|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۳
کد خبر: ۳۱۱۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
کمیته قانون اساسی نتیجه کنفرانس سوچی بود. ما عملاً گام‌هایی را برای مشارکت در موفقیت آمیز بودن آن برداشتیم و هیات ملی تشکیل دادیم. افرادی که تعیین شده‌اند، باید منافع سوریه را مد نظر قرار دهند و اینکه سوریه مستقل و دارای حاکمیت باشد و قانون اساسی تدوین شود که خدمت گزار حاکمیت و تمامیت و وحدت سوریه باشد.
وزیر خارجه سوریه گفت که کشورش به منظور تشکیل کشور فلسطین و کنترل مجدد بر بلندی‌های جولان تلاش می‌کند.

به گزارش ایسنا،  فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه در گفتگو با اسپوتنیک درمورد بازستاندن بلندی‌های جولان گفت: از آغاز روند صلح، سوریه برای دستیابی به سازش و صلح در خاورمیانه با تکیه بر ابتکار عمل عربی که ضامن بازگرداندن فلسطینی‌ها و تشکیل کشور مستقل فلسطین با پایتختی قدس و کنترل بر بلندی جولان و آزادسازی بخش‌های تحت کنترل اسرائیل در جنوب لبنان باشد، تلاش می‌کند.

وی افزود: در واقع این اسرائیل است که اصول و تلاش‌های بین المللی برای حل مشکل خاورمیانه را رد می‌کند.

مقداد در مورد کمیته قانون اساسی سوریه نیز گفت که هنوز زود است که درمورد موفقیت یا شکست کمیته قانون اساسی سوریه در علمکرد آن صحبت شود. دولت سوریه امیدوار است که این کمیته موفقیت آمیز باشد. عامل موفقیت این کمیته این است که به رهبری سوریه باشد و مسائل آن میان سوری‌ها مورد بررسی قرار بگیرد و منافع ملت سوریه را مد نظر قرار دهد.

وی افزود: کمیته قانون اساسی نتیجه کنفرانس سوچی بود. ما عملاً گام‌هایی را برای مشارکت در موفقیت آمیز بودن آن برداشتیم و هیات ملی تشکیل دادیم. افرادی که تعیین شده‌اند، باید منافع سوریه را مد نظر قرار دهند و اینکه سوریه مستقل و دارای حاکمیت باشد و قانون اساسی تدوین شود که خدمت گزار حاکمیت و تمامیت و وحدت سوریه باشد.

مقداد عنوان داشت: مساله این است که آیا طرف مقابل هم همین منافع را دارد؟ به عنوان مثال، ما درمورد برگزاری چهارمین دور از مذاکرات توافق کردیم، اما طرف دیگر به موضوعات و دستورکارهای دور چهارم پایبند نبود. آنها مسائل دیگری را مورد بررسی قرار می‌دادند که نشان داد برای همکاری در یک مسیر خوب مصمم نیستند. اگر طرف دیگر خود را به این اصول ملزم سازد، من بر این باورم که ما خواهیم توانست به نتیجه‌ای دست یابیم، گروه‌هایی که خود را اپوزیسیون می‌نامند، تحت نظر کشورهای بیگانه هستند تا بر قانون اساسی سوریه تاثیر بگذارند و این طبیعتاً به قانون اساسی مورد توافق سوریه منجر نخواهد شد.

وزیر خارجه سوریه گفت که علت اصلی که مانع از عضویت سوریه در اتحادیه عرب می‌شود، تصمیمات آمریکاست که به کشورهای عربی اجازه استقبال از بازگشت دمشق را نمی‌دهد.

وی تاکید کرد، زمانی که کشورهای عربی تصمیمات خود را آزادانه ومستقل اتخاذ کنند، سوریه به اتحادیه عرب بازخواهد گشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی سوریه اظهار کرد: ما اتحادیه عرب را ترک نکردیم، بلکه آنها عضویت ما را به حالت تعلیق درآورند، یقیناً سوریه به عنوان یک عضو موسس اتحادیه عرب، به مسئولیت خود هر زمان که یک مساله و آرمان عربی وجود داشته باشد، عمل خواهد کرد. سوریه هیچ گاه نقش عربی خود را رها نکرده است.

مقداد عنوان داشت که حضور نظامی روسیه در سوریه امری ضروری است، چراکه تروریسم هنوز پایان نیافته است.

این مقام سوری در پاسخ به سوالی درمورد حضور نظامی روسیه در سوریه گفت: ما پیروزی‌های مشترکی را علیه تروریسم رقم زدیم اما این بدین معنا نیست که تروریسم پایان یافته است، چراکه آمریکا گروه‌های تروریستی را به تلاش برای تضمین وجود توجیهی برای ماندنش در منطقه ترغیب می‌کند.

وزیر خارجه سوریه افزود: این (ترغیب آمریکا) در شمال شرق سوریه از طریق حمایت از گروه‌های جدایی طلب رخ می‌دهد و این امر در حمایتی که به ترکیه برای اشغال شمال غرب سوریه ارائه می‌دهد، و نیز در اشغالگری مستقیم آمریکا در سوریه نمود پیدا می‌کند.

مقداد گفت: جنگ علیه تروریسم با روش‌ها و مفاهیم مختلفی ادامه دارد چراکه ما به محض اینکه در تحقق هدفمان برای شکست تروریسم موفق شدیم، آنها گروه‌های تروریستی و جدایی طلب مسلحی را ایجاد کردند تا نبرد را برای تحقق اهداف سیاسی‌شان تکمیل کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین