|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۵
کد خبر: ۳۰۴۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳
سخنگوی دولت درباره خرابکاری در سایت نطنز افزود: خرابکاری قطعی است اما فرضیه‌های گوناگونی در خصوص حادثه نطنز وجود دارد در یکی از فرضیه ها برخی از عناصر داخلی مورد ظن قوی قرار گرفته اند و تحت نظارت پیگیری جدی دستگاه‌های امنیتی کشور هستند.

سخنگوی دولت با اشاره به مصوبه اخیر دولت برای بهبود حقوق بازنشستگان افزود: با دستور رییس جمهوری و تلاش های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امسال بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان اختصاص یافت.

علی ربیعی در نشست خبری با رسانه های سیستان و بلوچستان افزود: در یک مرحله بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان کارگری و یکشنبه گذشته (۳۰ شهریور) نیز بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان لشکری و کشوری به تصویب دولت رسید.

وی اظهار کرد: با مصوبه اخیر دولت بازنشستگان لشکری و کشوری ۹۰ درصد ناخالص شاغل هم گروه خود دریافت می کنند و می توان گفت با دو افزایش ابتدای امسال و همسان سازی اخیر، حقوق بازنشستگان ۸۴ درصد حداقل افزایش یافته است.

سخنگوی دولت گفت: دولت بر این امر واقف است که زندگی بازنشستگان و حقوق بگیران با سختی همراه شده و از این رو یکی از سیاست‌های خود را بر افزایش قدرت خرید مردم قرار داده است.

امسال هیچ برنامه ای برای راهپیمایی اربعین وجود ندارد

علی ربیعی اظهار کرد: برخلاف اطلاع رسانی های کاذب که مردم را به سمت مرزها تحریک می‌کند، امسال هیچ برنامه ای برای راهپیمایی اربعین وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به اینکه سیاست همزیستی سلامت و دیانت توسط علمای دینی، جامعه و دولت مورد تاکید قرار گرفته است و رهبر معظم انقلاب نیز بر رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا تاکید داشته‌اند اما متاسفانه شاهد این هستیم عده‌ای مردم را به حرکت به سمت مرزها تشویق می‌کنند.

وی در ادامه بیان کرد: سیستان و بلوچستان پنج هزار و ۵۹۴ روستا دارد که ۲۶۴۷ روستای فاقد شبکه آبرسانی وجود داشتند که ۱۹۴۲روستا با جمعیت ۷۵۳ هزار نفر و با هزینه ۷۲۵ میلیارد تومان تحت پوشش طرح ملی آبرسانی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: تا پایان شهریور  ۹۹ آبرسانی به ۳۶۳ روستا با جمعیت ۱۱۰ هزار نفر با اعتبار ۳۷۴ میلیارد تومان انجام شده و تنها ۲۲۲ روستا در سال ۹۸ آبرسانی شده است.

سخنگوی دولت افزود: هم‌اینک ۱۸۳۱ روستا در سیستان و بلوچستان باقی مانده در قالب ۱۴ تجمیع آبرسانی و ۹ پروژه تک روستایی برنامه ریزی شده است.

وی تصریح کرد: در سالجاری با ۱۵۸ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده ۱۷۲ روستا با جمعیت ۵۲ هزار نفر آبرسانی شدند و در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۸۶ روستا با جمعیت ۳۲ هزار نفر در برنامه اجرا قرار دارند.

در جنگ اقتصادی و زورگویی آمریکا از هویت ملی و مردمان سرزمینمان دفاع کامل خواهیم کرد.

ربیعی تصریح کرد: آن روز رژیم صدام، قرارداد الجزایر را پاره کرد و امروز رژیم ترامپ همان کار را با توافق برجام کرد آن روز رژیم صدام شهرها و روستاهای ما را به ویرانی تهدید می کرد و امروز رژیم ترامپ، مراکز فرهنگی و تمدنی ما را به نابودی تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: آن روز رژیم صدام، مردم ما را به زیر بمباران موشک و بمب گرفته بود و امروز رژیم ترامپ با بمباران تحریم و ترور اقتصادی، سلامت، زندگی، معیشت و جان مردم را هدف گرفته و هر روزه بر رنج افزوده و امنیت روانی آنها را مورد حمله قرار می‌دهد.

سخنگوی دولت افزود: آن روز بعد از شکست رژیم صدام، نایبان آنها انتقام این شکست را با ترور شهید صیادشیرازی گرفتند و امروز رژیم ترامپ عقده شکست خود در حمایت از داعش را با ترور سردار شهید سلیمانی، این سرباز وطن گشودند.

وی ادامه داد: تاریخ خود را تکرار کرده و پایان و سرانجام این شرارت هم محکوم به تکرار همان تاریخ است دفاع مقدس برای آنها کافیست تا بدانند که ملت ما هرگز به قلدری و زورگویی تسلیم نمی‌شود و قلدرها و زورگویان را دیریا زود به زانو خواهد انداخت.

ربیعی بیان کرد: آن روز جبهه خرمشهر، هویزه و قصر شیرین بود امروز جبهه مقابله با تروریسم اقتصادی و جنگ اقتصادی است هر جا تحریم است مقاومت در مقابل تحریم باید باشد.

سخنگوی دولت افزود: ما در ارائه طرح‌های صلح از یمن تا سوریه و در سراسر خلیج فارس، پیشتاز بوده ایم. از نگاه ما، هیچ اختلافی میان همسایگان نیست که با گفت‌وگو و دیپلماسی برطرف شدنی نباشد مشروط به آنکه همه دولت ها به اندازه ما مشتاق صلح باشند و از توهم حذف همسایگان و دوستی با دشمنان قسم خورده منطقه دست بردارند.

 وی افزود: دفاع مقدس برای آنها کافیست تا بدانند که ملت ما هرگز به قلدری و زورگویی تسلیم نمی شود و قلدرها و زورگویان را دیر یا زود به زانو خواهد انداخت.

خرابکاری در سایت نطنز قطعی است

سخنگوی دولت درباره خرابکاری در سایت نطنز افزود: خرابکاری قطعی است اما فرضیه‌های گوناگونی در خصوص حادثه نطنز وجود دارد در یکی از فرضیه ها برخی از عناصر داخلی مورد ظن قوی قرار گرفته اند و تحت نظارت پیگیری جدی دستگاه‌های امنیتی کشور هستند.

وی با اشاره به ادعای آمریکا در رابطه با بازگشت تحریم‌ها گفت: ایالات متحده در ادعای خودش بسیار منزوی است امروز همه اعضای شورای امنیت و همه ملت های جهان اذعان دارند که هیچ پایه حقوقی برای بازگشت تحریم های شورای امنیت وجود ندارد.

ربیعی ادامه داد: از نگاه ما و جامعه بین المللی، ادعای یکجانبه آمریکا متضمن هیچ پیامد حقوقی نیست و کمترین اهمیتی برای اعضای سازمان ملل متحد ندارد.

وی تصریح کرد: این رژیم وقتی نتوانست در فضای سیاسی و از روندها و آیین های حقوقی به آنچه خودش می‌خواست برسد دوباره به سیاست قلدری خودش برگشته اما ایالات متحده پیش از هر چیز باید پیام دنیا گرفته باشد که دنیا در حال تغییر است.

در رتبه سیزدهم جهان در ابتلا به ویروس کرونا قرار داریم

ربیعی در ادامه بیان کرد: متاسفانه در موارد ابتلا به ویروس کرونا در رتبه ۱۳ جهان قرار داریم و باید پروتکل های بهداشتی بیشتر رعایت شود

وی ادامه داد: هنوز در پاساژها و نانوایی ها بخوبی پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود و شاهد کاهش ۲۰ درصدی رعایت این پروتکل از جمله استفاده نکردن  از ماسک است.

سخنگوی دولت همچنین گفت: دولت برای تهیه واکسن انفلوآنزا اقدامات بسیار مهمی انجام داده است.

وی بیان کرد: تولید واکسن انفلوآنزا در جهان سال گذشته ۲۵۰ میلیون بوده و امسال تولید بین ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد واکسن پیش بینی می شود.

ربیعی تصریح کرد: برنامه ریزی هایی برای تامین واکسن آنفلوآنزا برای افرادی از جمله خانم های باردار و بیماران دارای نقض ایمنی تامین و از طریق سیستم بهداشت توزیع می شود.

وی افزود: همچنین برای افراد بالای ۶۵ سال از طریق داروخانه‌ها و با کارت ملی توزیع می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به ظرفیت‌های مرزی سیستان و بلوچستان گفت: توجه به بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان و گشایش و تحرک در آنها جز استراتژی های دولت یازدهم بوده است.

وی ادامه داد: بازارچه ها علاوه بر امکان صادرات غیرنفتی و در نتیجه افزایش تولید داخلی به بهبود معیشت و فقرزدایی در سیستان و بلوچستان کمک و از قاچاق نیز جلوگیری می‌کند.

ربیعی تصریح کرد: در تبیین دولت به ارتباط فرهنگی مرز نشینان هم توجه شده  این یکی از سیاست های اصلی بوده منتهی در ایام کرونا با تعطیلی بازارچه ها از سوی کشور مقابل مواجه بودیم و سیاست تعطیلی بازارچه سیاست دولت نبوده است.

وی ادامه داد: تلاش‌های زیادی توسط کمرگ و وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته که با تدوین پروتکل‌های دقیق بهداشتی بازارچه های سیستان وبلوچستان بازگشایی شود.

سخنگوی دولت گفت: ۱۰ درصد از صادرات کشور از طریق مرزهای سیستان و بلوچستان انجام می شود که در این میان بازارچه های مرزی جایگاه ویژه ای دارند.

وی بیان کرد: از حدود یک میلیارد دلار صادراتی که از طریق مرزهای سیستان و بلوچستان انجام می شود حدود ۷۰ درصد آن به بازارچه های مرزی اختصاص دارد که با وجود شیوع کرونا در ماه‌های پایانی سال ۹۸ صادرات از طریق گمرکات استانی نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد و از طریق بازارچه های مرزی ۱۲ درصد رشد داشته است.

ربیعی تصریح کرد: همچنین صادرات از طریق بازارچه های مرزی افغانستان در سال ۹۷ مبلغ ۲۶۳ میلیون دلار بوده که در سال ۱۳۹۸ این عدد به ۳۷۶ میلیون دلار افزایش داشته است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه بیشترین تسهیلات اشتغال روستایی سهم سیستان و بلوچستان بوده است افزود: برای گسترش و کمک به اشتغال و معیشت مردم سیستان و بلوچستان و با تاکید بر روستاها و کسب و کارهای خرد بر مشاغل خانگی کل اعتبار تخصیصی حوزه اشتغال استان از ابتدای سال۹۳در قالب برنامه هایی نظیر مشاغل خانگی،اشتغال روستایی،سیاست‌های فعال بازارکار،بندالف تبصره۱۸،اشتغال فراگیر مبلغ ۱۹۹۹ میلیاردتومان است.

وی گفت: از مجموع پنج مرحله ابلاغ اشتغال روستایی تا کنون ۷۲۵میلیاردتومان به سیستان و بلوچستان اختصاص پیداکرده که بیشترین رقم بین استانهای کشور است.

ربیعی اظهارکرد: کل تسهیلات پرداختی صندوق کارآفرینی امید از بدو تاسیس تا سال ۹۳ مبلغ ۱۲میلیاردتومان و ازسال ۹۳ تا ۹۹ مبلغ ۳۷۰میلیارد تومان در استان سیستان وبلوچستان است.

وی تاکید کرد: اینها بخشی از اقدامات دولت برای بهبود زندگی مردم سیستان و بلوچستان است که با توجه به اینکه این اقدامات زیر ساختی هستند، نتایج آن سالهای آینده به بار خواهد نشست.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین