|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۳۰۸۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
ابوشامه، سفیر پیشین سودان در واشنگتن نیز تاکید کرد: پیروزی بایدن به سودان فرصتی برای بازنگری در مساله عادی‌سازی با "اسرائیل" می‌دهد چرا که پرونده لیست تروریستی در کنگره آمریکا بدون توجه به مساله عادی‌سازی که ترامپ برای حذف نام سودان از این لیست شرط کرده بود، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
تنها چند روز قبل از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا واشنگتن و خارطوم در ازای پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار خسارت به قربانیان حمله به دو سفارت (در تانزانیا) و نایروبی (پایتخت کنیا) و نیز عادی‌سازی روابط میان خارطوم و تل‌آویو و دیگر شروط از سوی دو طرف، در مورد حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم توافق کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از ارم نیوز، با پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر رقیب خود دونالد ترامپ، رئیس جمهوری فعلی این کشور، بحث و جدل در محافل سودان و شبکه‌های اجتماعی درباره تاثیر دولت جدید آمریکا بر روابط سودان و آمریکا و توافق‌های ویژه میان دو کشور بالا گرفتند.

عمر قمرالدین، وزیر خارجه سودان اظهار کرد: سودان نگران انتقال مساله مصونیت حاکمیتی خود به دولت جدید آمریکا نیست و مسایلی که درباره آنها توافق شد، از موافقت دو حزب برخوردار هستند و تحت تاثیر اینکه چه کسی رئیس جمهوری باشد، قرار نمی‌گیرند.

قمرالدین گفت: کاری که ترامپ انجام داد، هرگز از سوی بایدن نقض نخواهد شد چرا که حافظانی برای دموکراسی وجود دارند و پرونده‌ها در مرحله انتقال رد و بدل می‌شوند.

الرشید ابوشامه، دیپلمات و سفیر پیشین سودان در آمریکا نیز در گفت‌وگویی با ارم نیوز ضمن تایید این سخن وزیر خارجه سودان اظهار کرد: دموکرات‌ها از توافقی که میان خارطوم و واشنگتن در مورد حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم انجام شد، اطلاع دارند و پیش از قطعی شدن این توافق از سوی دولت دونالد ترامپ، با آنها درباره این موضوع رایزنی شد.

ابوشامه در ادامه گفت: قطعا بایدن هرگز تاثیر منفی بر روابط سودان و آمریکا نخواهد داشت بلکه برعکس چه بسا این روابط در دوره ریاست جمهوری او بهبود یابد.

این دیپلمات سودانی ارائه کمک‌های مالی از سوی دولت بایدن به سودان را بعید دانست اما پیش‌بینی کرد که روابط دیپلماتیک دو کشور بهبود یافته و به حالت عادی خود بازگردد و خصومت میان دو کشور متوقف شود.

صلاح الدومه، کارشناس حقوق بین‌الملل نیز بایدن را اینگونه توصیف کرد: او برعکس ترامپ شخصی منطقی و متعادل است و بر اساس قانون آمریکا از دولت انتقالی سودان به ویژه آنکه به تازگی با حمایت انقلاب سودان تصویب شد، حمایت خواهد کرد.

الدومه گفت: بایدن در تبلیغات انتخاباتی خود صراحتا اعلام کرد، در صورتی که پیروز انتخابات شود، نام سودان را از لیست ترویستی حذف خواهد کرد و هرگز این موضوع را به پرداخت خسارت‌هایی به دو سفارتخانه ارتباط نخواهد داد و فشاری را که ترامپ با این لیست بر خارطوم وارد می‌کند، اخاذی ای یک کشور فقیر می‌داند.

همچنین الفاتح محجوب، تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با ارم نیوز تاکید کرد: آمریکا کشورها نهادها است و بر این اساس تمامی مسایلی که هر کدام از روسای جمهوری آمریکا درباره آن توافق کنند، توسط رئیس جمهوری بعد از او لغو نمی‌شود مگر اینکه آن توافق بر خلاف ارزش‌ها و هنجارهای کشور آمریکا بوده باشد.

محجوب گفت: بایدن سیاست خصومت با سودان و یا هرگونه رویکرد ضدی ندارد، بنابراین هرگز تصمیمی برای لغو هیچ یک از توافق‌های انجام شده با سودان در دوره ترامپ را نخواهد داشت و علاوه بر این تمامی تعهدات مالی دولت قبلی آمریکا برای رئیس جمهور جدید الزامی است.

این تحلیلگر افزود: نکته مهم این است که طبق قانون آمریکا بایدن هرگز قدرت را پیش از ژانویه آتی تحویل نخواهد گرفت بنابراین ترامپ یک فرصت بزرگ و دوره‌ای حدودا دو ماهه پیش رو دارد و این مدت زمان برای پایان تحریم سودان و حذف قطعی نام آن از لیست کشورهای حامی تروریسم، همانگونه که وعده داده، کافی است به ویژه که انتظار می‌رود این موضوع ۱۰ سپتامبر آتی از سوی کنگره آمریکا به شکل نهایی تصویب شود.

ابوشامه، سفیر پیشین سودان در واشنگتن نیز تاکید کرد: پیروزی بایدن به سودان فرصتی برای بازنگری در مساله عادی‌سازی با "اسرائیل" می‌دهد چرا که پرونده لیست تروریستی در کنگره آمریکا بدون توجه به مساله عادی‌سازی که ترامپ برای حذف نام سودان از این لیست شرط کرده بود، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

این دیپلمات سودانی در پایان گفت: بایدن هرگز خارطوم را برای ادامه دادن این مسیر و تکمیل روند عادی‌سازی تحت فشار نخواهد گذاشت و هرگز همانند رئیس جمهوری قبل از خود حامی و طرفدار "اسرائیل" نخواهد بود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین