|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۵
کد خبر: ۳۰۷۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱
عضو فقهای شورای نگهبان با انتقاد از طرح اندیشه های ناصواب با انگیزه های سیاسی خاطرنشان کرد: گاهی گفته می شود صلح امام حسن(ع) تفکیک خلافت از ولایت است، ما معتقدیم زعامت و هدایت از آن ائمه(ع) است که در صورت همراهی مردم تحقق پیدا می کند.

علیرضا اعرافی امروز در سخنان آدینه ای خود با اشاره به اهمیت معرفت نسبت به اهل بیت(ع) گفت: معرفت زمانی ناب و خالص می شود و حق معرفت را می توانیم ادا کنیم که مؤلفه های معرفت پیامبر و اهل بیت(ع) یعنی مقام علم، مقام عصمت و مقام ولایت ائمه(ع) را بشناسیم.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به نوعی از علم که از خصائص اولیای الهی است و علم غیر اکتسابی، لدنی، قدسی و غیبی نامیده می شود، اظهار داشت: علم ائمه(ع) و پیامبر(ص) علمی مستقیم به عالم غیب است و از طریق ابزارهای طبیعی به دست نمی آید و این علم بی نهایت است.

وی با اشاره به مقام دیگر اهل بیت(ع) ادامه داد: مقام عصمت و طهارت از اختیار پیامبر و اهل بیت(ع) ناشی می شود، ما قائل به عصمت فراطبیعی نیستیم بلکه این بزرگواران با اختیار خود به مقامی رسیدند که گرد گناه و خطا بر دامن آن ها نمی نشیند.

 اعرافی با اشاره به مقام ولایت اهل بیت(ع) ابراز داشت: این چهره های نورانی دارای ولایت تکوینی و تشریعی هستند یعنی توانایی قدرت و تصرف در عالم دارند و این به معنای در برابر خدا و منهای خدا نیست بلکه دانایی و توانایی آن ها در پرتو نور الهی بوده و توسل و شفاعت با منطق عقلی و قرآنی قابل حل است، البته این تصرف بر حسب مصالح گاهی نشان داده می شود.

وی عنوان کرد: ولایت تشریعی هم یعنی حق زعامت و زمامداری برای این بزرگواران است، مشروعیت زعامت و امامت با رأی مردم شکل نمی گیرد البته پیاده کردن آن شرایطی نیاز دارد اما حق زعامت و هدایت جامعه از آن کسانی است که دارای دانایی، پاکی و طهارت و توانایی در سلسه عالم خلقت هستند.

عضو فقهای شورای نگهبان با انتقاد از طرح اندیشه های ناصواب با انگیزه های سیاسی خاطرنشان کرد: گاهی گفته می شود صلح امام حسن(ع) تفکیک خلافت از ولایت است، ما معتقدیم زعامت و هدایت از آن ائمه(ع) است که در صورت همراهی مردم تحقق پیدا می کند.

وی درباره علت صلح امام حسن(ع) گفت: اگر ما معتقد به این ویژگی های مذکور برای اهل بیت(ع) باشیم که مستند به براهین محکم قرآنی و روایی است، حق امامت و زعامت برای این بزرگواران بوده و اگر جایی به صلحی دست زدند قطعا بر می گردد به این که جامعه خطا کرده و همراهی لازم صورت نگرفته است، حق امامت و زعامت اهل بیت(ع) تابعی از رأی و انتخاب مردم نیست و همراهی مردم وظیفه ای است که باید انجام دهند.

مدیر حوزه های علمیه تأکید کرد: نباید در گفت‌وهای سیاسی حقایق ناب دینی که مستند به ادله روشن است را مورد کم لطفی و کم مهری قرار دهیم، کار خطایی است که این مقامات را به دلایل جناحی و سیاسی مورد بی توجهی قرار دهیم و سخنان ناصواب و چند پهلو بیان شود.

وی با گرامیداشت شهادت امام عسکری(ع) و آغاز ولایت امام زمان(عج) و هفته وحدت افزود: امروز جهان اسلام بیش از هر زمانی به همگرایی و هم افزایی امت اسلامی نیازمند است، معنای وحدت این نیست که دست از مذاهب خود برداریم.

امام جمعه قم اظهار داشت: مقصود از وحدت دست بر داشتن از منطق استوار امامت و ولایت نیست و دیگران هم عقاید خاص خود را دارند، جای مباحث علمی و گفت‌وگو وجود دارد اما مقصود وحدت این است که به هویت امت اسلام ملتزم باشیم و بدانیم فراتر از هویت مذهبی، هویت مشترک جامعی وجود دارد.

وی ادامه داد: کلیت جهان اسلام در معرض دسیسه ها و توطئه های مستمر هستند، هجومی که به فکر و اعتقاد مشترک ما انجام می شود را باید درک کنیم و بدانیم باید در جبهه مشترک تمدن نوین را پایه ریزی کنیم که این موضوع نیازمند صبر و هوشیاری است.

 اعرافی با بیان این که در آموزه های شیعه برادری و همبستگی اسلامی امری سطحی و تقیه ای نیست بلکه واقعیتی عمیق است، ابراز داشت: کارهایی که گاهی به نام طرفداری از ولایت انجام می شود و ایجاد تفرقه می کند در مبانی شیعه جایی ندارد، از سوی دیگر دست هایی داعش و افراطی گری را پدید آوردند و دامن زدند و مزدوران منطقه ای را پشتیبان آن ها قرار دادند و در این راستا شاهد به شهادت رساندن سردار بزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی بودیم؛ بنابراین هفته وحدت هفته ای است که باید دست دوستی دراز کرده و به مصالح امت اسلام توجه کنیم.

وی با اشاره به انتخابات آمریکا عنوان کرد: در مناظرات انتخاباتی آمریکا پرخاشگری و تعرضات نامزدها را به یکدیگر دیدیم، ذات سیاست و اخلاق و منش ترامپ گستاخی است که حتی متحدان آمریکا را متنفر کرده و عمق تنفر از آمریکا در عالم اسلام را نیز بیشتر کرده است، همچنین بی اخلاقی که در رقیبان او وجود دارد را نیز مشاهده کردیم که نشانه ای از ادبیات حاکمان سلطه طلب آمریکا است.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: این افراد که این اندازه پرخاشگری می کنند به حقیقت اصلی اشاره آمریکا اشاره ندارند که مشکل اصلی این کشور حاکمان و گفتمان سلطه جو، مستکبرانه و خشنی است که از سوی رؤسای جمهور آمریکا دنبال می شود، بی اعتنایی به بشریت و برتری جویی در مطلق در گفتمان ترامپ ظهور و بروز بیشتری دارند اما حقیقت دیگران هم در واقع اینگونه هستند.

وی اضافه کرد: نباید سیاستمداران ما در ایران و جهان اسلام به این رقابت ها و این گروه و آن گروه دل خوش کنند، باید روی پای خود بایستیم و به داخل اعتماد کنیم و قدرت و اقتدار خود را افزایش دهیم.

 اعرافی با بیان این که ایران در معرض هجمه های بسیار سنگین قرار گرفته است، گفت: در این شرایط مسؤولان وظایف خطیر و سنگینی دارند و بیش از آنچه که هست باید برای معیشت، فکر و فرهنگ جامعه تلاش کنند. مردم باید هوشیارانه حوادث را تحلیل کنند، در نقطه حساس و عطف تاریخی قرار داریم که اگر آن را بگذرانیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین