|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹
بجران سریال در سوریه
کد خبر: ۳۰۴۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
علاوه بر این‌ها نویسندگان و کارگردانان سوری باید میان شرکت‌های فیلم‌سازی داخلی که خط قرمزهایی را دارند و شرکت‌های خارجی که ویژگی‌ها و شرایط خاص خود را دارند یکی را انتخاب کنند. این مسائل باعث شده تا سریال‌های سوری مانند گذشته نتوانند تصویری واقعی از جامعه خود را ارائه دهند.»
سریال‌های سوریه پس از سال‌ها درخشش در کشورهای عربی، اکنون در سایه بحران ها در این کشور، بی فروغ شده و تا حدودی همراهی مخاطبانشان را از دست داده‌اند.

به گزارش ایسنا، الجزیره در ادامه مطلب بالا در گزارشی به نقد مجموعه تلویزیونی سوریه پرداخته و آورده است، «سریال‌هایی که در سال‌های اخیر برای مردم سوریه ساخته شده‌اند اغلب توسط شرکت‌های خارجی تولید شده و شرایط واقعی این کشور را نمایش نمی‌دهند. این تولیدکنندگان در واقع ستارگان سوری را دزدیده‌اند تا محتوای دلخواهشان را نمایش دهند.»

الجزیره در ادامه این خبر نوشته است: «سریال‌های سوری سال‌ها در میان شبکه‌های عربی از محبوبیت خاصی برخوردار بودند اما از سال ۲۰۱۱ که این کشور درگیر جنگ شد، سریال‌ها رو به افول گذاشتند و در این ۹ سال این روند نزولی برای درام‌های سوری ادامه داشته است.

یکی از دلایل افت سریال سازی در سوریه دو دستگی هنرمندان در این کشور است. همچنین نقش‌ها بر حسب روابط شخصی به بازیگران داده شده و دیگر به تواناهای بازیگران توجه نمی‌شود. ضمن اینکه جای خالی بازیگران حرفه‌ای باعث شده تا جا برای بازیگران درجه دو و سو در سوریه باز شود.

علاوه بر این‌ها نویسندگان و کارگردانان سوری باید میان شرکت‌های فیلم‌سازی داخلی که خط قرمزهایی را دارند و شرکت‌های خارجی که ویژگی‌ها و شرایط خاص خود را دارند یکی را انتخاب کنند. این مسائل باعث شده تا سریال‌های سوری مانند گذشته نتوانند تصویری واقعی از جامعه خود را ارائه دهند.»

الجزیره همچنین در بخشی از مطلب خود یادآور شده است که بحران سوریه باعث شده مردم این کشور نیز همانند گذشته سریال‌های ساخته شده را دنبال نکنند.

این گزارش آورده است: «برخی از سریال‌هایی که در خارج از سوریه برای مردم این کشور ساخته می‌شوند، خانه‌هایی مجلل و ماشین‌هایی لوکس را به نمایش می گذارند؛ این در حالی است که در واقعیت شرایط زندگی مردم به گونه ای دیگر است.

برخی دیگر از سریال‌های تولید سوریه تقلیدی از سریال‌های مشهور جهانی هستند که تلاش برای مرتبط ساختن آن‌ها با واقعیت سوریه، اقتباس هایی ضعیف را رقم زده است.»

الجزیره با اشاره به مشکلات مالی ساخت سریال‌ در سوریه، نوشته است: «در شرایطی که شرکت‌های تولیدی داخلی در سوریه با کمبود بودجه مواجه هستند، شبکه‌های ماهواره‌ای با در انحصار گرفتن سریال‌های سوری از این موقعیت سوء استفاده کرده‌اند. اما سریال‌هایی که  با حضور ستارگان سوری از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود، مطابق با سلیقه مردم کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ساخته شده و هیچ تناسبی با فرهنگ کشور و وضعیت فعلی این کشور ندارند و فقط از بازیگران سوری در آنها استفاده شده است.

می‌توان گفت سازندگان درام‌های سوری بازیگران این کشور را دزدیده‌اند تا آن‌ها فقط نقشی را اجرا کنند و رسالت حقیقی یک هنرمند که رساندن پیامی به مردمش است را نادیده بگیرند.

با این وجود بعضی از سریال‌ها هم بوده‌اند که تلاش کرده‌اند واقعیت سوریه و مشکلات مردم این کشور را به تصویر بکشند.»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین