کد خبر: ۳۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۰
عدد 4 از کجا پیدا شد؟ از کجا درآمد؟ چه کسی آن را اختراع کرد؟ در اینجور مواقع، ذهن یاری نمی‌دهد ولی تا آنجا که رسانه‌ها و طرفداران به خاطر دارند، فرهاد مجیدی جزو اولین کسانی بود که عدد 4 را نشان داد.

دیگ جوشان آزادی برای الغرافه در لیگ قهرمانان آسیا، فرهاد مجیدی از زمین بازی اخراج شد. او لباس الغرافه را درآورد تا لباس آبی را به طرفداران نشان دهد. فرهاد لباس آبی را بوسید و آشوبی به دل هواداران قرمز انداخت. آنها نیز حرف‌هایی به زبان آوردند تا فرهاد پیش از رسیدن به راهروی منتهی به رختکن، عدد 4 را نشان دهد و یکی از مهمترین لحظه‌های عمرش را ثبت کند.
پس از آن، عدد 4 به نوعی اپیدمی شد. بی‌شک همان‌طور که لنز دوربین‌ها نمی‌توانند این عکس را فراموش کنند، آن عکس فرهاد مجیدی هنگام عقد قرارداد را نیز از یاد نخواهند برد‌؛ نشان دادن عدد 4 پس از بازگشت به استقلال. از آن اولین 4 تا به حال، مکتب جدید از انگشت‌نشان‌ها در فوتبال ایران به‌وجود آمده است، مکتبی که مثل ویروس به جان طرفداران استقلال و پرسپولیس افتاده است.
طرفداران استقلال، حالا سوژه مهمی به‌دست‌ آورده بودند. 6، عددی تاریخی و مقدس در تاریخ پرسپولیس بود. آنها همیشه به 6 تای سال 52 می‌نازیدند و در سال 90، حالا عددی داشتند که مثل 6 قرمز، برای آبی‌ها مقدس باشد‌؛ 4. حالا هر روز، عکس‌هایی منتشر می‌شود از بازیکنان، بازیگران، طرفداران و مدیرانی که عدد 4 را نشان می‌دهند. اما 4 چطور شکل گرفت؟
1111
4 از یک شروع می‌شود. از ابتدا و شروع اما برای شکل گرفتن اولین یک استقلال، باید 43 سال می‌گذشت، از اولین دربی. استقلال از دربی 69 در سال 89 استارت 4 را زد. مسابقه‌ای حساس که به نظر می‌رسید مساوی به پایان برسد. این بازی آبستن حوادثی بود.
ابتدا پرسپولیس به گل رسید، با ضربه محمد نوری اما خوشحالی او با دیدن پرچم کمک‌داور، به درازا نکشید. او ایستاد و مبهم. مرتضی کریمی گلش را آفساید گرفته بود. داد و بیدادهای علی دایی از همین‌جا شروع شد. شاید اگر مرتضی کریمی پایان بازی را می‌دانست، دستور مغزش را برای بالا بردن پرچم اجرا نمی‌کرد اما او نمی‌دانست، درست مثل فرهاد مجیدی، درست مثل شیث رضایی و علیرضا حقیقی.
بازی تمام شده بود، به نوعی. همه منتظر سوت پایان پس از گذر از دقیقه 90 بودند اما یک دقیقه بعد، فرهاد یکی از آن استارت‌های معروفش را زد. رد کردن شیث رضایی و گل کردن توپ از لای پاهای علیرضا حقیقی.
در عین ناباوری قرمزها، دربی 69 با برد استقلال همراه بود و فردای آن روز که روزنامه‌ها پر شد از تیترهای تند پرسپولیسی‌ها علیه داوری و کمک‌داور. مرتضی کریمی اعتراف کرد اشتباه پرچم زده است. سایت استقلال ناشیانه عکسی فتوشاپی از نوری منتشر کرد که در هنگام ارسال توپ در موقعیت آفساید است. رویانیان هنوز گهگاهی گریزی به آن عکس می‌زند و می‌گوید، دوستان استقلالی خیلی بیشتر در کار فتوشاپ هستند.
2222
دوباره علی دایی و دوباره شکست. در آن‌سو، دوباره مظلومی و دوباره برد. دربی 70 در شرایطی آغاز شد که به نظر می‌رسید پرسپولیس در سال 90 می‌خواهد اولین دربی را ببرد اما نیمه اول، آنجوری که آنها می‌خواستند از آب درنیامد. آرش برهانی در نیمه‌ای که استقلال محتاط بازی می‌کرد، گل زد تا آبی‌ها با برد به رختکن بروند.
نیمه دوم پرسپولیس با انگیزه جبران آمد و موقعیت‌هایی را نیز خلق کرد. در پایان تلویزیون عدد 9 را مقابل موقعیت‌های خطرناک پرسپولیس نوشت. دایی پس از بازی اعتقاد داشت نتیجه اوج بی‌انصافی است و از آن‌سو مظلومی که خندان، مثل بازی گذشته ورزشگاه را ترک می‌کرد. او آن شب هرگز به 4 فکر نمی‌کرد.
3333
پرسپولیسی‌ها و استقلالی‌ها بر سر عدد 3 این غائله اختلاف نظر دارند ولی اینجا، مجال پرداختن به آن نیست اما عدد 3 برای مظلومی و استقلال در سال 90 و دربی 71 رقم خورد. پس از بازی باز هم نام محمد نوری وسط بود اما چرا؟ در نیمه اول استقلال در مجموع بهتر بازی کرد و در دقیقه 14 توسط فرهاد مجیدی به گل رسید. استقلال در این نیمه با شوت جباری یک بار هم تیر دروازه را لرزاند.
در نیمه دوم استقلال کار را با برتری شروع کرد. شوت میلاد میداودی هم به تیر خورد اما با یک حرکت از سوی کریمی، پرسپولیس صاحب پنالتی شد. منتظری عامل خطا بود. محمد نوری پشت این توپ ایستاد و در میان بهت بخش قرمز استادیوم، آن را به اوت زد. باز هم نوری و باز هم یک لحظه مهم در دربی.
گل اول را آرش با پاس مجتبی زده بود و این بار آرش پاس داد و اتفاقی که نباید در دقیقه 81 برای قرمزها رقم خورد‌؛ مجتبی گل دوم را زد و تمام. حالا استقلال به هت‌تریک رسیده بود. پرویز در آسمان‌ها بود و حمید استیلی، مغلوبی بزرگ.
4444
در تاریخ 18 اسفند 90، 4 مقدس برای استقلالی‌ها رقم خورد. مسابقه‌ای با برتری کامل آبی‌ها. دیداری که با نتیجه 3 بر صفر به پایان رسید. مسابقه در جام‌حذفی برگزار می‌شد. هرچند اولین حمله جدی از سوی پرسپولیسی‌ها صورت گرفت ولی استقلال کم‌کم جلو کشید.
مجیدی خطرساز بود اما در دقیقه 36 برهانی توپ را به تیر زد. نیمه اول مساوی تمام شد اما در نیمه دوم، سرنوشت بدی انتظار پرسپولیس را می‌کشید. این تیم دوباره اولین موقعیت را به وجود آورد، آن هم توسط کریمی. در دقیقه 69 اسماعیل شریفات بازیکن تعویضی استقلال موقعیت تک‌به‌تک را از دست داد. دقیقه 80 کریمی یک کاشته زیبا زد که رحمتی را وادار به واکنش کرد. دقیقه 90 بود و همچنان بازی مساوی. داور مجبور شد به سوتش بدمد تا بازی به وقت اضافه بکشد.
در وقت اضافه اول، استقلال به ناگهان تبدیل به تیمی قدرتمند شد. جباری در دقایق 95 و 98 دو گل زد. اسماعیل شریفات نیز در وقت دوم در دقیقه 107 گل برتری را به‌ثمر رساند. مجیدی در این لحظات به سمت او دوید و بازوبند را بر بازویش بست. 4 در این لحظه رقم خورد، 4 مقدس برای استقلالی‌ها. فرصتی برای مقابله با 6 تاریخی قرمزها...


منبع: جام نیوز
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین