|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۳۰۴۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی روز شعر و ادب فارسی را تبریک گفت.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متن پیام سیدعباس صالحی که در آیین بزرگداشت این روز و استاد شهریار از سوی حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خوانده شد، به شرح زیر است:

"به نام خداوند جان و خرد

زبان، مظهر وحدت و همبستگی و تحکیم مبانی ملت و پاسداشت آن، موجب استقلال ملی و تاریخ این کشور چندین‌هزارساله است.

زبان مادری سرزمین فرهنگمدار و هنرپرور ما، ایران، سرشار از جلوه‌های احساس و عواطف انسانی و تجلی‌گاه فرهنگ، دین، آیین، اسطوره، تاریخ و هویت ملی ماست که آشنایی با  زوایای گوناگون آن برای هر فارسی‌زبانی شایسته و نیکوست.

 شعر فارسی، عصاره رنج و لذت، بیم و امید، پژمردگی و بالندگی، بیداد و داد و عشق و بندگی است که با الهام شاعرانه، به دیوان و دفتر و زبان مشترک شاعران این مرز و بوم نقش بسته است. از پس قرن‌ها و اعصار، سپهر ادب فارسی در مقابل گزند تندبادهای حوادث، مقاوم مانده و از کرانه‌های فرا رود تا نیل و سند و گاهی میان اروند و هیرمند و آسیای میانه و تا چین و ماچین رواج و رونق یافته و مرزهای جغرافیایی را درنوردیده است.

از سوی دیگر شیرینی زبان و ادب فارسی، شعر ما را به زبان هنر نزدیکتر ساخته و از رهگذر این مصاحبت و بهره‌گیری از نظم و ایجاز، آفاق را سیر کرده و حقایق ازلی ـ ابدی را در این گنبد مینایی صلا زده است.

بی‌تردید شعر فارسی در تاریخ هزاران‌ساله خود به زیباترین و ماندگارترین شکل، رسالت عشق و عرفان و توحید را با اوزان زیبایی‌شناسانه در جهان آفاق و انفس به گوش دو جهان رسانده است؛ همچنان که زبان و ادبیات، افزون بر بهره‌های شنیداری، در انتقال مفاهیم علمی و حکمی نیز مؤثر بوده است.

در تاریخ معاصر سرزمین ما، دوران دفاع مقدس که اکنون در آستانه چهلمین سال این حماسه دوران‌ساز هستیم، نقطه‌ای الهام‌بخش برای شاعران و ادیبانی بوده که در کنار ذوق هنری، دغدغه اجتماعی و عرق ملی و میهنی‌شان به جوش و خروش آمد. آنان که دفتر و دیوان خود را با سروده‌هایی از جنس ایثار و شهادت آذین بستند و نام خود را بر جریده عاشقی جاودان ساختند. شهریار سخن، استاد محمدحسین بهجت تبریزی در زمره این نام‌ها بود که در دهه پایانی عمرش آثاری ماندگار از عظمت روح فداکاری مردمان ایران اسلامی آفرید.

 با گرامیداشت بیست و هفتم شهریور، روز بزرگداشت شعر و ادب فارسی که به نام این شاعر و غزلسرای برجسته و دلسوخته مزین است، این روز را به اهالی شعر و ادب تهنیت می‌گویم. فرصت را مغتنم شمرده و پیرو تأکیدات و دغدغه های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) که خود دل در گرو این زبان شیرین داشته و همواره به صیانت از آن توصیه کرده‌ند، یادآور می‌شوم که قدر این موهبت الهی و ذوق و قریحه شاعرانگی را که یکی از خصیصه‌های ارزشمند هر ایرانی است، پاس داشته و در رونق و رواج آن تلاش کرده و در مراقبت و محافظت از این گوهر کم‌نظیر از هیچ کوششی دریغ نورزیم."


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین