|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۳۰۴۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳

کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین با تشریح برنامه‌های جایگزین مراسم پیاده‌روی اربعین در ایران، اعلام کرد: این کمیته برای اعزام موکب‌های سلامت و اصحاب رسانه برای پوشش مراسم اربعین درخواست فرستاده اما عراق هنوز پاسخی نداده است.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی ـ رییس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین ـ با تاکید بر اینکه ستاد اربعین و کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در اجرای برنامه‌ها تابع مقررات و سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا است، اظهار کرد: در ایران به مناسبت اربعین راهپیمایی برگزار نخواهد شد.

او در نشست شورای معاونان و مدیران بعثه مقام معظم رهبری، به برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در اربعین اشاره کرد و گفت: این کمیته برای اعزام موکب‌های سلامت برای ارائه خدمات به زائران عراقی و اصحاب رسانه برای پوشش این مراسم، روادید سفر به عراق درخواست کرده ولی تاکنون پاسخی از مسؤولان این کشور دریافت نکرده است.

او به تدارک برنامه‌ها در داخل کشور و سطح بین‌الملل از جمله همایش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در قالب وبینار، انتشار نشریه الکترونیکی به  زبان‌های مختلف، اجرای برنامه در پارک ارم، برگزاری دو برنامه «شبی با یمن» و «شبی با بحرین» اشاره کرد و گفت: در روز نوزدهم ماه صفر، یک روز قبل از اربعین، قرائت زیارت اربعین و عزاداری حسینی در اداره‌ها و نهادها پیش‌بینی شده است.

احمدی ادامه داد: در روز اربعین علاوه بر برگزاری برنامه های معنوی در بقاع متبرکه و اماکن زیارتی، طرح «هر خانه یک حسینیه» که در دهه اول محرم به صورت روضه خانگی برگزار شد، در دستور کار قرار دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در ادامه این نشست تاکید کرد: بعثه مقام معظم رهبری همچون گذشته در اجرای برنامه‌های موسم اربعین در داخل کشور نقش‌آفرین بوده و کمک خواهد کرد. ما وظیفه خود می‌دانیم برای برگزاری هرچه بهتر این مراسم هرجا که لازم است خدمت کنیم.

وی افزود: همه ما به عنوان یک مجموعه و خانواده باید تلاش کنیم این مراسم با اجرای برنامه‌های معنوی و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی پرشور برگزار شود و ایران اسلامی به عنوان یک کشور پیشرو و معتقد به موازین اسلامی و اجتماعی در جهان بدرخشد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد: مجموعه بعثه در اربعین از تمام ظرفیت خود استفاده می‌کند و باید در عرصه خدمتگزاری حضور بیشتر و پررنگ‌تری داشته باشد.  

دولت عراق به دلیل شیوع ویروس کرونا اعلام کرد امسال در مراسم اربعین، زائران خارجی را نمی‌پذیرد. ایرج مسجدی ـ سفیر ایران در این کشور ـ نیز در بیانیه‌ای با تاکید بر این‌که عراق پذیرای زائران خارجی در راهپیمایی اربعین نیست، گفت: ورود غیرمجاز زائران ایرانی به این کشور قطعا تبعات قانونی خواهد داشت.

مسجدی یادآور شد: مراسم اربعین مانند سال‌های گذشته در عراق برقرار خواهد بود اما مثل تاسوعا و عاشورا صرفاً جنبه داخلی دارد و دولت عراق نقشی در این موضوع ندارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین