|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۴
کد خبر: ۳۰۸۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
عوامل متعددی برای دست یافتن به این آتش‌بس فعالیت می‌کردند. ایران به وضوح به همسایگانش گفت که باید به مرزهای بین‌المللی، استقلال یک‌دیگر، تمامیت ارضی کشورها و دیگر هنجارهای بین‎المللی احترام بگذارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگویی مواضع کشورمان را درباره مسائل مختلفی از جمله تحریم های آمریکا و مناقشه قره باغ تشریح کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از پرس تی‌وی، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با این شبکه درباره آتش‌بس انجام شده میان آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ و نقش ایران در این آتش‌بس و شایعه تغییر مرزهای ایران با ارمنستان توضح داد: جمهوری اسلامی ایران همیشه از هر تلاشی در راستای راهکاری پایدار برای سه دهه درگیری میان همسایگان بزرگمان آذربایجان و ارمنستان استقبال کرده است. مسلما هیچ تغییری در مرزهای بین‌المللی ایجاد نخواهد شد. نه مرزهای ایران و نه مرزهای این منطقه تغییر نخواهد کرد. هر تغییری در مرزها به معنی تلاش ما در این زمینه خواهد بود. ما ارتباط نزدیکی با باکو و ایروان و دیگر پایتخت‌های منطقه داریم. ما تا حد زیادی در طول این سه دهه به حل شدن این مناقشه کمک کرده‌ایم. البته برخی موضوعات بحث‌برانگیز وجود دارد که به آسانی قابل حل نیستند اما هر تلاش در راستای آن مورد استقبال ایران است.

خطیب‌زاده ادامه داد: عوامل متعددی برای دست یافتن به این آتش‌بس فعالیت می‌کردند. ایران به وضوح به همسایگانش گفت که باید به مرزهای بین‌المللی، استقلال یک‌دیگر، تمامیت ارضی کشورها و دیگر هنجارهای بین‎المللی احترام بگذارند. طرح ابتکاری ایران به پایتخت‌های کشورها داده شد و بخش‌های مهم این طرح تطابق زیادی با این آتش‌بس موجود دارد. ما به حل و فصل این مناقشه از راه دیپلماتیک بسیار خوش‌بین هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به «دیوار تحریم‌ها» علیه ایران که توسط مقامات آمریکایی مطرح شده است و به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران برای ممانعت بازگشت رئیس جمهور جدید این کشور به توافق هسته‌ای اشاره دارد، گفت: همان طور که رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی آمریکا گفته است، چیزی برای تحریم باقی نمانده. در واقع تمامی این ها جنگ روانی است. فشارحداکثری با شکست حداکثری مواجه شده است. هیچ کاری نیست که بخواهند انجام دهند مگر این که این جنگ روانی را علیه ملت ایران ادامه دهند. آن‌ها از سر ناامیدی تحریم‌های جدیدی اعمال می‌کنند که قانع کنند سیاست فشار حداکثری‌شان هنوز زنده است. همه می‌دانند که تا چه حد نتوانسته‌اند به اهداف موجود در سیاست‌شان دست پیدا کنند. بنابراین باید مراقب چیزهایی که اعلام می‌کنند، بود. این‌ها از سر آزردگی و ناامیدی است، آن‌ها به تحریم‌ها اعتیاد دارند و نسبت به ایران حساس شده اند.

او در پاسخ به این سوال که آیا با روی کار آمدن دولت جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا، ایران خواهد توانست به آمریکا اعتماد کند و آیا این دولت جدید آمده است که به تعهداتش عمل کند و به توافق هسته‌ای بازگردد، توضیح داد: مسئله اعتماد نیست. در واقع برجام[توافق هسته‌ای] بر اساس بی‌اعتمادی دوجانبه مذاکره شد و نه اعتماد. این چیزی است که بیشتر از همه اهمیت دارد و ما فقط به رفتار کسی که کاخ سفید را اداره خواهد کرد، توجه می‌کنیم. خیلی زود است که درباره این صحبتی شود. صبر می‌کنیم تا ببینیم چه می‌شود. از نظر ما برجام هنوز زنده است. همان طور که می‌دانید این توافق در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل پشتیبان قانونی دارد اما در وضعیت خوبی قرار ندارد. چراکه اروپایی‌ها نتوانستنند به تعهداتشان در زمینه کاهش تاثیر تحریم‌ها در این توافق عمل کنند اما هنوز یک قطعنامه قانونی است و بنابراین هنوز زنده است. تنها راهی که می‌تواند از دوام آن اطمینان حاصل کرد بازگشت همه به اجرای کامل تعهداتشان است. ایران قطعا آماده است در صورت پایبندی طرف‌‎ها به توافق و اجرای کامل آن، مانند همیشه با حسن نیت این توافق را اجرایی کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین