|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۳۰۹۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۴
«استیون منوشین»، وزیر امور خزانه‌داری آمریکا گفت: «ما برای هدف قرار دادن شرکت‌هایی که به ارتباط تجاری با ماهان‌ایر ادامه می‌دهند تردید نخواهیم کرد.»

وزارت بازرگانی آمریکا امروز سه‌شنبه فرمانی را که خواستار لغو «امتیازات صادراتی» یک شرکت هواپیمای ایران است را تمدید کرد.

به گزارش فارس، اداره صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا فرمانی را که شرکت هواپیمایی ماهان را از «امتیازات صادراتی» محروم می‌کند برای یک دوره ۱۸۰ روزه دیگر تمدید کرده است.

این مسئله امروز سه‌شنبه (۱ دسامبر/۱۱ آذرماه) در «فدرال رجیستر»، نشریه رسمی دولت فدرال ایالات متحده آمریکا که قوانین و اطلاعیه‌های رسمی در آن منتشر می‌شوند منتشر شده است.

در بخشی از این سند ذیل بندی با عنوان «تمدید دستور موقت منع امتیازات صادراتی»، از قول «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا آمده است: «اینجانب بدین‌وسیله با درخواست "اداره اجرای صادرات" (OEE) برای تمدید دستور موقت صادرشده به تاریخ ۲۹ مه ۲۰۲۰ در این خصوص موافقت می‌کنم. من، تمدید این دستور را برای جلوگیری از نقض قریب‌الوقوع آن قوانین در راستای منافع عموم می‌دانم.»

طبق توضیحات مندرج در وب‌سایت وزارت بازرگانی آمریکا شرکت‌هایی که مشمول لغو «امتیازات صادراتی» می‌شوند قادر به مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم در مبادله آن دسته از کالاها، نرم‌افزارها یا فناوری‌های صادراتی آمریکا که واشنگتن قوانینی برای صادرات آنها در نظر گرفته، نخواهند بود.

اداره صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا قوانینی برای کنترل صادرات و بازصادرات اقلام، فناوری‌ها و نرم‌افزارهای دارای فناوری‌های دوگانه وضع کرده است. واشنگتن به بهانه نقض این قوانین برخی شرکت‌ها را تحریم یا جریمه می‌کند.

نخستین بار، «داریل جکسون»، دستیار وقت وزیر بازرگانی آمریکا در ۱۷ مارس ۲۰۰۸ فرمانی را برای لغو امتیازات صادراتی شرکت هواپیمایی ماهان صادر کرد. این فرمان از آن زمان به بعد برای دوره‌های ۱۸۰ روزه تمدید شده است.

در بخشی از سند امروز فدرال ریجستر ادعاهای همیشگی دولت آمریکا علیه شرکت‌ هواپیمایی ماهان تکرار شده و آمده است: «علاوه بر این، اداره اجرای امور صادرات و شریکانش در دولت آمریکا شامل اوفک و وزارت دادگستری به تلاش‌های چندجانبه خود برای پاسخگو کردن شرکت هواپیمایی ماهان و شبکه گسترده آن شامل شرکت‌های تابع، شرکت‌های صوری و نمایندگی‌هایش، ادامه می‌دهد.»

اقدامات سابق دولت آمریکا علیه شرکت هواپیمایی ماهان

وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش از این در ماه مرداد ۱ فرد و دو شرکت مستقر در امارات متحده عربی را به بهانه ارائه خدمات به شرکت هواپیمایی ماهان در فهرست تحریم قرار داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد شرکت‌های « Parthia Cargo» و «Delta Parts Supply FZC» به دلیل تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات لوجستیکی به شرکت هواپیمایی ماهان در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

آمریکا یک شهروند ایرانی ساکن در امارات متحده عربی را هم به اتهام اینکه مالک شرکت Parthia Cargo است در فهرست تحریم قرار داد.

قبل‌تر از آن دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا اردیبهشت‌ماه سال جاری یک شرکت مستقر در چین را به بهانه ارتباط با شرکت هواپیمایی ماهان در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

در آن بیانیه که ۳۰ اردیبهشت‌ماه صادر شده بود شرکت Shanghai Saint Logistics Limited مستقر در چین به دلیل فعالیت به عنوان نماینده فروش شرکت ماهان‌ایر در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بود.

خزانه‌داری آمریکا در آن زمان اعلام کرد از سال ۲۰۱۸ این هفتمین نماینده فروش شرکت ماهان‌ایر است که توسط آمریکا در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است.

دولت آمریکا در راستای سیاست فشار علیه ایران شرکت ماهان‌ایر را به دلیل آنچه به ادعای این کشور ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خوانده شده در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

«استیون منوشین»، وزیر امور خزانه‌داری آمریکا گفت: «ما برای هدف قرار دادن شرکت‌هایی که به ارتباط تجاری با ماهان‌ایر ادامه می‌دهند تردید نخواهیم کرد.»

آمریکا با متهم کردن شرکت هواپیمایی ماهان به انتقال نیرو به سوریه این شرکت را در فهرست تحریم‌ها قرار داده و کشورهای اروپایی را هم برای تحریم آن تحت فشار قرار می‌دهد.

در ماه‌های گذشته اسپانیا و ایتالیا دو کشوری بوده‌اند که به دلیل فشارهای آمریکا گفته‌اند پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان را لغو می‌کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین