|
|
امروز: جمعه ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۱۲۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: روابط عراق با ایران چند لایه است و روابط دو کشور طبیعی و تاریخی، مردمی و دارای عمق و افق و عرض بسیار قابل توجه است. هیچکس نمی‌تواند با اقدامات ساختگی و مهندسی شده این روابط را خراب کند مگر اینکه دو ملت بیدار نباشند که الحمدالله دو ملت بیدار هستند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اینکه در گفت‌وگوهای ظریف با همتایان کویتی و قطری پیامی به واشنگتن منتقل یا از واشنگتن دریافت شده است، تصریح کرد: ما احتیاج به کسی نداریم پیام بدهیم و بگیریم. به طور روشن مجاری خود را داشتیم. به واشنگتن از طریق سوئیس پیام دادیم و به کشورهای منطقه هم مستقیم به خودشان از طریق پایتخت‌ها پیام داده‌ایم. عواقب هر گونه ماجراجویی به عهده واشنگتن است و در صورتی که اقدامی صورت بگیرد به صورت روشن و بدون لحظه‌ای تردید پاسخ خواهیم داد.

 خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره واکسن کرونا گفت: ما در همه مقاطع کارهای لازم را در خصوص واکسن کرونا انجام دادیم و هر زمان درخواستی شده با سرعت انجام دادیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین درباره بدهی کره جنوبی به ایران اعلام کرد که قائم مقام وزارت خارجه کره جنوبی به ایران سفر می‌کند و امیدواریم خاتمه‌ای باشد به مسیری که در حال حاضر وجود دارد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ایران، عراق را صحنه تسویه حساب خود با آمریکا می‌کند؟ گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در حوزه منطقه ای حسن همسایگی است و همواره تلاش کردیم در حوزه‌های همسایگی خود از جنگ جویی‌ها و ماجراجویی‌ها و اشغالی که توسط آمریکا رخ داده کمک کنیم این فضا به امنیت پایدار برسد. بر عکس آنچه آمریکا انجام می‌دهد با تمام توطئه آفرینی ها سعی نکردیم آنچه رخ می‌دهد در کشورهای همسایه باشد. اساس آمریکا استفاده از پایگاه‌های دیگر کشورهاست. آمریکا در خاک عراق پایگاه‌های متفاوتی دارد نیروهای نظامی آن بخش‌هایی از عراق را اشغال در داخل عراق سردار ما را به شهادت می‌رساند می‌دانیم تا چه حد مقامات و شخصیت های عراق منزجر هستند. هر چه زودتر چکمه پوشان آمریکا عراق و منطقه را ترک کنند. هیچ وقت تلاش نخواهیم کرد دوستان را در منطقه در موقعیت انتخاب قرار دهیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: روابط عراق با ایران چند لایه است و روابط دو کشور طبیعی و تاریخی، مردمی و دارای عمق و افق و عرض بسیار قابل توجه است. هیچکس نمی‌تواند با اقدامات ساختگی و مهندسی شده این روابط را خراب کند مگر اینکه دو ملت بیدار نباشند که الحمدالله دو ملت بیدار هستند.

وی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: وقتی برجام امضا شد به رغم تمامی سنگ اندازی‌های عربستان، ظریف اولین پیام خود را در خصوص منطقه نوشت و به منطقه پیغام داد که موضوعات منطقه را باید بین خودمان حل کنیم. واقعیت تلخی است که برخی حکام در منطقه فکر می‌کردند با آمدن ترامپ پنجره‌ای برای آنها ایجاد شده و تمام تخم مرغ‌هایشان را در سبد ترامپ گذاشتند.

خطیب‌زاده اظهار داشت: آنچه در یمن رخ داد واقعا تلخ است و واقعا یک ملت را در محاصره و قحطی گذاشتن فاجعه تاریخی است و یمن همسایه دیوار به دیوار عربستان است. اتفاقی که در مورد قطر رخ داد اتفاق خوبی نیست. هر کدام از اینها هر چه زودتر حل شود برای منطقه بهتر است. آن روزی که عربستان به این نتیجه برسد که می تواند در مسیر مستقیم با ما و منطقه صحبت کند و به آغوش منطقه برگردد و دست از خرید امنیت از خارج منطقه بردارد روزهای بهتری برای منطقه رقم می‌خورد. عربستان کشور مهمی است و این امکان وجود دارد که روابط را بازسازی کنیم اگر حکام آل سعود از مسیر خود برگردند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره دخالت‌های مستمر آمریکا در چین و بحث تبت نیز بیان کرد: تنفیذ این دخالت آشکار در امور داخلی کشورهای دیگر است. سیاست قطعی ما مخالفت با این دخالت‌ها بوده است و این اصل سیاست خارجی ایران بوده و این اقدام آمریکا دخالت در امور داخلی چین است و مردود است و محکوم می‌شود.

خطیب‌زاده درباره بندی از قانون مصوب اخیر مجلس و اینکه عذرخواهی آمریکا باید صورت بگیرد، اظهار داشت: طرح مجلس را باید با جزییات دید. ما مکلف به اجرای قانون هستیم. ما در خصوص برجام با کسی مذاکره نداریم. مذاکره برجام انجام و تمام شده و شاهد اجرای موثر تعهدات آمریکا باید باشیم و منتظر آن هستیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین