|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۹
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی خبر داد:
کد خبر: ۳۰۹۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
توقف صدور مجوز برای آثار غیرسینمایی اگرچه هنوز هم وجود دارد، اما در همین چند ماه ساخت چند سریال‌ جدید از جمله «مرداب» به کارگردانی شهرام شاه حسینی آغاز شده که طبق اعلام قبلی قرار است اولین فصل آن زمستان امسال از فیلیمو نمایش داده ‌شود.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی از احتمال تصمیم‌گیری‌های جدید در روند صدور پروانه ساخت آثار غیرسینمایی خبر داد.

به گزارش ایسنا، اواخر خردادماه امسال بود که بهمن حبشی - مدیرکل دفتر نظارت بر تولید فیلم سازمان سینمایی - اعلام کرد، صدور مجوز تولید سریال‌های نمایش خانگی تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. او دلیل این امر را افزایش تولیدات و مقابله با پدیده سریال‌سوزی عنوان کرده و گفته بود: «تعداد مجوزهای صادره و سریال‌های در حال تولید و آماده توزیع برای نمایش خانگی بیشتر از نیاز و ظرفیت بازار است و تا نمایش چند سریال آماده توزیع و ایجاد تعادل میان زنجیره صدور مجوز تا توزیع، لازم است چند ماهی از صدور مجوز جدید خودداری شود.»

این تصمیم که برخی گمانه‌زنی‌ها آن را بی‌ارتباط با اختلاف نظر میان وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما بر سر آثار شبکه نمایش خانگی نمی‌دانست، بویژه در بحبوحه تعطیلی‌های کرونایی واکنش‌های مختلفی را در پی داشت و کانون کارگردانان خانه سینما از جمله صنف‌های سینمایی بود که با انتقاد از این کار، توقف صدور  مجوز در شبکه نمایش خانگی را مانع کسب و کار، محدود ساختن و توقف فعالیت سینماگران دانست، چرا که با تعطیلی سالن‌های سینما، عدم تمایل مردم به رفتن به سینما و رونق گرفتن سامانه‌های نمایش درخواستی، تقاضا برای ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی که بخشی از بیکاری سینماگرها را نیز جبران می‌کرد، افزایش یافته بود.

توقف صدور مجوز برای آثار غیرسینمایی اگرچه هنوز هم وجود دارد،  اما در همین چند ماه ساخت چند سریال‌ جدید از جمله «مرداب» به کارگردانی شهرام شاه حسینی آغاز شده که طبق اعلام قبلی قرار است اولین فصل آن زمستان امسال از فیلیمو نمایش داده ‌شود.

با این حال سعید رجبی فروتن - معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی- در گفت‌وگویی با ایسنا درباره اینکه آیا توقف صدور مجوز ساخت برای سریال‌های نمایش خانگی که در دوره معاون گذشته (طباطبایی‌نژاد) اعلام شده بود، هنوز ادامه دارد و چه فکری برای مجوزهای جدید می‌شود؟ بیان کرد: آثاری که از قبل موافقت اصولی خود را اخذ کرده بودند،  هرکدام که فیلمنامه‌های کامل خود را ارائه کنند، در شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی بررسی می‌شوند که امیدواریم موفق به دریافت پروانه بشوند.

وی در پاسخ به اینکه اگر تهیه‌کننده‌ای درخواست جدیدی برای ساخت آثار غیرسینمایی ارائه کند، آیا امکان بررسی و صدور مجوز آن است؟ گفت: به دلیل شرایط حاکم بر سینما و تعطیلی‌های ناخواسته‌ای که به ناوگان سینمایی کشور تحمیل شده است، بسیاری از تهیه‌کننده‌ها و سرمایه‌گذاران تمایل زیادی برای تولید آثار غیر سینمایی از جمله سریال در شبکه نمایش خانگی نشان داده‌اند. در پاسخ به این تقاضاها که کم هم نیستند، در هفته‌های آینده تصمیم‌گیری خواهیم کرد و به اطلاع متقاضیان می‌رسانیم.

براساس پیگیری ایسنا، در حال حاضر 14 سریال و برنامه در شبکه نمایش خانگی به عنوان آثار غیرسینمایی در حال تولید و گذراندن مراحل پیش‌تولید نهایی هستند و برخی هم به پایان کار رسیده‌اند. از جمله این آثار می توان به «گیسو» به کارگردانی منوچهر هادی، «همرفیق» شهاب حسینی، «ملکه گدایان» حسین سهیلی‌زاده، «شب‌های مافیا» سعید ابوطالب، «شام ایرانی 3» سعید ابوطالب، «ماجراهای لالا» داود شرافتیان، «سیاوش» سروش محمدزاده، «دیو و ماه‌پیشونی» فرزاد اژدری و هومن اطیابی، «خوب، بد، جلف 3» پیمان قاسمخانی و محسن چگینی، «خسوف» مازیار میری، «خاتون» تینا پاکروان، «آهوی من مارال» مهرداد غفارزاده و «جیران» حسن فتحی  اشاره کرد.

همچنین هشت عنوان سریال هم موافقت اصولی دارند که طبق گفته‌ رجبی‌فروتن در صورت تکمیل فیلمنامه، صدور پروانه ساخت آن‌ها بررسی می‌شود. از کارگردان‌هایی که متقاضی مجوز شده‌اند، سیروس مقدم، رضا ایرانمنش، حامد محمدی، محمد جواد کاسه‌ساز، امیر  آشتیانی پور، رامبد جوان و پیمان قاسم‌خانی را می‌توان نام برد که برای دو مورد از این‌ها، پلتفرم فیلیمو به طور کامل سرمایه‌گذاری ساخت را برعهده دارد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین