|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۳۰۴۳۹۴
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۴

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، رویارویی نظامی بین دولت سوریه و مخالفان پایان یافته است. دو نقطه داغ تنها در سوریه مانده که ادلب و شرق فرات هستند.

به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به شبکه العربیه اظهار کرد: در سفر اخیر به دمشق به همراه یوری بوریسوف، معاون نخست وزیر روسیه به بررسی همکاری اقتصادی و نیز اوضاع سیاسی این کشور پرداختیم.

او اضافه کرد: تصور نمی‌کنم کسانی که با بشار اسد، رئیس‌جمهوری روسیه و مسؤولان دیگر صحبت کردند بتوانند بگویند که دولت سوریه تنها به راه حل نظامی تکیه می‌کند این واقعیت ندارد رویارویی نظامی بین دولت سوریه و مخالفان پایان یافته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد: تنها دو نقطه داغ در سوریه باقی مانده یکی ادلب و دیگری اراضی شرق فرات است.

لاوروف تصریح کرد: خاک ادلب تحت کنترل هیئت تحریر الشام است اما این منطقه در حال کوچک شدن است. هم‌قطاران ترکیه براساس یادداشت تفاهم با روسیه به مقابله با تروریست‌ها و جدا کردن مخالفان میانه‌رو از آنها ادامه‌ می‌دهند ما این تلاش آنها را تایید می‌کنیم هیچ عملیات نظامی بین دولت سوریه و مخالفان در این نقطه وجود ندارد.

او افزود: دومین نقطه داغ بخش شرقی رود فرات است به طوری‌که نظامیان فعال آمریکایی در این منطقه به طور غیرقانونی با نیروهای جدایی‌طلب فعال هستند و با کردها به طور غیرمسؤولانه بازی می‌کنند.

لاوروف تاکید کرد: نظامیان آمریکایی شرکت‌های نفتی آمریکا را به این منطقه آوردند و شروع به پمپاژ نفت برای اهداف خاص خود بدون احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه کردند. این مساله در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت آمده است.

همچنین رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد: ما تاکیداتی از توافقات سازش امارات و بحرین با اسرائیل دریافت کرده‌ایم مبنی بر این‌که علیه حقوق فلسطینی‌ها استفاده نخواهد شد.

او افزود: مسکو اخیرا درباره روندهای سازش بیانیه صادر کرد و روند وقایع مربوط به آن را دنبال می‌کند.

وزیر روسیه ادامه داد: همه بر شروط اصلی مربوط به حل درگیری‌های اسرائیل و فلسطین توافق نظر کرده‌ایم و تعداد زیادی قطعنامه از سوی شورای امنیت و مجمع عمومی صادر شده همچنین طرح صلح عربی وجود دارد که سازمان ملل تصویب کرده است.

او اشاره کرد: تعداد زیادی از طرف‌ها در فراهم سازی شرایط مناسب برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه و طبعا با احترام کامل به حقوق ملت فلسطین سهم داشته‌اند.

او تصریح کرد: این مساله تنها از طریق مذاکره مستقیم اسرائیل و فلسطین ممکن است.

لاوروف خواستار ازسرگیری مذاکرات در اسرع وقت شد و گفت کشورش آماده است به شکل ممکنی در این روند به عنوان طرفی از کمیته چهارجانبه و عضو دائم شورای امنیت وارد عمل شود.

او تاکید کرد: ما پیشرفت اخیر در توسعه روابط بین اسرائیل و امارات و بحرین را مساله واقعی می‌بینیم تاکیداتی هم از دوستان عرب دریافت کردیم مبنی بر این‌که این پیشرفت در جهت بهبود وضعیت منطقه است و هرگز علیه حقوق ملت فلسطین استفاده نخواهد شد.

او ادامه داد: تاخیر در اجرای طرح‌ الحاق امر خوبی است اما به تعویق انداختن آن راه حل مشکل نیست چراکه این مشکل همچنان بر قوت خود باقی است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین