|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۳۰۸۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹
اسلامی با اشاره به پتانسیل بالای این خط ریلی برای حمل صنایع معدنی که در مرز بین ایران و افغانستان وجود دارد، گفت: به همین خاطر پیش‌بینی می‌شود که جابه‌جایی سالانه حدود ۳ میلیون تن ترانزیت را در سال‌های نخستین در این خط ریلی شاهد باشیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اتصال ریلی ایران به کشورهای همسایه و توسعه آن از همه مسیرهای ممکن همواره مورد تاکید بوده و در اولویت قرار دارد و پروژه خواف – هرات در همین راستا در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، محمد اسلامی، درباره خط ریلی خواف – هرات که قرار است اواخر آبان ماه افتتاح شود با اشاره به نقش مهم این پروژه ریلی در افزایش مراوات برون‌مرزی و ترانزیت کشور و گسترش روابط اقتصادی دولت‌های ایران و افغانستان، اظهار کرد:‌ اتصال ریلی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه و توسعه آن از همه مسیرهای ممکن برای افزایش سهم ترانزیت از طریق ریل همواره مورد تاکید بوده و در اولویت قرار دارد.

وی ادامه داد: ‌در این زمینه اتصال راه‌آهن ایران به افغانستان با تعریف پروژه خواف – هرات در دستور کار قرار گرفت. با بهره‌برداری از این پروژه که با حمایت و سرمایه‌گذاری جمهوری اسلامی ایران است، فرصت‌های بار و مسافر به مقصد افغانستان و از مبدا این کشور و همچنین به سایر مقاصد اعم از کشورهای همسایه، اروپایی همچون ترکیه و اقیانوس هند فراهم می‌شود و به این شکل یک راه جدید ترانزیتی برای ایران فعال خواهد شد.

اسلامی با اشاره به پتانسیل بالای این خط ریلی برای حمل صنایع معدنی که در مرز بین ایران و افغانستان وجود دارد، گفت: به همین خاطر پیش‌بینی می‌شود که جابه‌جایی سالانه حدود ۳ میلیون تن ترانزیت را در سال‌های نخستین در این خط ریلی شاهد باشیم.

وزیر راه وشهرسازی در زمینه میزان حمل بار پیش‌بینی شده و اتصال این خط ریلی به چابهار در حوزه بندری تصریح کرد: در ارتباط بین جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و هندوستان، تفاهمنامه سه جانبه بخش ترانزیتی فعال شده است. اتصالات بندری و خط کشتیرانی بندری بین بنادر هندوستان و چابهار و بندرعباس برقرار است و هم اکنون از طریق چابهار بارهای افغانستان و هندوستان از طریق جاده تبادل می شوند.

وی ادامه داد: با ایجاد این خط و اتصال راه‌آهن به افغانستان بخشی از باری که هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته به خصوص بارهای معدنی، این فرصت را به وجود می‌آورد که در مدار قرار گرفته و قابل استفاده شوند. همچنین با اتصال ریلی ایران به افغانستان در حوزه باری و مسافری به ارزآوری بیشتر کمک خواهد شد چرا که افغانستان یک نقطه اتصال ریلی در مزار شریف دارد.  در مرز هیرات نیز به ترمز ازبکستان متصل است و این قطعه که از طریق ایران وصل می‌شود دومین نقطه ریلی این کشور به حساب می‌آید.

به گفته اسلامی، این اتصال ریلی از ایران به افغانستان به درون این کشور امتداد نداشته و حداکثر نقشی که می‌تواند در این مقطع ایفا کند، مبادله سهمی از بارهای موجود به خصوص بارهایی است که بین تجار مبادله می‌شود. این میزان چیزی حدود ۳ میلیون تن صادرات و واردات و حدود ۱.۸ میلیون تن ترازیت بوده که با در مدار قرار گرفتن این خط جایگاه خودش را به دست خواهد آورد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به آموزش نیروهای عملیاتی در حوزه ریلی در این خط توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: موضوع مهم در این پروژه ریلی این است که همزمان با برقراری خط ریلی در افغانستان، نیروهای انسانی آموزش دیده و ماهر مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

وی افزود: به این ترتیب این ایجاد قابلیت برای راه‌آهن افغانستان توسط ایران تنها خط ریلی و ساخت ایستگاه نیست بلکه تجهیز و تامین نیروی انسانی در فرآیند یک قرارداد همکاری بوده که با راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است.

اسلامی ادامه داد:‌این یکی از مزیت‌های این راه‌آهن جدید بوده که در تعامل با جمهوری اسلامی ایران می‌تواند همکاری‌ها و روابط را پایدار نگه داشته و برای گسترش آن اعتمادسازی کرد.

وزیر راه و شهرسازی با امیدواری نسبت به این‌که با پیشنهادهای ارائه شده به دولت افغانستان این خط ریلی از طریق هرات به مزار شریف متصل شود، اظهار کرد:‌ این خط در صورت اتصال می‌تواند یک خط جدید ریلی ترانزیتی باشد که ایران را به آسیای میانه متصل کرده و یک راه میانبر به کشورهای مقصد در شرق کشور چین باشد. این راه‌آهن در مقطعی از تاریخ به بهره‌برداری می‌رسد که با شکل‌گیری دولت جدید افغانستان این امیدواری وجود دارد، پایداری سیاسی در این کشور آغاز شده تا شاهد رونق و شکوفایی اقتصادی و افزایش تبادلات بین دو کشور باشیم و به اعداد و ارقامی که در فرض این برنامه است، ‌نزدیک شویم.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین