|
|
امروز: پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۲
کد خبر: ۳۱۲۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
کسانی که آقای صدیقی را می‌شناسند، سلیقه منبر و سخنرانی‌های ایشان را از دیرباز می‌دانند. نوعا تکیه بر مسائلی از همین قبیل است. یعنی تکیه بر خواب، معجزات و کرامات این و آن و احیانا نقل دیدارها و ملاقات‌های افراد با امام زمان (عج) و چیزهایی که امکان اثبات آنها وجود ندارد و به قول ما طلبه‌ها مسائل شاذّی هست

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از اظهارات اخیر حجت‌الاسلام صدیقی امام‌جمعه موقت تهران درباره آیت‌الله مصباح یزدی انتقاد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، حجت‌الاسلام و المسلمین مجید انصاری در گفت‌وگو با «جماران» در واکنش به سخنان حجت‌الاسلام صدیقی درباره آیت‌الله مصباح یزدی، اظهار کرد: مدت‌هاست که در فکر بودم راجع به برخی برنامه‌های دینی و مذهبی که در صدا و سیما پخش می‌شود با مدیران محترم، خصوصا جناب آقای دکتر عسکری رئیس محترم صدا و سیما، صحبتی داشته باشم که متأسفانه به دلیل وضعیت کرونا و عدم امکان صحبت حضوری، میسر نشد تا اینکه با کمال تأسف و تعجب اظهاراتی را از جناب آقای صدیقی، امام جمعه موقت تهران، در رابطه با مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی دیدم. البته من این مطلب را در فضای مجازی دیدم اما بازنشر برنامه زنده آقای صدیقی در شبکه قرآن سیما بود که پخش شد، من را واداشت تا از همین طریق خطاب به جناب آقای عسکری و سایر مسئولین برنامه‌ریز و برنامه‌ساز صدا و سیما چند جمله‌ای را مطرح کنم.

وی ادامه داد: کسانی که آقای صدیقی را می‌شناسند، سلیقه منبر و سخنرانی‌های ایشان را از دیرباز می‌دانند. نوعا تکیه بر مسائلی از همین قبیل است. یعنی تکیه بر خواب، معجزات و کرامات این و آن و احیانا نقل دیدارها و ملاقات‌های افراد با امام زمان (عج) و چیزهایی که امکان اثبات آنها وجود ندارد و به قول ما طلبه‌ها مسائل شاذّی هست که اگر صحت هم داشته باشد، اولا استثناء است و ثانیا سیره و شیوه علمای دین و حتی ائمه اطهار (ع) بر بیان معارف از این طریق نبوده است. ولی اینکه صدا و سیما در برنامه‌های زنده خودش در موضوعات مهم دینی و بیان مسائل قرآنی که مستقیم با اعتقادات و دینداری مردم و معرفی چهره اسلام از دید جمهوری اسلامی ایران ارتباط دارد باید نهایت احتیاط و دقت را داشته باشد، من را واداشت که به این مسأله بپردازم.

این عضو مجمع تشخبص مصلحت نظام یادآور شد: صدا و سیما در حوزه سیاسی و حوزه‌های دیگر خط قرمزهایی دارد و بر اساس همان خط قرمزها تقسیم‌بندی‌هایی دارد که با چه افرادی می‌تواند مصاحبه زنده انجام بدهد یا پخش زنده برنامه‌های آنها را داشته باشد و با چه اشخاصی اصلا مصاحبه نکند و تصویرشان را پخش نکند و اگر مصاحبه هم می‌کند، مصاحبه جمع‌شده‌ای باشد که بتوانند کنترل کنند. این سیاست مدیریتی است که در صدا و سیما اعمال می‌شود و صدا و سیمای ما هم که انحصاری است و مثل کشورهای دیگر شبکه‌های متعدد آزاد و خصوصی و باز نداریم که بگوییم مسئولیت آن شبکه با کسی نیست و مسئولیت آنچه پخش می‌شود با صاحب آن رسانه است.

انصاری گفت: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران چون به عالی‌ترین مقام رسمی کشور، مقام معظم رهبری، منتسب است، چه ما بخواهیم و چه نخواهیم، مطالبی که در صدا و سیما پخش می‌شود و به خصوص وقتی تکرار می‌شود به صورت یک رویه در صدا و سیما ادامه پیدا می‌کند، طبعا تلقی شنونده چه در داخل و چه در خارج این است که این خط مشی جمهوری اسلامی است و یا نگاه جمهوری اسلامی است به مسائلی که منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: حضرت امام صدا و سیما را یک دانشگاه معرفی کردند و حقیقتا هم یک دانشگاه است و باید مسائل متقن، مستدل و مستحکم در هر حوزه، به خصوص در حوزه دین و اعتقادات مردم، از آن منتشر شود. آنچه از صدا و سیما پخش می‌شود خیلی تفاوت دارد با یک جلسه محدود مثلا روضه یا یک سخنرانی محدود در یک جمع دوستانه؛ گرچه آن سخنرانی هم با توجه به ابزار نوین اطلاع‌رسانی به نوعی از محدوده خصوصی خارج شده و می‌بینیم که بعضا چه آثار منفی حتی همان جلسات کوچک محدود که در آن مطالب نادرستی یا تفرقه‌آمیزی بیان می‌شود، در سطح جهان، جهان اسلام و جامعه ما داشته است. ولی در عین حال حساب صدا و سیما از همه اینها جداست و انتظار همگان این است که دقت لازم صورت بگیرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: متأسفانه بعضا آقای صدیقی خیلی راحت نقل قول ملاقات‌های افراد با امام زمان (عج) را نقل می‌کنند؛ به گونه‌ای که گویی ایشان مسئول دفتر ملاقات‌های حضرت هستند و خیلی ساده هر کسی می‌تواند ملاقات و هر مطلبی را بیان کند. در حالی که مسأله ملاقات حضرت امام عصر (عج) موضوع بسیار مهم و در سطح عظیمی است که اگر انجام هم شود آن کسی که دیدار می‌کند لب فرو می‌بندد و ادعایی نمی‌کند و بر اساس توقیع شریفی هم که مرحوم مجلسی در بحار نقل کرده و فکر می‌کنم جلد ۵۳ صفحه ۱۵۱ باشد، خود امام عصر (عج) در توقیع به علی بن محمد تیموری می‌فرمایند که هرکس از این پس ادعای مشاهده کند، او فرد کذاب و دروغگویی است.

وی تأکید کرد: امام زمان (عج) قطعا توفیق زیارت و ملاقاتشان را در طول غیبت کبری به عده‌ای داده‌اند و می‌دهند اما این روایت نشان می‌دهد که خود حضرت راضی به افشای این ملاقات‌ها نیست. چون اگر فتح باب شود که هر روز یک کسی در یک گوشه‌ای ادعا کند که من با امام زمان (عج) ملاقات کرده‌ام و امام زمان (عج) این را فرمود و آن را فرمود، بازار مکاره‌ای از راست و دروغ شکل می‌گیرد که موجب حیرت و سرگردانی و احیانا سوءاستفاده دشمنان، بدخواهان و شیادان خواهد شد.

انصاری با بیان اینکه تکیه بر خواب برای اثبات مسائل اختصاص به آقای صدیقی ندارد، تصریح کرد: کرارا دیده می‌شود که کارشناسان برنامه‌های مذهبی در صدا و سیما تکیه بسیار مکرری را بر خواب‌دیدن این و آن می‌کنند و می‌خواهند از خواب برای زندگی مردم حجت بیاورند. در حالی که خواب اگر هم رویای صادقی باشد، شاید برای بیننده آن خواب دارای اهمیت باشد اما اینکه ما در صدا و سیما برای بیان معارف دین خدا، با وجود قرآن کریم و محکمات اسلام و گنجینه عظیم روایات اهل بیت (ع) و با وجود نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه (ع) و همچنین آراء و نظرات علما، مکرر مردم را ارجاع بدهیم به نقل قول فردی که در خواب چیزی دیده و آن خواب را چطور نقل کرده است، اولا خواب حجت نیست و ثانیا نقل قول به چه صورت بوده است؟

وی ادامه داد: من نمی‌خواهم زحمت صدا و سیما و به خصوص بعضی از کارشناسان بسیار ارزنده برنامه‌های دینی آنها را نادیده بگیرم. خوشبختانه بعضی از کارشناسان انصافا مطالعه می‌کنند و مطالب محکم و مستند خوبی را ارائه می‌دهند که من همین جا از آنها تشکر می‌کنم. ولی بعضی از دوستان ما به صدا و سیما می‌آیند و از اول تا آخر بنای آنها بر نقل شاذ است. یعنی استثنائاتی نادر که بنای پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) این نبود که از طریق تجویز کرامت انسان‌ها را هدایت کنند؛ سعی کرده‌اند انسان‌ها را با عقل، خرد، تفکر، دانش، بینش، مطالعه و رجوع به علما دعوت به خیر کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: متأسفانه مرحوم آیت‌الله بهجت، مرحوم آیت‌الله بهاءالدینی و برخی از اصحاب معرفت هم که دل روشنی داشتند و طبعا ممکن است صاحب کراماتی هم بودند، امروز در میان ما نیستند و خیلی راحت هر موضوعی را نقل قول می‌کنند؛ به صورت غیبی و غیر طبیعی از این بزرگواران که اثبات آن امکان‌پذیر نیست و اگر هم امکان‌پذیر باشد، استثنائات نمی‌تواند جای قاعده را بگیرد.

وی با اشاره به اینکه آقای صدیقی در این برنامه زنده دو ادعا را مطرح کردند، گفت: یکی اینکه مرحوم آیت‌الله مصباح از زمان فوت خودشان دقیق مطلع بودند و می‌گفتند باغی برای من آماده کرده‌اند و دارم به آنجا می‌روم. اگر ایشان چنین چیزی هم فرموده باشند که من نمی‌دانم به چه صورت بوده، مطلبی بین ایشان و خداست. نمی‌دانم از بیان استثنائات برای ایجاد یک قاعده چه استفاده‌ای می‌خواهند بکنند. مهم‌تر اینکه ایشان گفته ‌اند مرحوم آیت‌الله مصباح که از دنیا رفته‌اند، غسّال داشته ایشان را غسل می‌داده و برای اینکه به غسال بگوید من تو را شفاعت می‌کنم چشم‌هایش را باز کرده و با نگاه مهربان چشم‌هایش را بسته است.

انصاری تأکید کرد: به نظرم این سخن موهن، اهانت به مرحوم آیت‌الله مصباح، فهم شنونده و معارف دین است. مگر شفاعت و قول شفاعت این طوری است؟! به این سادگی است؟! ببینید ائمه اطهار (ع) با مسأله شفاعت چه جوری برخورد کرده‌اند. امام صادق (ع) می‌فرماید که به شفاعت ما مغرور نشوید. به هر حال شفاعت یک بحث وسیع و دامنه‌دار است و من نمی‌خواهم وارد بحث شفاعت بشوم. اینکه در یک برنامه زنده تلویزیونی کسی ادعا کند فرد مرده چشم‌هایش را باز کرده و نگاه مهربانانه‌ای کرده و دوباره چشم‌هایش را بسته است، هرکس بشنود می‌خندد.

وی ادامه داد: چه طور توقع داریم با پخش این نوع حرف‌های بی‌پایه و اساس جوانان نسبت به دین و روحانیت جذب شوند؟! من می‌خواهم به جناب آقای صدیقی عرض کنم متأسفانه دینداری جوانان و مردم از ناحیه گفتار و رفتار نسنجیده ما عمامه‌به‌سرها به اندازه کافی آسیب دیده و خواهش می‌کنم با این نوع کشف و کرامات درست‌کردنها آسیب بیشتر به دین مردم نزنید و دین و روحانیت را مضحکه خاص و عام نکنید.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در داخل که کسی نمی‌تواند اینها را قبول کند. وقتی که از مرزهای ایران فراتر می‌رود، در بین فِرق اسلامی چه قضاوتی می‌کنند؟ در بین غیر مسلمانان چه داوری می‌کنند؟ بدخواهان ما از این مطالب چه برنامه‌هایی که نمی‌سازند و چه طنزها و صحنه‌های تمسخرآمیزی را علیه کل نظام، رهبری و انقلاب اسلامی نمی‌سازند. چرا جناب آقای صدیقی روی آثار سوء این اظهارات فکر نمی‌کنند؟ صدا و سیما چه طور اجازه می‌دهد چنین مسائل بی‌پایه و سخیفی پخش شود و بعضا نه عذرخواهی و نه تصحیح می‌کنند و دوباره تریبون آزاد و زنده برای برنامه‌های دیگر در اختیار همین افراد قرار می‌گیرد تا مطالبی مشابه بیان کنند.

وی با اشاره به اینکه مکتب فکری و معرفتی امام خمینی (س) و مقام معظم رهبری تکیه بر تعقل، استدلال، خرد و دانش است، تأکید کرد: امام که یکی از بزرگ‌ترین عرفای تاریخ اسلام و یگانه عارف واصل دوران معاصر ما در حد عالی و اعلی بوده، هیچ‌گاه تظاهر به بحث‌های عرفان‌گویی و کشف و کرامات نداشتند. در حالی که از قدرت روحی و معرفتی بسیار بالایی برخوردار بودند، کسی ندیده که امام در سخنرانی‌ها یا در درس اخلاق و یا موعظه‌های عرفانی خودشان اهل تباکی و گریه‌های ساختگی و تغییر قیافه باشند. امام همان جوری که راجع به سیاست صحبت می‌کردند راجع به معرفت خدا و لقاءالله هم صحبت می‌کردند.

انصاری افزود: اگر ما درس‌هایی که حضرت امام در تفسیر سوره حمد داشتند را ببینیم، امام معارف بالای بالای بالا را به صورت خیلی روان، عادی و مستدل بیان می‌فرمودند. به همین صورت نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین (ع) را ببینید. این رفتار تحجرگونه خرافی را هیچ‌گاه امام برنمی‌تابید و سعی داشتند به گونه‌ای سخن بگویند و رفتار کنند که کسی چنین برداشتی نکند. خلاصه اینکه امام بشدت با دکان‌های عرفان و عرفان‌بازی مخالف بودند و هر کس چنین ادعایی نزد امام می‌کرد، امام رد می‌کرد. یعنی اصلا راه نمی‌داد که کسی بخواهد چنین راهی را باز کند. چون وقتی که این راه‌ها در جامعه باز شود، هر کسی از فردا می‌تواند ادعا کند و ما شاهد هستیم هر از چند گاه یک نفر ادعای پیامبری، مرشدی و امام زمانی می‌کند؛ عرفان‌های کاذبی که راه افتاده، ادعاهای کاذبی که می‌کنند و شیادانی که به میدان می‌آیند و مردم را فریب می‌دهند و با کشف و کرامات و سحر و جادو دور خودشان جمع می‌کنند.

وی با بیان اینکه مسأله «غلو» کرارا در برنامه‌های صدا و سیما دیده می‌شود، اظهار کرد: غلو نسبت به ائمه اطهار (ع) و مسائل دینی چیزی است که ائمه (ع) بیش از همه با آن مبارزه می‌کردند. به خصوص امام علی (ع) که بعد از جنگ نهروان کراماتی از ایشان برای رفع شبهه از برخی اصحابشان انجام شد و عده‌ای شروع به غلو کردند در حدی که امام علی (ع) را خدا دانستند و حضرت با آنها با نهایت قاطعیت برخورد کرد و حتی بعد از اتمام حجت، با آنها جنگید. در زمان امام صادق (ع) و سایر ائمه (ع) حتی لعن و نفرین می‌کردند کسانی را که در خصوص ائمه (ع) غلو و زیاده‌روی می‌کردند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما بعضا می‌بینیم در برخی از برنامه‌های صدا و سیما روایات بی‌سند و یا مخدوش‌السند و غلوآمیزی که قطعا از ساحت ائمه (ع) دور است و به نوعی بوی کفر و شرک از آنها به مشام می‌رسد، نقل می‌شود. اگر حتی در روایت صحیحی هم مسأله‌ای آمده باشد حداکثر می‌توانیم بگوییم بعضی از اینها از اسرار ائمه (ع) و اسرار عالم هست و خود ائمه (ع) مایل نبودند که این مطالب، به جز برای اصحاب سرّ، باز شود. ضمن اینکه بسیاری از چیزهایی که نقل می‌شود ممکن است در سند اشکال داشته باشد.

وی گفت: صدا و سیما باید آنچه که به عنوان معارف دینی به مردم منتقل می‌کند، معارف دینی قوی، صاف، مسلّم و محکم باشد. خوشبختانه ما در این حوزه دیدگاه علمای بزرگی مثل شهید مطهری، شهید بهشتی، مراجع تقلید، بزرگان گذشته، بزرگان فعلی و حضرت امام (س) را داریم و به اینکه مردم را با خواب و کشف و کرامات و امثال معجزاتی که آقای صدیقی نقل می‌کند آیت الله مصباح روی تخت غسالخانه چشم‌هایش را باز کرده، احتیاج نیست.

انصاری یادآور شد: آیت‌الله مصباح یک عالم دینی و فیلسوف بوده و جناب آقای صدیقی آرای فلسفی، کلامی، اجتماعی و سیاسی ایشان را بیان کنند؛ هر کس مایل بود مراجعه و استفاده می‌کند. اینکه ما عادت کنیم هر کسی را خواستیم تعریف کنیم با یک خواب، خوابنما، کشف و کرامات و نقل قول از زید و عمرو که معلوم نیست خود آن زید و عمرو چه کسی هستند و ثانیا آنها چه چیزی گفته‌اند و ایشان چه چیزی مطرح می‌کند، مطمئن باشیم دکان‌های شیادی را باز کرده‌ایم برای کسانی که می‌خواهند با این شیادی‌ها یا دین را به مضحکه بکشانند و یا برای دنیای خودشان از اعتقادات عوام سوء استفاده مالی و غیر مالی بکنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین