران طی یکی دو هفته گذشته ایجاد شده، کاملا پایدار است و در این شرایط نمی‌شود انتظار داشت که منبع مشخصی را در ساعتی از روز برای یک منطقه متصور شود.

طاهری اضافه کرد: اکنون عدد شاخص در شمال و جنوب با اختلاف عددی کمی از هم قرار دارند و کل شهر تقریبا یک روند ثابت گرفته و غلظت بالایی از ذرات معلق روی شهر را پوشانده است.

مدیر واحد سنجش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: وقتی آلاینده‌ها از شهر خارج می‌شوند و یا در محیط شهری رقیق می‌شوند، در این شرایط بهتر می‌شود درباره نقش منابع حرف زد، اما اکنون جو پایداری در شهر ایجاد شده و کاملا حالت یکنواختی را در شهر می‌بینیم.

او با اشاره به اختلاف غلظت آلاینده‌ها در مناطق مختلف تهران در روزهای اخیر گفت: در این روزها اغلب اختلاف غلظت آلاینده‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ واحد بوده است که نشان می‌دهد کل شهر از این مساله آسیب می‌بیند و نمی‌توانیم آلودگی را به منطقه خاصی محدود کنیم.

او درباره علت پایین‌تر بودن عدد شاخص در برخی مناطق تهران گفت: کاربری ایستگاه‌ها روی عددی که نشان می‌دهند مهم است. نمی‌توان ایستگاهی که ماهیت ترافیکی دارد را با ایستگاهی که ماهیت مسکونی دارد مقایسه کرد. برای مثال ایستگاه پیروزی که عدد بالاتری از سایر مناطق نیز دارد یک ایستگاه ترافیکی است و همیشه عدد شاخص آن بیشتر است، اما برای مثال ایستگاه منطقه ۷ فاصله بیشتری از منابع عمده آلاینده از جمله اتوبان‌ها دارد و در نتیجه عدد کمتری را نشان می‌دهد و بر همین اساس است که برای شاخص شهر میانگین همه ایستگاه‌ها حساب می‌شود و به یک ایستگاه اکتفا نمی‌شود.

طاهری افزود: اکنون جو یک دست و کاملا پایداری در کل شهر تهران حاکم است و از این وضعیت متضرر می‌شود.

مدیر واحد سنجش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به این سوال که چرا خاموشی‌های اجرا شده در روزهای اخیر و اعلام توقف مازوت سوزی در نیروگاه‌ها منجر به تغییر وضعیت شهر نشده است؟ گفت: اگر سیاهه انتشار را نگاه کنید، یکی از عمده‌ترین منابع انتشار آلودگی ناوگان حمل ونقل است که با توجه به شرایط کرونایی محدودیت جدی برای آن اعمال نشده است و استفاده از خودرهای شخصی نسبت به سال‌های قبل بالاتر رفته است و از آنجایی که یک جو پایدار داریم این آلودگی از شهر خارج نمی‌شود.

طاهری ادامه داد: در شرایط معمولی عدد شاخص در طی روز و در ساعت‌هایی کم می‌شود و در ساعت‌هایی از روز افزایش پیدا می‌کند، اما اکنون در چند روز گذشته شاخص یک روند ثابت را طی می‌کند که نشان می‌دهد یک جو پایدار روی شهر حاکم است و هنوز فرصت تهویه ای ایجاد نشده است که آلودگی در جو خارج شود.

او در پاسخ به این سوال که ایجاد محدودیت تردد در روزهای تعطیل پیش رو در خروج از این شرایط چقدر اثرگذار خواهد بود؟ اظهار کرد: اکنون عوامل جوی شرایط را کنترل می‌کند. خودروها قطعا تاثیرگذار هستند، اما اینکه بخواهیم قاطعانه نظر دهیم که چقدر در شاخص اثرگذار هستند، کار راحتی نیست چرا که عوامل اثرگذار زیادی از فعالیت صنایع و سوختی که استفاده می‌کنند گرفته تا شرایط جوی در کنترل این مساله اثرگذار هستند.

طاهری ادامه داد: اما این روزها باید بر این مساله تاکید شود که مردم باید خودشان تلاش کنند و خیلی کمتر در معرض این هوا قرار گیرند، از فعالیت‌های ورزشی و بدنی کم کنند و اجازه ورود این هوا به ریه را ندهند.

او تاکید کرد: پایداری جوی سنگینی برای تهران ایجاد شده است و لایه مرزی بسیار پایینی بر روی تهران در روزهای اخیر سوار است که اجازه تهویه هوا را نمی‌دهد، اکنون که شرایط جوی این شرایط را در تهران ایجاد کرده، باید تلاش کنیم تا از انتشار آلاینده‌ها بکاهیم که این اتفاق از طریق ‌عدم استفاده از خودروهای شخصی ممکن است و هم میزان مصرف گاز و برق در محیط‌های خانگی باید کم شود تا گاز به صنایع برسد و مجبور به استفاده از دیگر سوخت‌ها نشوند. در این شرایط مردم کمتر در معرض هوای آزاد قرار گیرند چرا که زمانی که پایداری جوی را داریم و استمرار شاخص در اعداد بالا برای مدت‌های طولانی رخ می‌دهد قطعا اثرات مخرب افزایش پیدا می‌کند.

طاهری درباره مقایسه روزهای آلوده سال جاری با سال گذشته گفت: در سال جاری دستورالعمل مقایسه شاخص کیفیت هوا تغییر پیدا کرده است و سختگیرانه‌تر شده است اما اگر امسال را براساس روش شاخص سال قبل مقایسه کنیم، تا ۲۵ دی ماه ۸ روز ناسالم برای همه گروه‌های جامعه و ۶۸ روز ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه ثبت شده است، در حالی که در سال ۹۸، تعداد روزهای ناسالم برای همه جامعه ۵ روز و ۶۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه ثبت شد که نشان می‌دهد در سال جاری افزایش آلودگی داشتیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین