|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۳۱۱۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۲
ونزوئلا در دو سال اخیر سخت‌ترین شرایط سیاسی و اقتصادی چند دهه گذشته خود را تجربه کرده است. این کشور که از زمان حضور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید با شدیدترین فشارها و تحریم‌های واشنگتن مواجه شده در دو سال گذشته توانسته در برابر این فشارها مقاومت کند.

سه منبع نزدیک به دولت «جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب آمریکا می گویند او در حال آماده شدن برای مذاکره با دولت «نیکلاس مادورو» در ونزوئلا به منظور پایان دادن به بدترین رابطه تنش زای آمریکا در نیمکره غربی است.

به گزارش روز جمعه بلومبرگ، این منابع که به علت ضرورت محرمانگی تیم در حال تشکیل برای مذاکره، خواسته اند نامشان فاش نشود، در این باره تصریح کردند که دولت بایدن قصد دارد برای انتخابات آزاد و عادلانه در ونزوئلا تلاش کند و در ازای آن، تحریم های آن کشور را تخفیف خواهد داد.

بنا بر این گزارش، چنین رویکردی به مذاکره با دولت ونزوئلا در تضاد با سیاست دولت فعلی آمریکا است که اصرار دارد فقط در شرایط تسلیم و ناچاری ناشی از فشارها با کاراکاس مذاکره کند؛ مشاوران بایدن اما می گویند پیش شرطی برای گفت و گوهای مستقیم بین آمریکا و ونزوئلا نخواهند داشت.

این منابع تاکید کرده اند که تیم مشاوران رئیس جمهوری منتخب آمریکا در حال بررسی گزینه های موجود و اقدامات لازم در این زمینه با همکاری متحدان بین المللی خود هستند و اینکه اگر مادورو به سمت این «هدف دموکراتیک» حرکت کند چه اقداماتی (از جمله تخفبف تحریم ها) را می توانند در دستور کار قرار دهند.

به نوشته بلومبرگ انتظار می رود حامیان خارجی مادورو از جمله روسیه ، چین، ایران و همچنین کوبا که «مشتاق بهبود روابط با ایالات متحده است» در این زمینه، نقش آفرینی کنند.

ده روز پیش، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا ضمن ابراز امیدواری از برقراری مذاکره با دولت آینده آمریکا، در یک کنفرانس مطبوعاتی که با حضور رسانه های ملی و بین المللی در محل کاخ ریاست جمهوری در کاراکاس برگزار شد، گفت: امیدواریم که با روی کار آمدن دولت بایدن، آن ها زمانی را برای فکر کردن اختصاص دهند و راه گفت و گو با ایالات متحده باز شود. وی همچنین فاش کرد دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در اوایل ریاست جمهوری اش به دنبال برقراری تماس و ارتباط با مقام های دولت ونزوئلا بود.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا پیشتر نیز گفته بود: در جهانی عاری از اقدامات قهرآمیز و زورگویی آمریکا، آماده برقراری بهترین روابط بر پایه احترام و همکاری متقابل با واشنگتن هستیم.

ونزوئلا در دو سال اخیر سخت‌ترین شرایط سیاسی و اقتصادی چند دهه گذشته خود را تجربه کرده است. این کشور که از زمان حضور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید با شدیدترین فشارها و تحریم‌های واشنگتن مواجه شده در دو سال گذشته توانسته در برابر این فشارها مقاومت کند.

در ژانویه سال ۲۰۱۹ (دی ۱۳۹۷) "خوان گوایدو" رئیس مجمع ملی ونزوئلا با شروع دوباره دولت "نیکلاس مادورو"، صحت انتخابات ریاست جمهوری را زیرسوال برد و خود را به عنوان رئیس ‌جمهوری موقت ونزوئلا معرفی کرد، از آن زمان تاکنون بحران سیاسی به بحران اقتصادی افزوده شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین