|
|
امروز: يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۰
کد خبر: ۳۰۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹
وز 16 آذر سال 1332 يکي از روزهاي به يادماندني کشورمان است. در اين روز دانشجويان نشان دادند که نسبت به آنچه باور ندارند، چگونه رفتار مي‌کنند. در 16 آذر دانشجويان به حضور نيکسون در تهران اعتراض کردند و اتفاقات اين روز باعث شد تا روزي به يادماندني باشد.
روز 16 آذر سال 1332 يکي از روزهاي به يادماندني کشورمان است. در اين روز دانشجويان نشان دادند که نسبت به آنچه باور ندارند، چگونه رفتار مي‌کنند. در 16 آذر دانشجويان به حضور نيکسون در تهران اعتراض کردند و اتفاقات اين روز باعث شد تا روزي به يادماندني باشد. از آن زمان دانشجويان سعي کرده‌اند در اين روز مراسمي ‌به ياد دانشجويان 16 آذر 32 برگزار کنند و در قالب آن به مسايل روز بپردازند. اما هنوز نتوانسته‌ايم تحليل درستي از اين روز داشته باشيم و همواره با حاشيه‌هايي همراه بوده است. اگر چه مسوولان بر تضارب آرا و حضور آزاد ‌انديشه‌ها با رعايت اصول نظام تاکيد دارند، اما در عمل اتفاق ديگري را شاهد هستيم. همين رفتارهاي سليقه‌اي به ويژه در دولت احمدي نژاد باعث شد تا مقام معظم رهبري دستور برگزاري کرسي‌هاي آزاد‌انديشي را صادر کنند. اگر چه ايشان به صراحت در اين رابطه سخن گفتند اما باز هم سليقه حرف اول را در دانشگاه‌ها زد و مي‌زند.

تبادل‌نظر بدون درگيري

در اين رابطه رئيس شوراي فرهنگي نهاد رياست‌جمهوري با اشاره به اهميت فضاي تضارب افکار در دانشگاه‌ها گفت: بايد در دانشگاه‌ها محلي براي نقد و برخورد و تضارب افکار داشته باشيم.

حجت‌الاسلام سيدرضا اکرمي‌در گفت‌وگو با فارس، در تشريح اهميت روز 16 آذر در تاريخ کشورمان اظهارداشت: 16آذر که در جريان اعتراض دانشجويان به دليل حضور نيکسون در تهران روز دانشجو نام گرفت از اهميت والايي برخوردار است.

وي با بيان اينکه پيام 16 آذر استکبار ستيزي است، اظهارداشت: دانشجويان حرکت استکبار ستيزانه‌اي را از دانشگاه که مرکز علم‌آموزي و کسب دانش است عليه نظام پهلوي و نظام استکباري آن روز آغاز کردند که عده‌اي از دانشجويان کشته شدند و اين بيانگر آن بود که رژيم پهلوي احترام و حرمتي را براي مرکز دانشگاهي قائل نيست و به پاس گراميداشت خون اين شهيدان هر ساله مراسم برگزار شده و دانشجويان حرکت خود را در اين راستا ادامه مي‌دهند. حجت‌الاسلام اکرمي ‌با بيان اينکه نبايد اين روزها را در تقويم دانشجويي کشور خود فراموش کنيم، تصريح کرد: تاريخ محل عبرت است و هرگز نبايد فراموش شود چرا ايده‌ها عقيده‌ها و آرمان‌ها و انديشه‌ها را درون خود دارد. رئيس شوراي فرهنگي نهاد رياست‌جمهوري در باره اهميت وجود فضاي نقد و تضارب آرا در دانشگاه‌ها و اهميت کرسي‌هاي آزادانديشي در دانشگاه‌ها اظهار‌داشت: مقام معظم رهبري تأکيدات ويژه‌اي را بر روي کرسي‌هاي آزادانديشي دارند که نبايد آن را به يک زمان خاص مانند 16 آذر يا 22 بهمن محدود کنيم بلکه بايد در هر ماه به اين امر توجه شود. وي در عين حال که از لغو سخنراني حسين شريعتمداري در دانشگاه‌ اميرکبير اظهار بي‌اطلاعي کرد اما دانشگاه را محل دانش، ‌بينش، تضارب افکار و برخورد افکار دانست و اظهارداشت: هدف کرسي‌هاي آزادانديشي در دانشگاه‌ها اين است که بدون درگيري بتوانيم انديشه‌هاي مختلف را در دانشگاه مطرح کرده و به تبادل نظر و فکر بپردازيم. رئيس شوراي فرهنگي نهاد رياست‌جمهوري، خاطرنشان کرد: ما پيرو قرآني هستيم که محل مطرح کردن افکار است، بنابراين بايد کرسي‌هاي آزادانديشي را در دانشگاه‌ها برپا کرده چرا که مقام معظم رهبري بر اين امر تأکيد دارند.

حجت‌الاسلام اکرمي‌با بيان اينکه کرسي‌هاي آزادانديشي نبايد يک طرفه و حالت تسويه‌حساب به خود بگيرد، خاطرنشان کرد: کرسي‌هاي آزادانديشي بايد به صورت مناظره، بحث و گفت‌وگو باشد چرا که در زمينه نقد نيز بايد آگاهانه، عالمانه، ناصحانه و خيرخواهانه باشد و از سويي بايد در مقابل نفي پيشنهاداتي مطرح شود. رئيس شوراي فرهنگي نهاد رياست‌جمهوري با بيان اينکه بايد فضاي نقد با انصاف همراه باشد، خاطرنشان کرد: ما نبايد به دنبال مچ‌گيري باشيم و بايد از افراد حمايت کنيم که اين امر بايد در کرسي‌هاي آزادانديشي ما مطرح شود و اگر غير از اين شود با فضاي دانشگاه تناسب نخواهد داشت.

جلوگيري از حضور علي مطهري

علامه عزيزي، دبير سياسي انجمن اسلامي‌ دانشگاه علامه با اشاره به اينکه از علي مطهري نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي‌و فرزند شهيد مرتضي مطهري براي سخنراني در مراسم 16 آذر دانشگاه علامه دعوت شده بود گفت: رياست و معاونت فرهنگي دانشگاه علامه با اين سخنراني موافقت نکرد که جاي تعجب و تاسف دارد. وي با اشاره به اينکه علي مطهري فرزند فيلسوف شهيد علي مطهري و از همراهان انقلاب اسلامي‌ بوده است گفت: علي مطهري اکنون نماينده دو دوره مردم در خانه ملت است و نمي‌دانيم به چه دليل دانشگاه با حضور مطهري مخالف است.

جنجال رسانه‌اي براي شريعتمداري

در حالي که بارها از حضور و سخنراني بسياري از صاحب‌نظران در دانشگاه جلوگيري شده و هيچکدام از آنها دليل منطقي نداشته، جاي تعجب دارد که چرا برخي رسانه‌ها به دليل لغو سخنراني حسين شريعتمداري در دانشگاه اميرکبير، يک تنه وارد عرصه شده و در اين شرايط جريان سازي مي‌کنند. در اين رابطه حجت‌الاسلام سيديدالله شيرمردي در گفت‌وگو با فارس، در واکنش به لغو سخنراني حسين شريعتمداري در دانشگاه اميرکبير گفت: اين عملکرد و ممانعت از سخنراني شريعتمداري با ادعاي تدبير، سعه صدر و آزادي منافات دارد و در تناقض است. وي به تبيين اهداف روز دانشجو و آرمان‌هاي اين قشر پرداخت و گفت: دانشجوي ايراني مسلمان بايد بنا بر چارچوب‌هاي کشور ، تاثيرگذاري و اثرگذاري فرهنگي خود را به دنيا انجام دهد. رئيس ستاد نماز جمعه تهران از مسئولان وزارت علوم خواست که به فکر گسترش فعاليت‌هاي فرهنگي دانشجويان به ساير کشورها باشند و در اين باره گفت: امور بين‌المللي وزارت علوم مي‌تواند ارتباط دانشجويان با جهان را گسترش دهد. شيرمردي با تاکيد بر اينکه سخنرانان مراسم 16 آذر بايد انصاف را رعايت کنند ادامه داد: ‌دانشجو روحيه علم‌آموزي، عدالتخواهي و آزادنگري دارد و سخنرانان دانشجو بايد به روحيه اين دانشجو ضربه نزنند و با بيان حقايق درست منصفانه سخن بگويند. شيرمردي در پايان تاکيد کرد: سخنرانان در مراسم روز دانشجو به دنبال مطرح کردن بحث‌هاي حزبي و جناحي خود نباشند و دانشجويان نيز تحت تاثير احزاب واقع نشوند و به همان رويکرد علم‌آموزي،‌ کسب دانش و عدالتخواهي برسند.

بيان آزادانه همه عقايد در دانشگاه

از سوي ديگر احسان شريعتي در همايش ويژه‌ روز دانشجو که توسط انجمن اسلامي‌دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي‌واحد تهران جنوب در دانشکده فني اين دانشگاه برگزار ‌شد، گفت: جنبش دانشجويي و دانشگاه به عنوان روح و موتور دانشگاه است و ما بايد بتوانيم دانشگاه را به عنوان نماد فرهنگ و دانشجو در وضعيت کنوني تاييد کنيم. به گزارش ايلنا، اين استاد دانشگاه گفت: دانشگاه محل تضارب آرا است. يعني همه آرا و عقايد بايد آزادانه بتوانند در اين نهاد فرهنگي بيان شوند و دانشگاه نسبت به سرنوشت جامعه متعهد باشد.

شريعتي با بيان اينکه دانشگاه و کار سياسي با يکديگر متفاوت هستند، تصريح کرد: مسائل سياسي نبايد به شکل علني و حزبي با دانشگاه مطرح باشد و در مقابل دانشگاه نبايد نسبت به يک کودتا در کشور بي‌تفاوت باشد. وي گفت: روز دانشجو روزي است که بر‌اساس آرمان انقلابي شکل گرفته که تاکيد دارد ما بايد جامعه‌اي آزاد داشته باشيم. امروز بايد بدانيم که اين واقعيت در جامعه ما بيان نشده است و مبارزه همچنان ادامه دارد و بعضي از مسائل گذشته در حوادث 78 و 88 تکرار شدند. شريعتي بيان کرد: ما بايد بدانيم امروز جنبش دانشجويي چگونه عمل کرده و بايد اين موضوع را مورد بررسي قرار دهيم، در کشورهاي دموکراتيک مرز مشخصي بين جنبش دانشجويي که بايد بتواند از خودش و دانشگاه دفاع کند و کارهاي حزبي و سياسي وجود دارد، اما بايد بتوانيم امروز آن را حفظ کنيم

شريعتي در ادامه يکي از انحرافات دانشگاه را سياست‌زدگي نام برد و اضافه کرد: علاوه بر سياست‌زدگي يکي ديگر از انحرافات دانشگاه اين است که آن‌ها به يک زاييده احزاب حاکميت و قدرت تبديل شوند. ما مشاهده کرديم که در زمان پيش‌از انقلاب دانشگاه مستقل بود و دانشجويان مستقلانه و با اراده خود و خودانگيخته تشکلاتي را به وجود مي‌آوردند، اما متاسفانه بعد از انقلاب موضوعات به نحو ديگري شد و فعاليت‌هاي دانشجويي و تشکلات دانشجويي با دريافت بودجه‌هايي از دولت همراه شد در اين صورت اين تشکل‌ها به بازي‌هاي دروني جناح‌ها تبديل شده‌اند در حالي که اين نمي‌تواند يک جنبش واقعي دانشجويي باشد. اين استاد دانشگاه گفت: امروز مطالبه و خواسته‌مان اين است که دانشگاه به عنوان يک نهاد فرهنگي بايد مستقل و آزاد باشد و دانشجو صرفا به شخصي که توقع شغل و نمره دارد، تبديل نشود، بلکه بايد نقش متفکر و روشنفکر را ادامه دهد.

منبع: مردم سالاری

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین