|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۳۰۵۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
طی ۹ سالی که از شروع درگیری‌ها در لیبی می‌گذرد، ترکیه از دولت به رسمیت شناخته شده این کشور در طرابلس پشتبانی می‌کند و از سوی دیگر اماراتی‌ها حامی «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای شرق لیبی هستند.

ترکیه و امارات متحده عربی با زیرپا گذاشتن محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل، همچنان در حال ارسال سلاح به لیبی هستند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، اطلاعات پرواز و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که ترکیه و امارات از هواپیماهای باری نظامی در مقیاسی گسترده برای ارسال کالا و جنگجو می‌فرستند.

طی ۹ سالی که از شروع درگیری‌ها در لیبی می‌گذرد، ترکیه از دولت به رسمیت شناخته شده این کشور در طرابلس پشتبانی می‌کند و از سوی دیگر اماراتی‌ها حامی «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای شرق لیبی هستند.

یک فرد مطلع از گزارش سالانه سازمان ملل درخصوص مسائل لیبی که قرار است به زودی منتشر شود گفت: «تحریم‌های تسلیحاتی کاملاً بی اثر بوده‌اند. این دو عضو سازمان ملل مستقیماً از درگیری‌هایی حمایت می‌کنند که در آن سطح خشونت بالا و آشکار است و [این پشتیبانی] به طور کامل مغایر با اقدامات تحریمی هستند».

ماه ژانویه امسال (دی ۹۸) نشستی به میزبانی سازمان ملل و دولت آلمان در برلین برگزار شد تا مسئله مداخله خارجی در جنگ لیبی از طریق ارسال پول، سلاح و نیرو مورد بررسی قرار گیرد که امارات و ترکیه هردو در آن شرکت داشتند.

تحقیقات مشترک انجام شده توسط گاردین، و موسسات «بلینگ کت» و «لایت هاوس» نشان می‌دهد که ترکیه بدین منظور از هواپیماهای باری نظامی استفاده کرده است.

همچنین شرکت هواپیما سازی «بویینگ» گفته است امارات در حال استفاده از ناوگان هواپیماهای «C-17 گلوب مستر 3» است. داده‌های راداری و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که این پروازها به طور منظم از دو پایگاه هوایی در منطقه‌ای بیابانی در امارات شروع شده و به دو نقطه در صحرای غربی مصر (شهر سیدی بَرانی) و محلی نزدیک به اسکندریه ختم می‌شوند.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد در پایگاه سیدی برانی ظرفیت دریافت محموله‌های هوایی به سرعت افزایش یافته است. این پایگاه، یکی از کلیدی‌ترین مراکز کمک نظامی امارات به نیروهای حفتر به شمار می‌رود.

دیپلمات آشنا به گزارش سازمان ملل می‌گوید: «آنچه توسط هواپیماها به این منطقه می‌رسد از طریق جاده یا با هواپیماهایی دیگر به دست حفتر می‌رسند. این هیأت [سازمان ملل در گزارش خود] نوشته است که چنین کاری تأمین تسلیحات و کالاهای مربوطه به صورت غیرمستقیم است که نقض قطعنامه محسوب می‌شود».

اماراتی‌ها پیش‌تر از سه شرکت هوایی قزاقستانی برای ارسال این سلاح‌ها استفاده می‌کردند اما مقامات قزاق، بهار امسال پروانه آن‌ها را به خاطر نقض تحریم‌ها باطل کردند.

از سوی دیگر، اطلاعات راداری و تصاویر ماهواره‌ای نشان می دهد هواپیماهای باری نظامی «ایرباس A400M» در ماه‌های ژوئن، جولای و آگوست، بین فرودگاه استانبول، غازیان تپه، قیصریه و مصراته در لیبی در حرکت بوده‌اند. ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی گروهی از شبه‌نطامیان سوری را نشان می‌دهد که در فرودگاه غازیان تپه در حال گفت‌وگو و سوار شدن به هواپیما هستند.

دیپلمات سازمان ملل در این باره نیز گفت: «نیروی هوایی ترکیه از مسیرهایی جدید استفاده می‌کند تا اطلاعات پروازی مشخصی برجای نگذارد. تمام پروازها بدون برنامه و چارتر اختصاصی هستند و مسیر خود را پس از خاموش کردن رهیاب تغییر می‌دهند».

با این حال یک مقام ارشد ارتش ترکیه به گاردین گفت که فعالیت‌های این کشور در لیبی بر روی پاکسازی مواد منفجره و مین‌هایی است که از نیروهای حفتر برجای مانده‌اند و همچنین ارسال کمک‌های بشردوستانه و راه‌اندازی بیمارستان را شامل می‌شود.

اتحادیه اروپا اخیراً توانسته تانکری را شناسایی کند که مقادیر زیادی سوخت جنگنده اماراتی را به شهر بنغازی لیبی منتقل می‌کرده است و «احتمال زیاد» این انتقال با مقاصد نظامی انجام شده است. همچنین این هفته بروکسل دارایی‌های یک شرکت دریایی ترکیه‌ای را به‌خاطر نقض این تحریم‌ها، مورد ضبط قرار داد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین