|
|
امروز: يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۳۱۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴
از جمله دلایل کاهش تراز آب را می‌توان ادامه تاثیر خشکسالی سال‌ های پیش در حوضه آبریز خزر و کاهش بارش و در نتیجه کاهش آبدهی رودخانه‏‌ های منتهی به دریای خزر به‌ ویژه رودخانه ولگا دانست.
جواد ملک درباره وضعیت تراز آب دريای خزر گفت: کاهش یک متری تراز آب دریای خزر طی ۱۹ سال اخیر را نمی‏​‌توان به‌ عنوان افت‌ و خیزهای معمولی دریا دانست و احتمال ادامه کاهش تراز آب به‌ عنوان دور جدیدی از ویژگی ‏‌های نوسانی دریای خزر را نباید از نظر دور داشت.

مدير مرکز ملي مطالعات و تحقيقات درياي خزر از ورود دريای خزر به دور جديد ويژگي‌ هاي نوساني خبر داد و اظهارداشت: براساس تحلیل داده‌ های دریافتی از ایستگاه‌ های ترازسنجی مستقر در بندر انزلی، بندر نوشهر، بندر اميرآباد و بندرترکمن (آشوراده)، میانگین تراز آب دریای خزر در سال آبی گذشته (۹۳-۱۳۹۲) برابر ۲۶.۶۷- متر است که در مقایسه با سال آبی پیش از آن ۸ سانتیمتر و در قیاس با ۴ سال پیش ۴۲ سانتیمتر کاهش نشان می‌دهد.

وي با اشاره به آخرين وضعيت نوسان‌ ها و ميانگين تراز آب درياي خزر در سال آبي گذشته (۹۳-۱۳۹۲) بيان داشت:‌ از جمله دلایل کاهش تراز آب را می‌توان ادامه تاثیر خشکسالی سال‌ های پیش در حوضه آبریز خزر و کاهش بارش و در نتیجه کاهش آبدهی رودخانه‏‌ های منتهی به دریای خزر به‌ ویژه رودخانه ولگا دانست.

ملک اضافه كرد: دبی رودخانه ولگا در مجموع سال ‏‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ میلادی حدود ۸۰ درصد میانگین درازمدت این رودخانه بوده و در سال ۲۰۱۳ میلادی، آبدهی رودخانه ولگا ۷ درصد بالاتر از حد نرمال گزارش شده اما در بهار سال ۲۰۱۴ میلادی و در دوره پُرآبی، آبدهی رودخانه ولگا ۷۰ درصد دبی نرمال در این دوره گزارش شده است.

وي با تاكيد بر لزوم تهيه نقشه حد بستر و حريم درياي خزر اظهارداشت: با توجه به اعلام حد بستر دریای خزر (تراز ۲۴.۷- متر) از سوی وزارت نیرو و لزوم حفظ و حراست آن از سوی سازمان‌ هاي مسئول در استان‌ هاي شمالي کشور، لازم است پروژه تهیه نقشه حد بستر و حریم دریای خزر و علامتگذاری سواحل با جدیت اجرا شود زيرا به‌ دلیل کاهش تراز آب دریا تجاوزها به حریم دریا افزایش خواهد یافت.

این مقام مسئول در وزارت نیرو تصریح کرد: ضروری است تمام طرح‌ ها و برنامه ‏‌های راهبردی دولت در سواحل جنوبی دریای خزر با توجه به ویژگی‌ های نوسانی دریای خزر و روند کاهش تراز آب در سال‌ های اخیر، مهندسی و عملیاتی شوند.

منبع: جهان‌نیوز
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین