|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۳۰۵۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۶
مولود چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه نیز در کنفرانس خبری تصریح کرد:‌ نیروهای ارمنی در تنش‌های اخیر در خط مقدم جمهوری آذربایجان و ارمنستان غیرنظامیان را هدف قرار داده‌اند.
دبیرکل ناتو روز دوشنبه در مورد نزاع قره باغ به شدت اظهار نگرانی کرد و خواستار اتخاذ راه حل صلح آمیز در این مورد شد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی، "ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو که در ترکیه به سر می‌برد پس از دیدار با وزیر امورخارجه این کشور گفت: ما باید از همه تلاش‌ها برای یافتن راه حل صلح آمیز از طریق مذاکره پشتیبانی کنیم زیرا هیچ راه حل نظامی برای وضعیت قره باغ و اطراف آن وجود ندارد.

استولتنبرگ افزود: من انتظار دارم ترکیه از نفوذ قابل توجه خود برای کاهش تنش‌ها استفاده کند.

مولود چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه نیز در کنفرانس خبری تصریح کرد:‌ نیروهای ارمنی در تنش‌های اخیر در خط مقدم جمهوری آذربایجان و ارمنستان غیرنظامیان را هدف قرار داده‌اند.

چاووش اوغلو افزود: بسیاری از جمله کودکان در حملات ارمنستان به شهادت رسیدند.

چاووش اوغلو از همه طرف‌ها به ویژه از ناتو خواست تا مطابق قوانین بین‌المللی و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل از ارمنستان بخواهند از مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان خارج شود.

بامداد ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سرگرفته شد و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه‌ای نیروهای ارمنستان را آغاز کننده درگیری و نخست‌وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغاز کننده حمله دانست.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیر) میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زده و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود.

در سال ۱۹۹۳ میلادی، به دنبال درگیری‌های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت‌های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری «گروه مینسک» سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان دوطرف مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین