|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۳۰۶۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲

 رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به مشکلات محله شوش و هرندی تهران گفت: می توان گام دوم انقلاب را در اینجا پیاده سازی کنیم بدین معنی که جوانان محله هرندی را برای اداره امور خودشان، سامان دهیم.

به گزارش ایرنا، علی آقامحمدی روز دوشنبه در مراسم افتتاح بوستان زندگی در محله هرندی تهران افزود: اگر تغییر رویکرد بدهیم و بجای تزریق نیرو از بیرون، از توان خود اهالی استفاده کنیم، این کار شدنی است.

وی ادامه داد: این تغییر رویکرد نیازمند رویکرد نرم افزاری در کنار کارهای سخت افزاری مثل احداث این بوستان است.

به گفته آقامحمدی، کارآفرینان هوش مصنوعی و نانو تکنولوژی اعلام آمادگی کرده اند که مقرهایی در این محله ایجاد و حرفه آموزی کنند.

وی افزود: باید از خدماتی که در جنوب شهر تهران ارائه شده است قدردانی کنیم و از یاد نبریم که شهروندان این محدوده جایگاه مهمی در انقلاب و جنگ تحمیلی داشتند.

آقامحمدی تصریح کرد: بی تردید باید کار به دست مردم محله سپرده شود. در این جا ۲۵ هزار نفر نیروی انسانی وجود دارد و نمی تواند چند خلافکار تابلوی این محله باشد.

وی گفت: قطعا وجود چند معتاد در این محله قابل درمان هستند باید روندی طی شود که این افراد از این بلا نجات پیدا کنند و برای این کار از ظرفیت همه نهادها همگام با یکدیگر بهره گرفت و به کمک جوانان محل نسبت به اصلاح امور محله اقدام شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اگر تغییر رویکرد انجام شود و از توان محله استفاده شود می توان این محل را به روزهای خوب برگرداند و اوضاع راتغییر داد و ثمره انسانی آن را مشاهده کرد.

وی اظهار امیدواری کرد: محله های دروازه غار و شهید هرندی به همت جوانان آن به الگوی مناسبی برای سایر مناطقی که چنین محله هایی دارند تبدیل شود و با تحقق تحول در آنها این محلات در خدمت جامعه ما قرار بگیرند.

تاثیرات ایجاد بوستان در محله هرندی مطالعه شود

همچنین احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران در این مراسم گفت: پس از انقلاب گودهای محله شوش و هرندی پُر شد اما مهم است که مطالعات اجتماعی برای سنجش تاثیر بوستانهای احداث شده بر روی روالهای نادرست زندگی در این محدوده انجام شود.

وی ادامه داد: تصور می کنم تغییرات خیلی به تغییر روش زندگی دراین محدوده منجر نشده از این رو برای تحقق این مهم باید طرحی متفاوت اندیشیده شود.

مسجدجامعی افزود: محله هرندی ۲ دروازه به نام های حضرتی و غار داشته؛ دروازه حضرتی که به سمت حضرت عبدالعظیم بوده در کنار آن شیشه گران ارمنی ساخت و سازهای فاخری را رقم زدند و در حقیقت در این کشور نقش آفرین بودند. نخستین کلیسای فاخر نیز در همین محدوده توسط این افراد بنا شد.

وی ادامه داد: دروازه دیگر غار بود که قطعا به دلیل وجود تعداد زیادی غار در این محدوده به این نام شهرت پیدا کرد؛ در حقیقت تمام این مناطق با عنوان روستاهای غار شناخته می شدند و ۴۰ آبادی وجود داشت که این منطقه را در بر می گرفتند. پس از برداشته شدن حصار طهماسبی این مناطق که در پیرامون قرار داشتند در شهر قرار گرفتند.

به گفته مسجدجامعی، یکی از نقاطی که در جنگ جهانی دوم بمب باران شد همین محدوده بود در اینجا تعداد زیادی کوره آجر پزی وجود داشت و علت آن نیز خاک این منطقه بود که به دلیل چسبناکی برای تولید آجر مناسب بود. به دلیل برداشت خاک جهت ساخت آجر در این جا گودهایی ایجاد شده بود و در این محدوده از همه نقاط کشور نمونه هایی از اقوام و گروههای مختلف قابل مشاهده هستند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود به مسجد شوشتر در همین محدوده اشاره کرد و افزود: این مسجد کلا زنانه بوده و در اختیار بانوان قرار داشته. همچنین مسجدی در این محدوده وجود داشته که به عنوان تنها مسجد خادم آن یک زن بوده است. همچنین ائمه جماعات این جا شاخص بودند و در جبهه نیز بسیاری از فرماندهان از همین محله بودند.

به گزارش ایرنا، بوستان ۲۴ هکتاری زندگی واقع در محله شهید هرندی صبح امروز-دوشنبه- با حضور «پیروز حناچی» شهردار و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و مدیران شهری افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

این بوستان دارای امکاناتی نظیر دریاچه، کتابخانه، سالن آمفی تئاتر رو باز، میدانگاه توقف و تعامل فرهنگی و نیز امکانات ورزشی و بازی کودکان است.

به گفته مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، زمین بوستان زندگی در گذشته‌های دور یکی از گودهای شوش و مکانی برای عرضه مواد مخدر توسط قاچاقچیان بود اما با ایجاد بوستان و ساخت دیوار، این فضا تبدیل به محیطی امن برای تفریح و ارتقای سطح زندگی اهالی محله هرندی شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین