|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۰
کد خبر: ۳۰۶۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
مشکل دیگری که وجود دارد این است که بیشتر مؤلفان کتب درسی معلم نیستند و استاد دانشگاه هستند و یک استاد دانشگاه تخصص در دروس دانشگاهی دارد و اشراف کافی بر مسائل آموزشی مدارس ندارد. ابتدای انقلاب تألیف کتاب بینش اسلامی را به یک استاد فلسفه دانشگاه سپردند که نتیجه آن نوشتن کتابی پرحجم، نامتناسب با ساعت درسی شد و معلمان دینی برای تدریس کتاب بینش اسلامی وقت کم می‌آوردند.


یک نماینده سابق مجلس ابراز عقیده کرد؛کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس باید یک کار انقلابی کند و تحقیق و تفحصی را در حوزه تألیف کتاب های درسی آموزش و پرورش آغاز کند، چراکه در این بخش مشکلات زیادی داریم.

محمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص انتقاد برخی از کارشناسان مبنی بر اینکه کسانی کتب درسی مدارس را تألیف می‌کنند که خودشان یک روز هم سابقه تدریس ندارند و معلم نبوده‌اند، اظهار کرد: ماجرای تألیف کتب درسی چند بار در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم مطرح شد و اعضای کمیسیون با توجه به گزارش‌ها نگرانی‌هایی داشتند چراکه برای تغییر یک پاراگراف، یک کتاب باید تجدید چاپ می‌شد و این مسئله اسراف بود، چرا که در گذشته بچه‌ها کتاب های خود را تمیز نگه می‌داشتند و به مدرسه تحویل می‌دادند تا سال‌های بعد این کتاب‌ها به دانش آموزان داده شود.

وی افزود: نگرانی دیگری که وجود داشت این بود که کسانی که مأمور تألیف کتاب‌های درسی هستند از چه کانالی گزینش شده‌اند که بعد متوجه شدیم برخی از این افراد با اسلام و انقلاب زاویه دارند و در برخی از کتاب ها به شکل بسیار ماهرانه بعضی از مسائل ارزشی مانند شهادت را حذف کردند و برخی از عکس‌های مسئله‌دار را چاپ می‌کردند. به همین دلیل کمیسیون آموزش و تحقیقات اصرار بر تحقیق و تفحص در خصوص کتب درسی داشت، چراکه این کتب زیربنای اعتقادی و علمی دانش آموزان را می‌سازد.

این نماینده سابق مجلس شورای سلامی گفت: مشکل دیگری که وجود دارد این است که بیشتر مؤلفان کتب درسی معلم نیستند و استاد دانشگاه هستند و یک استاد دانشگاه تخصص در دروس دانشگاهی دارد و اشراف کافی بر مسائل آموزشی مدارس ندارد. ابتدای انقلاب تألیف کتاب بینش اسلامی را به یک استاد فلسفه دانشگاه سپردند که نتیجه آن نوشتن کتابی پرحجم، نامتناسب با ساعت درسی شد و معلمان دینی برای تدریس کتاب بینش اسلامی وقت کم می‌آوردند.

ابطحی تصریح کرد: این مشکل برای این پیش آمد که یک استاد دانشگاه کتاب بینش اسلامی مدارس را تألیف کرده بود و در نهایت این کتاب تعویض شد. بنابراین معلمان باید تألیف کتب درسی را بر عهده بگیرند چراکه با مسائل آموزشی و نیازهای دانش آموزان آشنا هستند. نباید به برخی افراد به دلیل داشتن رابطه تألیف کتاب های درسی را بدهند.

جایگاه ارزش‌های ملی در تالیف کتاب مهم است

وی ادامه داد: برای مثال دانش‌آموزی که می‌خواهد با ادبیات فارسی آشنا شود باید با شعر سعدی و دیگر شعرای فارسی‌زبان آشنا شود، اما این اشعار را حذف می‌کنند و متنی را از یک نویسنده خارجی می‌گذارند. بنابراین برخی از مؤلفان کتب درسی نه تنها ارزش‌های اسلامی را قبول ندارند بلکه ارزش‌های بومی و ملی خودمان را هم مدنظر قرار نمی‌دهند و به همین دلیل دانش آموزان در سنین بزرگسالی به مهاجرت از ایران رغبت پیدا می‌کنند و پدیده فرار مغزها به وجود می‌آید.

این عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفت: در کشوری مانند سوئد غیرممکن است یک سوئدی قصد سرمایه‌گذاری در خارج از کشور داشته باشد چراکه آموزش و پرورش سوئد طوری دانش آموزان را در مدارس پرورش می‌دهد که از همان سنین پایین به ارزش‌های ملی و بومی این کشور علاقه‌مند و ملی‌گرای واقعی شوند. در این کشور آموزشی به غیر از ارزش‌های ملی خود را خیانت می‌دانند.

ابطحی افزود: تعلیم و تربیت بازیچه نیست. همیشه معتقد بوده‌ام که باید سخت‌ترین گزینش‌ها برای معلمان باشد و بیشترین حقوق را هم به معلمان بدهند. نخبگان را باید جذب آموزش و پرورش کرد و به آنان حقوق کلان داد تا بدون دغدغه به تعلیم و تربیت دانش آموزان بپردازند.

این نماینده سابق مجلس یادآور شد: بنابراین بحث تألیف کتب درسی جدی است و اعتقاد دارم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم باید یک کار انقلابی کند و تحقیق و تفحص را در حوزه تألیف کتب درسی آموزش و پرورش آغاز کند، چرا که در این بخش مشکلات زیادی داریم. این کتب حتی از نظر علمی دارای اشکالاتی هستند و نحوه طرح موضوع در برخی کتاب‌ها درست نیست به همین دلیل باید یک هیئت فرهیخته کار تألیف کتب درسی را بر عهده بگیرد و اعضای این هیئت را معلمان زبده و با تجربه تشکیل دهند.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین و مقدم‌ترین وزارتخانه کشور باید وزارت آموزش و پرورش باشد چراکه اگر به این حوزه رسیدگی لازم انجام شود تمام امور کشور مانند بهداشت، سیاست، فرهنگ و اقتصاد به سامان می‌رسد.

 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین