|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۱
کد خبر: ۳۱۰۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱

مجمع عمومی سازمان ملل شامگاه چهارشنبه، پنج قطعنامه ضد رژیم صهیونیستی تصویب کرد.

به نوشته وبگاه «یو.اِن واچ»، در این جلسه که به مناسبت روز همبستگی با فلسطین در سازمان ملل (۲۹ نوامبر ۱۹۴۷) برگزار شد، پنج قطعنامه پیشنهادی علیه رژیم صهیونیستی به رأی گذاشته شد.

لازم به ذکر است که این قطعنامه‌های مجمع عمومی، غیر الزام‌آور هستند، و مانند سال‌های قبل با تداوم بی‌اعتنایی رژیم اشغالگر قدس و قانون‌شکنی آن مواجه خواهند شد.

قطعنامه موسوم به «جولان سوری»، که با ۸۸ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۶۲ رأی ممتنع تصویب شد، تاکید می‌کند که جولان سوریه از سال ۱۹۶۷ توسط رژیم صهیونیستی اشغال شده است.

این قطعنامه، با یادآوری قطعنامه ۴۹۷ شورای امنیت به سال ۱۹۸۱، ضمن ابراز از عدم عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از این اراضی، هرگونه شهرک‌سازی و ساخت‌وساز صهیونیست‌ها در جولان سوریه را غیرقانونی دانست.

بر این اساس، مجمع عمومی سازمان ملل با این رأی خود، اعلام کرد که رژیم صهیونیستی نه تنها از قطعنامه شورای امنیت تبعیت نمی‌کند بلکه اعمال حاکمیت آن بر این مناطق از سال ۱۹۸۱، باطل و بی‌اعتبار است.

این قطعنامه مجمع از رژیم صهیونیستی خواست از تمام جولان اشغالی سوریه تا مرزهای ۴ ژوئن ۱۹۶۷ عقب‌نشینی کند.

دیگر قطعنامه این نشست، «کمیته اجرای حقوق غیرقابل انکار مردم فلسطین» بود که با ۹۱ رأی موافق، ۱۷ رأی مخالف و ۵۴ رأی ممتنع تصویب شد.

این قطعنامه با تاکید بر مسئولیت دائمی سازمان ملل در قبال مسئله فلسطین تا زمان حل شدن آن، از کمیته اجرای حقوق فلسطینی‌ها می‌خواهد که تمام تلاش‌ها برای احقاق این حقوق را انجام دهد که شامل حق تعیین سرنوشت و راهکار دو دولتی بر مبنای مرزهای پیش از ۱۹۶۷ است.

قطعنامه دیگر، بخش مخصوص برای حقوق فلسطینی‌ها در دبیرخانه سازمان ملل بود که با ۸۴ رأی موافق، ۲۵ رأی مخالف و ۵۳ رأی ممتنع تصویب شد.

این قطعنامه خواستار تشکیل بخش مخصوص برای تداوم نظارت بر تحولات مرتبط با مسئله فلسطن، سازمان‌دهی دیدارها و فعالیت‌های بین‌المللی در حمایت از مأموریت کمیته اجرای حقوق فلسطینی‌ها و همچنین تسهیل همکاری با جوامع مدنی در این زمینه شده است.

در ادامه، قطعنامه موسوم به «حل مسالمت‌آمیز مسئله فلسطین» با ۱۴۵ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع مورد تصویب قرار گرفت.

مجمع عمومی سازمان ملل در این قطعنامه، بر غیرقانونی بودن شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی و تمام اقدامات یکجانبه این رژیم با هدف تغییر ترکیب جمعیتی شهر قدس اشغالی و کرانه باختری تاکید شده است.

این قطعنامه همچنین خواستار توقف فوری ساخت‌وساز واحدهای مسکونی صهیونیست‌نشین در قدس اشغالی و بخش‌هایی از کرانه باختری شد.

در این نشست همچنین قطعنامه‌ای برای ایجاد برنامه اطلاعاتی ویژه درخصوص مسئله فلسطین ذیل بخش اطلاعات عمومی در دبیرخانه سازمان ملل تصویب شد.

این قطعنامه که از حمایت ۱۴۲ رأی برخودار بود و با ۸ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع نیز مواجه شد، نظر دیوان بین‌المللی دادگستری درباره عواقب قانونی ساخت دیوار حائل در اراضی اشغالی فلسطینیان را یادآور می‌شود.

منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین