|
|
امروز: پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۵
کد خبر: ۳۰۵۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸
فوتبال فقط یک ورزش نیست، فقط یک رویداد ورزشی هم نیست، یک رویداد اجتماعی است؛ پس شادی مردم بعد از صعود پرسپولیس به فینال آسیا فقط ورزشی نیست و شادی مردم را باید خارج از شادی ورزشی هم بررسی کرد.

یک کارشناس فرهنگ و رسانه بر این باور است که در شرایط فعلی صعود یک تیم فوتبال از کشورمان در فینال جام باشگاه‌های آسیا به طور حتم خوشحال کننده است اما بعضی رفتارها و واکنش‌ها در پی این پیروزی نیاز به توجه و تامل دارد.

سید محمد طباطبائی ـ کارشناس فرهنگ و رسانه ـ در یادداشتی که با هدف ذکر چند نکته درباره صعود به فینال آسیا و با عنوان «خوشحال باشیم اما... » نوشته و در اختیار ایسنا قرار داده، آورده است:

«در چنین شرایطی که روزنه‌های امید هر روز کم و کمتر می‌شود صعود یک تیم فوتبال از کشورمان در فینال جام باشگاه‌های آسیا به طور حتم خوشحال کننده است اما بعضی رفتارها و واکنش‌ها در پی این پیروزی نیاز به توجه و تامل دارد. در این باره نکاتی مورد توجه نگارنده است که در ذیل می‎آید:
 
یک ـ به طور حتم باید به بازیکنان و کادر فنی تیم پرسپولیس خداقوت گفت که با این موفقیت توانستند بعد از مدت‌ها دل مردم را شاد کنند. این هنر فوتبال است. طرفداران تیم رقیب هم حتی اگر از نگاه فوتبالی از بُرد تیم پرسپولیس خوشحال نشده باشند از این منظر که این پیروزی موجب شادی مردم شده است باید خوشحال باشند؛ پس خدا قوت به پرسپولیس.
 
دو ـ فوتبال فقط یک ورزش نیست، فقط یک رویداد ورزشی هم نیست، یک رویداد اجتماعی است؛ پس شادی مردم بعد از صعود پرسپولیس به فینال آسیا فقط ورزشی نیست و شادی مردم را باید خارج از شادی ورزشی هم بررسی کرد.

جامعه ایرانی روزنه‎ای برای شادی پیدا کرد؛ روزنه‌ای که فشارهای متنوع حاصل از رویدادهای تلخی که به ویژه در یک سال اخیر با آن مواجه بوده‌اند را برای ساعتی کمرنگ و شاید ناپدید کرد. مردم برای ساعتی مشکلات را فراموش کردند؛ فراموشی‌ الزاما بد نیست. دیشب البته مردم کرونا را هم فراموش کردند و نفس به نفس هم به شادی پرداختند؛ ان شاءالله همه به سلامت باشیم.
 
سه ـ فوتبال قرار است موجب صلح و دوستی شود نه باعث تعمیق عناد و کینه. این نگاه به ویژه در جامعه‌ای که پیرو دین اسلام است از آن جهت که اسلام بر اخلاق تاکید دارد و در جامعه ایرانی که سابقه نوع دوستی و مهربانی و اخلاق‌داری آن در تاریخ این سرزمین ثبت شده بیشتر مورد انتظار است. از این رو انتشار و بازنشر عکسی از یکی از اعضای کادر مدیریتی تیم النصر که مأیوس و شکست خورده بر چارچوب دروازه تکیه داده موجب تاسف است. پیروزی شادی دارد اما تحقیر نه.
 
چهار ـ به طور حتم فوتبال ورزشی است که فقط بعد ورزشی ندارد، حتی خیلی ها آن را ورزش سیاسی می‌نامند، اما بهره‌برداری سیاسی از یک پیروزی فوتبالی حلاوت اجتماعی آن را کمرنگ می‌کند. خوب است که مسئولان به پیروزی‌های عرصه ورزش توجه دارند اما خوب‌تر این بود که نسبت به وضعیت مدیریت ورزشی کشور به ویژه در سال‌های اخیر هم توجه داشتند. خوب است که مسئولان برد فوتبالی را تبریک می‌گویند اما نگارنده امیدوار است مسئولان موفقیت‌های اقتصادی و بهبود وضع معیشتی را هم به مردم تبریک بگویند.
 
پنج ـ بیشتر و شاید تقریبا همه مسئولان با استفاده از رسانه‌ای که استفاده از آن برای مردم ممنوع است (توئیتر) پیروزی تیم پرسپولیس را به مردم تبریک گفته‌اند؛ گفتم آیا حواسمان هست؟
 
شش ـ  تلخ‌ترین جمله‌ای که از خیلی‌ها و به ویژه از طرفداران تیم استقلال (رقیب پرسپولیس) شنیده شد (از نگاه نگارنده) این بود: چون پرسپولیسی‌ها عرب‌ها را بردند ما هم خوشحالیم. از این جمله جز بوی نژادپرستی به مشام نمی‌رسد.»



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین