کد خبر: ۳۰۶۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۶
معتقدم مدرسه سازی ساخت یک ساختمان نیست و بنای مدرسه با یک بنای معمولی کاملا متفاوت است، مدرسه کانون تربیت محسوب می‌شود به همین دلیل سند تحول بخش های مهمی را به معماری مدارس و هویت آن اختصاص داده و اهداف کلامی را برای موضوع مدرسه‌سازی تعریف کرده است که یکی از عناصر سند برنامه‌ریزی برای نظام فضا و تجهیزات بوده و مسئولیت اجرای آن به نوسازی مدارس سپرده شده است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به اقدامات انجام شده پس از سیل سال گذشته استان، گفت: ۲۳ مدرسه آسیب دیده از سیل تخریب و بازسازی شد و بنا داریم با تکمیل پروژه های در حال ساخت، سرانه فضای آموزشی استان تا مهرماه آینده به میانگین کشوری برسد.

مهراله رخشانی‌مهر در دیدار با استاندار گلستان اظهار کرد: رسیدگی به فضاهای آموزشی گلستان بعد از سیل به طور خاص در دستور کار قرار گرفت و حضور خیرین در این استان برای ساخت مدارس چشمگیر بود. از محل ردیف های مربوط به تجهیزات نیز کمک های خوبی به استان داشتیم و تعمیرات اساسی و جزئی مدارس در کوتاه ترین زمان انجام شد.

وی ادامه داد: برای ۲۳ مدرسه کار تخریب و بازسازی انجام شده است و برنامه داریم تا سرانه استان را از ۴.۹ مترمربع به سرانه میانگین ۵.۲ مترمربع برسانیم که البته اگر نرخ رشد جمعیت دانش آموزی ثابت باشد، شاید به این عدد در استان رسیده باشیم و اگر نرخ رشد افزایش داشته باشد، تا مهر آینده به میانگین سرانه خواهیم رسید.

رخشانی‌ مهر در خصوص وضعیت تخصیص اعتبار برای تامین فضاهای آموزشی گلستان، گفت: سال ۹۸، ۹۱ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی به گلستان اعتبار دادیم که در سال ۹۶ حدود ۲۱ میلیارد تومان بوده است و نشان‌دهنده رشد قابل توجهی در استان است همچنین بخشی از  اعتبارات ۹۹ را هم ابلاغ کردیم.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور بیان کرد: در ردیف تجهیزات مناطق محروم ۳.۵ میلیارد تومان اعتبار گذاشتیم و برای سیستم های گرمایشی و سرمایشی در ردیف اصلی حدود ۵ میلیارد تومان در نظر گرفتیم. همچنین مدارس خشت و گلی و بخاری نفتی در استان را جمع آوری کردیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: معتقدم مدرسه سازی ساخت یک ساختمان نیست و بنای مدرسه با یک بنای معمولی کاملا متفاوت است، مدرسه کانون تربیت محسوب می‌شود به همین دلیل سند تحول بخش های مهمی را به معماری مدارس و هویت آن اختصاص داده و اهداف کلامی را برای موضوع مدرسه‌سازی تعریف کرده است که یکی از عناصر سند برنامه‌ریزی برای نظام فضا و تجهیزات بوده و مسئولیت اجرای آن به نوسازی مدارس سپرده شده است.

رخشانی مهر گفت: قبل از سند تحول، میانگین فضا برای ساخت مدرسه ۴۵ مترمربع بود که الان به ۱۸۰ مترمربع رسیده است، به همین دلیل هم هزینه تمام شده نسبت به گذشته بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه مجمع خیرین مدرسه ساز بازوی اجرایی نوسازی مدارس است، اظهار کرد: سال گذشته ۱۵۰۰ میلیارد تومان مشارکت مردم را داشتیم تعداد خیرین ۳۰ هزار نفر بودند هرچند که برخی مردم علاقه به مدرسه سازی دارند اما راه های مشارکت را نمی دانند که طرحی به نام "آجر به آجر" راه اندازی شد که با استقبال مردم نیکوکار مواجه شده است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور  تصریح کرد: ۴۰ هزار مترمربع پروژه نیمه تمام در استان داریم که امیدواریم با همکاری مسئولان استان هرچه زودتر تکمیل شود.

به گزارش ایسنا به نقل اداره‌کل نوسازی مدارس گلستان، استاندار گلستان نیز در این دیدار با اشاره به اینکه طی ۱۳ سال گذشته ۷۲ هزار متر بنای آموزشی ایجاد شده است، اظهار کرد: به طور میانگین ۲۶ سانتی متر از سرانه کشوری عقب هستیم که با احتساب تعداد دانش آموزان ۹۲ هزار مترمربع سرانه کم داریم و اگر روی روال  عادی ساخت و ساز کنیم باید سالی ۷۲ هزار مترمربع بسازیم که با احتساب هزینه های ساخت و ساز رقم آن به ۱۲۰۰-۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و با این ارقام مشارکتی تحقق این مقدار اعتبار بسیار دشوار خواهد بود.

هادی حق شناس بیان کرد: ۱۵ درصد مدارس استان تخریبی و ۲۵ نیازمند مقاوم سازی هستند یعنی ۴ هزار ۹۰۰ متر مربع  فضا نیاز به مقاوم سازی نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه در استان گلستان دانش آموزان در کنکور نتایج خوبی داشتند، خاطر نشان کرد: در واقع توجه به مسائل نرم افزاری در کنار مسائل سخت افزاری قابل توجه بوده است که توانستیم عملکرد خوبی در کنکور داشته باشیم.

استاندار گلستان اظهار کرد: استانی هستیم که اقوام مختلفی در این منطقه وجود دارد و اگر عقب ماندگی های فضای آموزشی را به زودی جبران نکنیم همین هزینه ها را باید برای ترک تحصیل دانش آموزان ساکن در حاشیه شهرها و بزهکاری‌های اجتماعی خرج کنیم و این در حالی است که هزینه های پیشگیری همواره کمتر است.

در ادامه این جلسه مدیرکل نوسازی مدارس گلستان نیز با اشاره به عملکرد این اداره کل در تامین فضاهای آموزشی استان، بیان کرد: هرساله مبلغ مورد تعهد خیرین مشخص است و در جشنواره خیرین مدرسه ساز اخیر رقم آن به  ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است.

یاسر لیوانی ادامه داد: از سال ۷۷ تا کنون ۱۴۱۵ پروژه آموزشی داشتیم و در شرایط کنونی ۶۸ پروژه با ۳۵۶ کلاس درس با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز را در دست کار داریم.

وی با اشاره  به اجرای طرح آجر به آجر، فتت: موضوع طرح مشارکت حداکثری را با توجه به اجرای این طرح مورد توجه داریم و کل خیرین کلان ما که امسال از ابتدای سال ۴۵ نفر بودند افرایش پیدا کرد همچنین ۴۱۰ میلیارد میزان مشارکت محقق شد که ۶۰ درصد تعهدات تحقق یافته است.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی ۵ هزار و ۵۹۶ خیر در طرح آجر به آجر مشارکت کرده اند که هدف گذاری کرده ایم تا به رقم ۱۰ هزار نفر برسد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین