|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۳۰۶۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
بر همین اساس طرح دوفوریتی نامگذاری خیابانی به نام استاد شجریان در شورای شهر مشهد ارائه شد تا با بهره‌گیری از فضای فرهنگی و معنوی شکل گرفته، دشمنیها از بین روند و چنانکه خاکسپاری پیکر استاد مرحوم بدون هیچ حاشیه‌ای به پایان رسید، شاهد نام‌گذاری یک خیابان در مشهد نیز به نام شجریان شدیم.


نام مرحوم "محمدرضا شجریان" استاد فقید آواز ایرانی، پیرو طرح دو فوریتی شورای اسلامی شهر مشهد بر خیابانی واقع در حد فاصل بلوار شهید صادقی و بلوار خیام مشهد که پیش از این "ارشاد" نام داشت، گذاشته شد.

به گزارش ایرنا از نشست روز دوشنبه شورای شهر مشهد همچنین در قالب این طرح دوفوریتی ساخت و نصب سردیس استاد مرحوم شجریان مطرح شد و به تصویب اعضای اسن شورا رسید.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد در همین نشست گفت: شهر مشهد از قدیم مرکز توجه همه ایرانیان و همچنین مردم جهان بوده و این کلانشهر از باب فرهنگی "هویتی منشوری" دارد.

حمیدرضا موحدی‌زاده افزود: همچنین شورای پنجم شهر مشهد از ابتدای فعالیت خود توجه زیادی نسبت به احیای فرهنگی و ادبی مجموعه "توس" داشته دارد. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در خصوص این مجموعه نگرانیهایی داشتند که با اقدامات صورت ‌گرفته آبروی شهر مشهد خریداری شد.

وی به دفن پیکر زنده‌یاد شجریان در مجموعه فرهنگی آرامگاه فردوسی در منطقه توس اشاره و بان کرد: سعی شد مراسمی در شان استاد مرحوم و علاقه‌مندان وی برگزار شود بنابراین با توجه به کلیپ‌های متعددی که از این مراسم در سراسر کشور منتشر شد همگان فرهیختگی و هنرپروری مردم مشهد را دیدند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: شجریان موسیقی اصیل ایرانی و نجات آن ‌را رسالت خود تعریف کرد و اگر وی نبود، معلوم نبود چه بر سر موسیقی اصیل ما می‌آمد.

وی گفت: بر همین اساس طرح دوفوریتی نامگذاری خیابانی به نام استاد شجریان در شورای شهر مشهد ارائه شد تا با بهره‌گیری از فضای فرهنگی و معنوی شکل گرفته، دشمنیها از بین روند و چنانکه خاکسپاری پیکر استاد مرحوم بدون هیچ حاشیه‌ای به پایان رسید، شاهد نام‌گذاری یک خیابان در مشهد نیز به نام شجریان شدیم.

طرح دوفوریتی نامگذاری خیابانی به نام مرحوم شجریان در مشهد و نیز ساخت و نصب سردیس آن استاد فقر آواز ایرانی با حداکثر آرا تصویب و شهرداری مشهد مکلف شد با توجه به منظومه فرهنگی و ادبی شکل گرفته به لحاظ نامگذاری در بلوار فردوسی، بلوار خیام و خیابان اخوان‌ثالت، حدفاصل بلوار شهید صادقی تا خیابان خیام که پیش از این "خیابان ارشاد" خوانده می‌شد به "محمدرضا شجریان" نامگذاری شود.

همچنین طبق این مصوبه شهرداری مشهد موظف است سردیس مناسب با شان و جایگاه مرحوم شجریان را طراحی و نسبت به نصب آن در دو سوی بلوار اقدام کرده و نتیجه آن را در کوتاهترین زمان به شورای اسلامی شهر مشهد گزارش نماید.

شرایط خاص

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد نیز در ادامه نشست امروز این شورا گفت: در شرایطی خاص به سر می‌بریم زیرا فشارهای اقتصادی و شیوع ویروس همه‌گیر کرونا آستانه تحمل مردم را پایین آورده که می‌تواند آسیبی جدی باشد.

بتول گندمی افزود: در این شرایط از همه متولیان و شهروندان می‌خواهیم در شهر مدارا و تحمل همدیگر را در راستای انسجام و همدلی، بیشتر کنند و با این تصمیم که در راستای خواست جامعه است انسجام موجود را افزایش دهند.

استاد محمدرضا شجریان برجسته‌ترین هنرمند عرصه آواز و موسیقی سنتی ایران که از وی با عنوان "خسرو آواز ایران" یاد می‌شود پس از تحمل دوره طولانی بیماری پنجشنبه شب در سن ۸۰ سالگی در بیمارستان جم تهران درگذشت.

مرحوم شجریان سالها از بیماری ریه رنج می‌برد و طی روزهای اخیر به دلیل مشکلات ریوی و تنفس ناپایدار، افت فشار خون و افت سطح هوشیاری در بخش مراقبتهای ویژه بستری شده بود.

استاد بی‌بدیل موسیقی سنتی ایران زادهٔ اول مهر سال ۱۳۱۹ در مشهد، موسیقی‌دانی متبحر و کم‌نظیر، آهنگ‌سازی چیره‌دست، خواننده‌ای بی‌همتا و همچنین خوشنویسی باذوق و هنرمند در حوزه خطاطی بود.

شجریان در سابقه زندگی هنری خود به عنوان موسیقیدان، دو بار نامزد دریافت جایزه گِرمی (Grammy Awards) شد. جایزه گرمی یا همان گرامافون، عنوانی افتخاری است که از سال ۱۹۵۴ میلادی تاکنون توسط "آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط" هرسال به پدیدآورندگان دستاوردهای برجسته جهان موسیقی اهدا می‌شود. مراسم سالانه اهدای جوایز گرمی که با اجرای هنرمندان برجسته دنیا همراه است در میان سه مراسم بزرگ موسیقی جهان، بزرگترین آنها محسوب می‌شود بطوری که ارزش جایزه گرمی در عرصه موسیقی برابر با جایزه اُسکار در صنعت فیلمسازی و جایزه اِمی در تلویزیون شناخته شده است.

همچنین "سایت انجمن آسیا" شجریان را به‌ عنوان پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی معرفی کرده است. "روزنامه ونکوورسان" هم سال ۲۰۱۰ میلادی شجریان را از مهمترین هنرمندان جهان موسیقی و یکی از ۵۰ صدای برتر در دنیا معرفی کرد.

مرحوم شجریان در طول فعالیت هنری خود علاوه بر تولید ۶۰ آلبوم موسیقی، خوانندگی تیتراژ فیلمهایی همچون "دلشدگان، ابجد و زمستان" و اجرای دهها کنسرت داخلی و بین‌المللی را انجام داد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین