|
|
امروز: جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۳
کد خبر: ۳۱۱۳۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۰
صالحی امیری در مورد دیگر دیدارهای خود در عمان گفت: دیداری با شیخ جوعان رییس ورزش و جوانان قطر که برادر شیخ حمد امیر قطر است، داشتیم. تیم آنها در ایران از ما تقاضای رای کرده بودند و ما پاسخ مثبت دادیم که به آنها رای می دهیم. دیداری نیز با ازبک ها داشتیم آنها میزبانی بازی های آسیایی نوجوانان ۲۰۲۵ را گرفتند. دیداری با رییس کنفدراسیون دوومیدانی آسیا داشتیم که درخواست همکاری و کسب کرسی داشتیم که قول لازم را به ما داد.

رییس کمیته ملی المپیک در تشریح دستاوردهای سفر خود به عمان گفت: ما باید به دنبال کرسی اثر گذار باشیم و الان اگر ۴۰۰ کرسی را از ورزش ایران بگیرند هیچ اتفاقی نمی افتد.

به گزارش ایسنا، نشست خبری رضا صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک بعد از بازگشت از اجلاس شورای المپیک آسیا در آکادمی ملی المپیک برگزارشد.

در این نشست نصرالله سجادی سرپرست کاروان ، پیمان فخری رییس مرکز نظارت بر تیم های ملی ،رضا قراخانلو رییس آکادمی ملی المپیک و فرید فتاحیان مدیر بین الملل کمیته ملی المپیک حضور داشتند.

صالحی امیری در مورد دستاوردهای این اجلاس بیان کرد: در عرصه دیپلماسی خیلی ها صحبت می کنند اما از دانش دیپلماسی برخوردار نیستند و خیلی از قضاوت ها آگاهانه نیست. اولین الزام در کسب کرسی دیپلماسی ورزشی قوی، روابط سیاسی میان کشورها است. عامل دوم، قدرت اقتصادی است به طور طبیعی چین ، کره و ژاپن امکان دیپلماسی قوی تری دارند چون از زیر ساخت ها و توان اقتصادی زیادی برخوردارند. قطر نیز زیر ساخت های گسترده ای ایجاد کرده و دنیا را قانع کرد جام جهانی فوتبال و اکنون  بازی های آسیایی ۲۰۳۰ را به آنها بدهند.

ادامه داد: عامل سوم،  داشتن اهداف بلند مدت است که از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر بنا است ما در یک دهه دیگر دارای پنجاه کرسی موثر بین المللی باشیم باید از الان برنامه ریزی کنیم . همچنین باید قدرت چانه زنی داشته باشیم و بتوانیم به آن سوی مرزها برویم و حضوری مذاکره کنیم. مشکل ایران است که  در داخل در مورد کسب کرسی حرف می زنیم و به آن سوی مرزها نمی رویم در حالی که کشورهای دیگر از این کشور به آن کشور می روند تا رایزنی کنند.

*فقط ۱۰درصد کرسی های ما اثر گذار هستند

صالحی امیری در مورد اثر بخشی کرسی های ایران گفت: اثر بخشی کرسی بسیار مهم است و به عنوان رییس کمیته ملی المپیک می گویم  ۱۰ درصد کرسی های ما موثر هستند و ۹۰ درصد دیگر تاثیر خاصی ندارند. ما در شورای المپیک آسیا ۱۲ کرسی داریم که فقط یکی از آنها اثر بخشی دارد. و بقیه در کمیسیون ها است که حتی سالی یکبار هم نشست ندارند.  در واقع کرسی اثر گذار است که قدرت ارتقاء جایگاه ورزش قهرمانی را در مجماع بین المللی سبب می شود بنابراین فقط باید دنبال کرسی اثر گذار باشیم. الان از ۵۰۰ کرسی اگر ۴۰۰ کرسی را از ایران بگیرند هیچ اتفاقی برای ورزش ایران نمی افتد چون کرسی تشریفاتی تاثیری در ارتقاء جایگاه ورزش قهرمانی ایران ندارد. ما تنها با داشتن توان اقتصادی بالا،  رابطه سیاسی با کشورها، قدرت چانه زنی و تامین زیر ساخت ها می توانیم در مسیر کسب کرسی های بین المللی حرکت کنیم.

صالحی امیری در مورد دستاوردهای حضور در اجلاس شورای المپیک آسیا تاکید کرد:  اجلاس شورای المپیک اسیا فرصت جدیدی را برای دیپلماسی ورزش ایران ایجاد کرد. اولین دیدار ما در سفر به عمان، با وزیر فرهنگ و جوانان عمان بود. نگاه عمان به ایران بسیار مثبت است و توافق کردیم تفاهم نامه ای امضا کنیم و روابط ورزشی خود را گسترش دهیم. قرار است این تفاهم نامه ۱۰ ساله باشد. عمانی ها در خواست داشتند در رشته های المپیکی همکاری های دوجانبه بیشتر باشد.

* شرط ایران برای حمایت از یوسف المنان در انتخابات فدراسیون جهانی وزنه برداری

او افزود: با یوسف المنان رییس کنفدراسیون وزنه برداری آسیا دیدار داشتیم و علاقه مند به توسعه روابط بود. او کاندیدای ریاست فدراسیون جهانی وزنه برداری است و ما شرط حمایت از او را منوط به این کردیم که ایران صاحب کرسی در کنفدراسیون آسیا شود. همچنین با دبیر کل فدراسیون جهانی وزنه برداری نیز دیدار داشتیم که نسبت به کسب سهمیه وزنه برداری ایران اعلام نگرانی کرد.

*وقت زیادی را برای کاراته در این سفر گذاشتیم و سه پیشنهاد را مطرح کردیم

رییس کمیته ملی المپیک در مورد رایزنی برای بازگرداندن کاراته به المپیک تصریح کرد: در عمان،  با رییس کنفدراسیون کاراته آسیا دیدار داشتیم که او جایگاه ایران را نه تنها در آسیا بلکه در جهان اول دانست و در این دیدار ما نسبت به حذف کاراته از المپیک اعتراض کردیم. پس از آن با رییس فدراسیون جهانی کاراته دیدار کردیم و او مدعی بود حذف کاراته از المپیک سیاسی است. ما شدیدا نسبت به این مسئله معترض شدیم و سه پیشنهاد داشتیم. پیشنهاد اول، مطرح شدن موضوع در هیات اجرایی شورای المپیک آسیا بود، پیشنهاد دوم ارسال نامه اعتراضی به کمیته بین المللی المپیک و پیشنهاد سوم راه اندازی کمپین برای بازگرداندن کاراته به المپیک بود که این پیشنهادات مورد استقبال قرار گرفت. من در جلسه هیات اجرایی شورای المپیک آسیا، موضوع اعتراض به حذف کاراته از المپیک را مطرح کردم و قرار شد شورای المپیک آسیا واکنش لازم را داشته باشد. ما وقت زیادی را در این سفر برای کاراته گذاشتیم اما در مورد نتایجش نمی توانیم الان قضاوت کنیم و باید منتظر آینده باشیم.

*میزبانی هندبال دوباره به شیراز برگشت

او در مورد دیدار با شیخ احمد رییس شورای المپیک آسیا نیز گفت: دیدار اختصاصی با شیخ احمد داشتیم که انصافا سازنده بود و به همه درخواست های ما پاسخ مثبت داد. در چند مورد خواستار همکاری شدیم که موافقت کرد. در مورد هندبال نیز آقای پاکدل تقاضا داشت رویداد هندبال که اسفند ماه قرار است برگزار شود اما میزبانی آن از شیراز به قطر منتقل شده است، دوباره به شیراز برگردد که شیخ احمد قبول کرد دوباره در شیراز باشد اما مشروط به اینکه وضعیت کرونا در اسفند ماه خوب باشد. در مجموع از نتایج گفتگو با شیخ احمد راضی بودیم.

صالحی امیری در مورد دیگر دیدارهای خود در عمان گفت: دیداری  با شیخ جوعان رییس ورزش و جوانان قطر که برادر شیخ حمد امیر قطر است، داشتیم. تیم آنها در ایران از ما تقاضای رای کرده بودند و ما پاسخ مثبت دادیم که به آنها رای می دهیم. دیداری نیز با ازبک ها داشتیم آنها میزبانی بازی های آسیایی نوجوانان ۲۰۲۵ را گرفتند. دیداری با رییس کنفدراسیون دوومیدانی آسیا داشتیم که درخواست همکاری و کسب کرسی داشتیم که قول لازم را به ما داد.

* امیدوارم روابط ورزشی با عربستان را گسترش دهیم

صالحی امیری در پاسخ به این پرسش که فکر می کند با توجه به رای دادن ایران به قطر، عربستان در مورد حضور ورزشکاران ایران در رویدادهایی که  میزبان است، کارشکنی هایی انجام دهد؟  گفت:  ما از کارشکنی های عربستان بی اطلاع نیستیم اما اقتضائات فضا را مدیریت می کنند.  ما در در حوزه روابط سیاسی دخالتی نداریم. اما در بخش ورزشی هم با آنها قطع ارتباط  هستیم. در قالب باشگاه ها با آنها بازی انجام می دهیم. امیدوارم با گسترش روابط ورزشی با عربستان بتوانیم زمینه های همکاری دو جانبه را فراهم کنیم. گسترش روابط ورزشی هم منوط به کسب مجوز از مراجع سیاسی کشور است.

* برگزاری نشست هیات اجرایی شورای المپیک آسیا خرداد ۱۴۰۰ به میزبانی تهران

او در مورد برگزاری نشست هیات اجرایی شورای المپیک آسیا در تهران گفت:  قرار بود نشست اخیر هیات اجرایی در تهران باشد که ستاد عالی کرونا تجمع بیش از ۱۰ نفر را منع کرده بود. البته این نباید منفی تلقی شود و در پایان خرداد ۱۴۰۰ تهران میزبان نشست هیات اجرایی شورای المپیک آسیا هستیم. البته مشروط بر اینکه شرایط کرونا در ایران تغییر کرده باشد در غیر این صورت خودمان متقاضی نخواهیم بود.

*قشم و کیش زمین استاندارد ندارند

او در پاسخ به این پرسش که  در گفتگو با قطری ها از کیش و قشم در جام جهانی ۲۰۲۲ استفاده می شود یا خیر؟ تصریح کرد: در تفاهم نامه با قطری هاگنجانده شده که قشم و کیش برای تمرین تیم های حاضر در جام جهانی استفاده شود اما چند پیش شرط دارد که یکی از آنها این است ،زیر ساخت های قشم و کیش باید استاندارد جهانی داشته باشند. این نکته سخت و سنگینی است و از مشکلاتی است که داریم و زمین استاندارد نداریم. امیدوارم مسئولان مناطق آزاد قشم و کیش  بتوانند تا آن زمان زیر ساخت های لازم را فراهم کنند.

*تمایل مردم به انتخاب نام ستارگان ایران بر روی کاروان المپیکی

صالحی امیری در مورد تعیین اسم کاروان بیان کرد: راجع به اسم کاروان، فراخوان دادیم که بیشتر مردم نام ستارگان ایران و یا ستارگان ایران زمین را انتخاب کرده اند. در جلسه آتی ستاد عالی بازیها که احتمالا تا دو هفته دیگر برگزار شود نام کاروان را نهایی و اعلام  خواهیم کرد. نماد کاروان نیز جام ارجان است. برای لباس کاروان از رویکرد سلیقه ای خارج شدیم و آن را به کمیته مد و لباس سپردیم. ۱۰ طرح انتخاب شده که الان هم در مرحله انتخاب طرح نهایی هستیم.  

رییس کمیته ملی المپیک در مورد راه حل گرفتن کرسی تاثیر گذار گفت: هیچ کسی موثر نیست. باید وزارت امور خارجه، وزارت اقتصاد و سایرنهاد ها و دستگاه های تاثیر گذار به کمک بیایند و یک فدراسیون به تنهایی قدرت گرفتن کرسی تاثیر گذار ندارد. از طرفی توان و زیر ساخت های ورزشی کشور هم می تواند بسیار کمک کننده باشد.

* از قطری ها امتیاز می گیریم

او در مورد اینکه ایران با رای دادن به قطر، چه امتیازی از این کشور می گیرد ، تاکید کرد:  وقتی امتیازی می دهیم قطعا امتیازی هم می گیریم.  ما جلساتی را با صاحب نظران در کمیته ملی المپیک داشتیم و به این نتیجه رسیدیم در شان ایران نیست کمک  مالی بخواهیم اما  استفاده از امکانات ورزشی قطر و تبادل مربی و انجام بازیهای دوستانه درخواست های ما بوده است.

* ما در سفر به عمان دنبال تولید فرصت و رفع تهدید بودیم

صالحی امیری در پاسخ به این پرسش که دستاورد شما از سفر به عمان چه زمانی مشخص می شود و چه تضمینی است که این دستاوردها اجرایی شود، تاکید کرد:  ما در این سفر برای رسیدن به هدف های خود، گفتگوهایی را انجام دادیم و دنبال تولید فرصت  (مثل کسب کرسی و کمک مالی) و رفع تهدید بودیم. البته باید ما حتما به عمان می رفتیم چون باید در اجلاس شورای المپیک آسیا شرکت می کردیم. سجادی و فخری هم نشست های متعددی داشتند. ما با پنج کشور به توافق رسیدیم و تفاهم نامه داشتیم.

* باید یاد بگیریم یک مدیر تجمیع همه دانش ها نیست

او در مورد اینکه افراد هم در از دست رفتن کرسی ها تاثیر دارند ، تاکید کرد: عقل سلیمی که منافع ملی را بر منافع شخصی ارجح بداند، سرمایه ها را از دست نمی دهد. ما حمایت کننده هستیم و سیستم را راهبری می کنیم ولی روند کارشناسی با سایر دوستان است. باید این در ایران جا بیفتد که مدیر تجمیع همه دانش‌ها و علوم نیست. وقتی بحث المپیک است، یعنی سجادی باید وارد شود و وقتی از نظارت بر تیم ملی صحبت می شود یعنی فخری باید کار را دست بگیرد.

صالحی امیری پاسخ به این مورد که بودجه فدراسیون ها ۱۰۰ درصد پرداخت شده و فردی مانند حسن تفتیان مدعی است یک ریال از این بودجه را دریافت نکرده است را به پیمان فخری واگذار کرد و او نیز گفت: دوومیدانی بلاتکلیفی در سیستم مدیریتی داشت که مدتی است به ثبات رسیده است. تفتیان حقوقش از کمیته ملی المپیک را دریافت کرده است. اردوی فرانسه او هم بدون هماهنگی بود که پولی بابت آن دریافت نکرد. اما کلیه برنامه های دیگر او با هماهنگی فدراسیون انجام می شود.

* سیر تصویب اساسنامه انجام شده است

رییس کمیته ملی المپیک در مورد تعیین تکلیف اساسنامه گفت: سیر تصویب اساسنامه انجام شده و بین ریاست جمهوری و شورای نگهبان اختلاف حقوقی است که ما وارد آن نمی شویم‌. اساسنامه بعد از تصویب در هیات اجرایی، ابتدا به تصویب مجمع و سپس به تصویب Ioc رسید. بین ما و آنها ۱۲ بار رفت و برگشت انجام شد سپس به دولت رفت و در کمیسیون اجتماعی بعد از چند جلسه کارشناسی تایید شد. پس از آن به صحن دولت رفت و تصویب شد و ما مسیر قانونی را طی کردیم. براساس اصل ۸۵، شورای نگهبان معتقد است باید اساسنامه به تصویب آنها برسد اما دولت معتقد است چون کمیته و فدراسیون ها نهاد عمومی غیر دولتی هستند، لازم نیست به تصویب شورای نگهبان برسد. ما بر اساس اساسنامه کارها را انجام می دهیم و  هر چه توافق دولت و شورای نگهبان باشد انجام می دهیم و در عین حال دغدغه های شورای نگهبان را رفع می کنیم‌.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین