امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۷
ریچل امبرل، یکی از محققان موسسه فرانسیس کریک لندن در این باره می‌گوید: در صورتی که ژن KRAS دچار نقصان و مشکل شود، این امر منجر به آن می‌شود که سلول‌های بدن به صورت بی هدف شروع به تکثیر کنند. این سلول‌های تکثیر شده در نهایت به سرطان تبدیل می‌شوند و می‌توانند جان بیمار را به خطر بیاندازند.

دانشمندان انگلیسی موفق به توسعه یک واکسن برای درمان همزمان ۳ سرطان مختلف شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اکسپرس، دانشمندان انگلیسی موفق شدند در آزمایشات خود به واکسنی دست یابند که می‌تواند ۳ سرطان مرگبار را درمان کند.

بر این اساس، این واکسن می‌تواند به سیستم ایمنی بدن برای کشف و نابودی سلول‌های سرطانی کمک کند. این واکسن با شناسایی ژن کِی آر‌ ای اس (KRAS) که می‌تواند منجر به جهش سلولی در ریه ها، روده، و پانکراس و ایجاد سرطان در این ۳ اندام شود، می‌تواند درمانی برای هر ۳ نوع سرطان باشد.

مقامات بهداشتی انگلیس اعلام کرده اند این ۳ سرطان در مجموع سالانه بیش از ۶۰ هزار نفر را در این کشور به کام مرگ می‌کشانند. از این رو، کشف این واکسن می‌تواند نوید بخش درمان چند سرطان کشنده در این کشور باشد.

او افزود: تجربه به ما نشان داده است که سیستم ایمنی بدن می‌تواند روند تکثیر سلول‌های سرطانی را کُند کند. به گفته دانشمندان این واکسن می‌تواند منجر به ایجاد پاسخ ایمنی علیه این جهش ژنتیکی شود و ما به دنبال آن هستیم که علاوه بر کشف یک واکسن موثر برای این سه سرطان، باعث ایجاد مصونیت بدن در مقابل سرطان در بلند مدت شویم.

شواهد نشان داده است این واکسن باعث کاهش رشد سلول‌های سرطانی در موش‌های آزمایشگاهی شده است. دانشمندان امیدوارند این واکسن بتواند به صورت پیشگیرانه در بلند مدت مانع از رشد سلول‌های سرطانی در افراد شود. نتایج تحقیقات بر روی موش‌ها نشان می‌دهد این واکسن باعث ایجاد پاسخ ایمنی موثر و قوی به سلول‌های سرطانی شده و عوارض جانبی بسیار کمی دارد.